Kuva JVG-yhtyeestä Virtuaalisessa Helsingissä. Kuva: Zoan Oy.

Helsingin #Etävappu-tempaukselle kansainvälistä tunnustusta

Helsingin ”Kaikkien aikojen #etävappu” on voittanut arvostetussa City Nation Place Global -kilpailussa. Helsinki pokkasi 12.11.2020 illalla voiton kategoriassa Best Citizen Engagement ja sai kehuja kansalaisten laajasta sitouttamisesta poikkeukselliseen vappuun. Etävappuna järjestettyyn JVG:n virtuaalikeikkaan osallistui parhaimmillaan 1,4 miljoonaa suomalaista.

Tuomaristo oli vaikuttunut Helsingin kyvystä reagoida ennennäkemättömällä tavalla korona-ajan haasteeseen: kaupunki loi yhdessä laajan kumppanikunnan kanssa turvallisen mutta hauskan massatapahtuman.

Muutaman viikon varoitusajalla valmistellun etävapun viestintä ja markkinointi tavoitti suuret yleisöt: virtuaaliohjelmaan osallistui noin neljännes suomalaisista ja uutisten kautta yli 500 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti. Muun muassa The Guardian ja Forbes uutisoivat virtuaalisesta vapunvietosta sekä kertoivat Helsingin edelläkävijyydestä virtuaalisten tapahtumien luomisessa. JVG:n keikka tuotettiin yhteistyössä Zoan Oy:n kanssa ja markkinointiviestinnän kumppanina toimi Miltton Oy.

Helsingin tavoitteena oli kannustaa kaupunkilaisia jäämään kotiin vappuna pandemian leviämisen estämiseksi, mutta tehdä vapunvietosta samalla myös kiinnostavaa. Kaupunki tarjosi kattavan kulttuurimenun ja tuki helsinkiläisyrityksiä tuomalla markkinoinnissaan esiin kotiin noudettavia vappuruokia.

Erilaista vappua rakennettiin tiiviissä yhteistyössä Poliisin ja muiden vapun toimijoiden kanssa. Helsinkiläiset ottivat etävapun niin hyvin omakseen, että kaupungin puistot ja kadut olivat vappuna käytännössä tyhjät.

City Nation Place Global on vuosittain järjestettävä valtio- ja kaupunkibrändiammattilaisten konferenssi. Tänä vuonna taso kilpailussa oli erityisen kova, sillä COVID 19 -pandemia on saanut valtiot ja kaupungit tekemään ennätyksellisen määrän voimauttavia bränditekoja ja -kampanjoita.

Lisätietoja:

Etävappu-video

Helsingin kaupungin tiedote 4.5.2020:
JVG:n ikuinen vappu -virtuaalikeikka keräsi 1,4 miljoonaa katselijaa

City Nation Place Global

Kuva: Zoan Oy.