Kuva: Ilkka Ranta-aho

Digiosaajaksi täsmäkoulutuksella – osallistujat kehuvat huippuopetusta

Pääkuva: Seppo Perälä, Reidar Wasenius ja Martti Poteri tietävät, että digiammattilaisista on pula.

Mitä ehtii oppia kolmessa viikossa? Ainakin digitaalisen markkinoinnin perusteet ja verkkosivuston optimoinnin. Google Digital Garage -oppimistilassa koulutetaan sosiaalisesta mediasta, analytiikasta ja verkkomainonnasta itselleen ammattia suunnittelevia.

Kolmen viikon mittaiset ilmaiset koulutukset on tarkoitettu työnhakijoille ja niitä järjestetään ensi huhtikuuhun asti. Koulutukset on nimetty Digikoordinaattorikoulutuksiksi, ja kaupunki järjestää ne yhdessä Grow with Google -ohjelman kanssa.

Googlen ohjelma vastaa koulutuksesta ja tilasta, kaupunki puolestaan koulutuksen hakuprosessista ja koulutettavien rekrytoinnista. Molemmat tahot tekevät tiivistä yhteistyötä mukana olevien kumppaniyritysten kanssa, jotka etsivät koulutettavista digikoordinaattoreista uusia työntekijöitä tiimeihinsä.

Digikoordinaattorikoulutus on yksi esimerkki oppimistilan koulutuksista, sillä Googlen koulutusohjelmassa on tarjolla paljon muutakin.

Digikoordinaattorille on kysyntää

Googlen tilat avattiin Helsingin keskustassa Kluuvikadulla syyskuun alussa, ja ensimmäinen Digikoordinaattorikoulutus alkoi uusissa tiloissa viime viikolla.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Digital Garage -oppimistila sijaitsee keskellä kaupunkia, osoitteessa Kluuvikatu 5.

– Osallistujat ovat innostuneita ja aktiivisia, kertoo Reidar Wasenius, yksi kouluttajista. Google toteuttaa koulutukset yhteistyössä koulutusyritys Tieturin kanssa.

Koulutus kiinnostaa hakijamäärästä päätellen runsaasti, kertovat palvelupäällikkö Martti Poteri ja kehittämiskoordinaattori Seppo Perälä kaupungin elinkeino-osastolta.

Mukaan digikoordinaattorikoulutukseen pääsee haun kautta. Koulutukseen valitaan työnhakijoita, joilla on vähintään toiseen asteen tutkinto. Haastattelussa kartoitetaan hakijan aiempaa työelämän kokemusta ja motivaatiota.

Wasenius, Poteri ja Perälä kertovat, että tällaisille koulutuksille on selvä yleinen tilaus. Yrityksissä on puutetta digitaalisen markkinoinnin osaajista, ja toisaalta moni työnhakija haluaa kehittää digiosaamistaan.

Wasenius korostaa, että guruksi ei kolmessa viikossa ehdi, mutta perusteet ja käytännön taidot koulutuksesta saa. Koulutus myös pyrkii innostamaan syventämään osaamista esimerkiksi verkko-opintoina.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Tulevat digikoordinaattorit välitunnilla. Innokkaimmat käyvät läpi verkkomateriaalia taukojenkin aikana.

Tarjolla projekteja ja työpaikkoja

Wasenius kertoo, että kurssilla tehdään harjoitustöitä, joissa ratkotaan oikeita käytännön tilanteita. Yrityksiä kutsutaankin mukaan kertomaan tarpeistaan, jotka voivat olla markkinointisuunnitelma, laajempi verkkonäkyvyys tai vaikkapa verkkokauppasivut.

Mahdollisimman moni koulutuksen harjoituksista pyritään tekemään todelliseen tarpeeseen eli yrityksille. Kaupungin yrityskoordinaattorit ovat jo olleet yhteydessä yrityksiin ja kyselleet niiden tarpeita. Mukaan mahtuu vielä, sillä jokaisella kurssilla ratkotaan seitsemän eri yrityksen tilannetta.

Harjoitustyö voi poikia lisätöitä yritykseltä.

Työllistymismahdollisuuksia on tarjolla myös jokaisen koulutuksen päätteeksi järjestettävässä rekrytointitilaisuudessa, jonne kutsutaan yrityksiä mukaan. Koulutukseen osallistujat pääsevät pitchaamaan, siis kertomaan lyhyesti taidoistaan, ja yrityksillä on tilaisuus tuoda esiin omia toiveita ja tarpeita.

Parhaissa tapauksissa projektille löytyy saman tien tekijä tai työnhakijalle työpaikka.

Koulutuksessa huippuopettajat

Digikoordinaattorikoulutuksessa opiskelu on sivutoimista ja kestää päivisin neljän tunnin verran. Ensimmäinen koulutus alkoi reilu viikko sitten, ja sille valikoitui taustoiltaan hyvin erilaisia ja eri-ikäisiä osallistujia.

Yksi heistä on Heidi Hellman, joka on aiemmin työskennellyt julkisella sektorilla ja ollut sen jälkeen ulkomailla. Sieltä palattuaan hän on etsinyt uutta uraa ja ilahtui päästessään mukaan koulutukseen.

– Erittäin hyvä koulutus, ja meillä on huippuopettajat, hän kommentoi reilun viikon kokemuksella.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Heidi Hellman kehuu koulutusta ja suunnittelee digimarkkinoinnista itselleen uutta uraa.

Pikaisella käytävägallupilla selviää, että samaa mieltä ovat muutkin osallistujat.

Hellman on tyytyväinen myös koulutuksen materiaaliin, jonka avulla teemoihin pääsee syventymään. Oppimistila on Hellmanin mielestä kaiken kaikkiaan hyvä idea, sillä siellä voi varsinaisen koulutuksen jälkeen jäädä kuuntelemaan luentoja.

Hän on alkanut pohtia, että voisi tehdä digimarkkinoinnista itselleen ammatin ja tehdä töitä vaikkapa freelancerina.

Digitaidot kaikille mahdollisiksi

Keskeinen sijainti houkuttaa paikalle myös satunnaisia ohikulkijoita. Mikko Jaatinen ja Kasperi Korhonen löysivät oppimistilan sattumalta.

– Kävelin sisälle katsomaan, mikä paikka tähän on avattu. Tämähän on tosi makea juttu, Jaatinen kehuu.

Korhonen sanoo, ettei hän ollut edes ajatellut digikoulutuksen hankkimista.

– Mutta kun näin mitä täällä on tarjolla, rupesin heti tekemään suunnitelmia osaamisen päivittämiseksi, hän kertoo.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Mikko Jaatinen ja Kasperi Korhonen osuivat paikalle sattumalta mutta innostuivat saman tien digiosaamisen päivittämisestä.

Oppimistilan uraohjaajat Kirsi Salaluoto ja Arttu Hyppönen Helsingin kaupungilta kertovat, että oppimistila herättää uteliaisuutta. Sisälle poikkeavat ihmettelevät, että mikä ihme hauskannäköinen tila oikein on.

Monen mielenkiinto herää ja saa jäämään luentoa kuulemaan.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Arttu Hyppönen toivottaa tulijat tervetulleiksi ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin vaikka muihin työllistämispalveluihin.

Oppimistilaan tullaan kysymään myös mahdollisuuksista kartuttaa omaa digiosaamista. Salaluoto opasti vastikään kahta yli 80-vuotiasta naista senioreiden omaan tietotupaan Kalliolaan.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Kirsi Salaluoto kertoo oppimistilaan poikkeaville, millaista koulutusta on tarjolla ja mitkä ovat seuraavien luentojen aiheet.

Oppimistilan luennoille voi osallistua kuka tahansa, ja niiden teemat vaihtelevat sosiaalisesta mediasta tietoturvaan ja digitaaliseen hyvinvointiin. Tilassa järjestetään lisäksi tapahtumia koko perheille, sillä lukujärjestyksessä on esimerkiksi lasten koodikoulu ja robotiikan työpaja.

Tarjolla on myös kaikille ilmaisia verkkokursseja. Google on luvannut kouluttaa digitaitoja vähintään 10 000 suomalaiselle ensi vuoden loppuun mennessä.

– On tärkeää, että kaikilla on mahdollisuus oppia digitaalisia perustaitoja esimerkiksi työn tai opiskelun ohessa, ja haluamme olla mukana tätä edistämässä. Parhaiten tämä onnistuu yhteistyössä muiden tahojen, kuten nyt Helsingin kaupungin, kanssa, kertoo Googlen maajohtaja Antti Järvinen.

Lisätietoja

Työnhakijoille: Digikoordinaattorikoulutus

Yrityksille lisätietoja digikoordinaattori-yhteistyöstä

Digital Garage -oppimistilan luennot

Digital Garage -verkkokurssit


Teksti: Kirsi Riipinen
Kuvat: Ilkka Ranta-aho


Kuva: Ilkka Ranta-aho


JAA