Itiksen rekrytapahtumalla oli suosiota jonoksi asti – mutta onneksi jono liikkui nopeasti.

Yli 200 töitä etsivää nuorta treffasi yrityksiä Itiksessä

15.03.2018 14:55

– Itiksen kaupat ja ravintolat hakevat jatkuvasti henkilökuntaa. Meillä on paljon toimijoita, ja vaihtuvuus on usein iso, kertoo Itiksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Anna Homén.

Hän oli erittäin hyvillään, kun Helsingin kaupunki otti yhteyttä ja ehdotti rekrytointitapahtuman järjestämistä kauppakeskuksessa.

– Idea on mahtava. Meillä oli tarjota tapahtumaa varten hyvältä paikalta tila, joka on toiminut esimerkiksi ennakkoäänestyspaikkana ja joulupukin taukotilana.

Itis on Homénin mielestä mainio paikka myös siksi, että nuoret viettävät kauppakeskuksessa muutoinkin aikaa.

– Nuoret ovat tärkeä osa asiakaskuntaamme. Teimme jokin aika sitten kyselynkin selvittääksemme, mitä nuoret odottavat kauppakeskukselta.

Homén arveli etukäteen, että vastauksissa kärkeen voisi yltää esimerkiksi toive kännyköiden latauspaikoista. Kaikkein eniten he kuitenkin toivoivat työpaikkoja.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Itiksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Anna Homén on hyvillään, että kaupunki ehdotti kauppakeskusta rekrytointitapahtuman paikaksi.

Homén kertoo, että kauppakeskuksen tehtävä on helpottaa ihmisten arkea ja palvella. Edes maailman suurimmassa kauppakeskuksessa ei olisi niin paljon tarjontaa kuin netissä. Rekrytoivat yritykset ovatkin korostaneet rekrytoinneissaan palvelualttiutta.

Mukana 11 yritystä

Lisää henkilöstöä tarvitsevat yritykset kiinnostuivat tapahtumasta saman tien, ja mukaan Itiksen rekrytapahtumaan lähti 11 yritystä. Osa etsi muutamaa työntekijää, mutta osalla oli useiden kymmenien tarve.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

OP:n Anna Partanen jututtaa Aleksandra Lindströmiä, jolla on sopivasti merkonomikoulutus.

Eniten työpaikkoja on tarjolla myyjille, asiakaspalvelijoille, ravintola- ja kahvilatyöntekijöille sekä feissareille. Tapahtuman vetovoimaa lisäsi mahdollisuus tavata nuoria kasvokkain. Ja että nuoria oli kehotettu ottamaan ajantasaiset ansioluettelonsa mukaan.

– Kaupunki on ollut tapahtumassa ihanteellinen partneri, sillä Tia hoiti käytännön järjestelyt, Homén hymyilee ja viittaa yrityskoordinaattori Tia de Godzinskyyn.

Kaikki hyvät palkataan

Töitä on tarjolla myös Burger Kingissä. Ketju kuuluu Resteliin, jonka esimies Minna Hänninen kehuu tapahtuman tulosta: Burger Kingin pisteessä käyneistä nuorista on 5–8:lle tarjolla melko varmasti töitä. Heihin otetaan ensi viikolla yhteyttä ja heidät tavataan vielä kerran pikaisesti. Sen jälkeen työpaikan on tarkoitus olla selvä.

– Prosentuaalisesti tulos on erittäin hyvä, kohderyhmä Itiksessä oli juuri oikeanlaista. Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli hyvin järjestetty, Hänninen kertoo.

Ketjuun ympäri pääkaupunkiseutua etsitään henkilöstöä kesäksi sekä osa-aikaisiksi toistaiseksi voimassa olevilla sopimuksilla.

– Otamme töihin kaikki hyvät ja sopivat. Kun asenne on kohdallaan, töitä kyllä löytyy, Hänninen ja kollega Sanna Abeng kertovat.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Minna Hänninen ja Sanna Abeng valmistelevat Burger Kingin haastattelupistettä kuntoon ennen tapahtuman alkua.

He ovat kokeneina rekrytoijina huomanneet, että ensivaikutelma kertoo paljon. Reipas ja iloinen asenne on hyvä alku. Plussaa tulee siitäkin, että osaa selkeästi kertoa, millaista työtä haluaa ja kuinka valmis on asiakaspalvelutehtäviin.

– Aiempaa kokemusta ei tarvita, sillä me koulutamme ja perehdytämme kaikki ihmisemme. 

Täysi-ikäisyydestäkin on hyötyä, mutta se ei ole ehdoton edellytys. Töitä saattaa saada jo 15–16-vuotias peruskoulun käynyt.

Oikeaa asennetta korostetaan myös KappAhl-ketjussa sekä samaan konserniin kuuluvassa lastenvaateketjussa Newbiessä. Aluepäällikkö Terhi Seppänen kertoo, että työtä tarjotaan noin kymmenelle ihmiselle. Itiksessä tehtiin nyt esihaastattelut, joista parhaiden tiedot lähetetään eteenpäin myymäläpäälliköille.

– Oli älyttömän hyvä idea järjestää tämä Itiksessä. Tämä on samalla hyvä tilaisuus tuota ketjun brändiä esille sekä luoda työnantajakuvaa.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

KappAhlin Terhi Seppänen, Sanna Järvinen-Muhonen, Kadi Opivalov ja Nina Tikka korostavat asenteen merkitystä.

Gigantin Itiksen myymälään puolestaan palkataan kesäksi 11 työntekijää. Pelkästään yhtä myymälää varten määrä kuulostaa isolta, mutta liike on iso ja sillä pitkät aukioloajat.

– Etsimme ulospäinsuuntautuneita ja nuorekkaita ihmisiä. Asiakaspalvelun asenne on tärkein, kaikkia laitteita ei tarvitse hallita. Koulutamme työntekijämme itse, Gigantin Sami Lehmus kertoo.

Yrityksiltä tullut palaute oli päivän päätteeksi kaiken kaikkiaan kehuva: paikalla oli paljon potentiaalisia työntekijöitä. Arja Kukkonen, Ohjaamo Helsingissä toimiva Uudenmaan TE-keskuksen asiantuntija, kertoo, että toive ja tavoite on järjestää tapahtuma uudestaan.

Hieno tilaisuus tavata kasvotusten

Mitä mieltä nuoret olivat tapahtumasta? Kaupan tai ravintola-alan töitä kesäksi etsivä Milla Korhonen oli hyvin tyytyväinen, sillä Itiksessä pääsi samalla kertaa näkemään useita työnantajia kasvotusten.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Milla Korhonen etsii töitä kesäksi niin kaupoista kuin ravintoloista.

Ideaa kehui myös merkonomiksi valmistumassa oleva Emil Mäki, jota kiinnostavat erityisesti oppisopimuspaikat.

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Emil Mäki on erityisen kiinnostunut oppisopimuspaikoista.

Myös ystävykset Victoria Pupulainen ja Hasina Fahim pitivät mainiona ideana saattaa työnantajat ja töitä hakevat yhteen kauppakeskuksessa. Kynnys työnhakuun oli matala ja kesätöitä helppo etsiä.  

Kuva: Ilkka Ranta-aho

Lukiosta valmistuvat Hasina Fahim ja Victoria Pupulainen lähtevät syksyllä opiskelemaan ulkomaille ja tarvitsevat sitä ennen kesätöitä.

Nuoria kävi tapahtumassa yli 200.


Lisätietoja

Facebook Itis Rekry2018
Ohjaamo Helsinki

JAA