Äiti ja tytär tutkivat matkapuhelimellaan asiakaspalvelun yhteystietoja.

Päiväkoti- ja kouluneuvontaa tarjolla perheille myös korona-aikana


Päiväkoteja ja kouluja koskevissa kysymyksissä asiakkaita auttavat kasvatuksen ja koulutuksen palveluneuvonta sekä Daycare and Education Guidance Service (EduGuidance).

Kasvatuksen ja koulutuksen palveluneuvonta neuvoo varhaiskasvatukseen, kouluihin ja oppilaitoksiin liittyvissä kysymyksissä. Palveluneuvonnalla on käytössään Túlka-sovellus, jonka ansiosta asiakkaalla on mahdollisuus omankieliseen tukeen. Palvelua saa myös kiinan kielellä, sillä neuvonnassa työskentelee myös kiinankielinen neuvoja.

Kansainvälisille ja vieraskielisille perheille suunnattu neuvontapalvelu EduGuidance palvelee puhelinpäivystysaikoina maanantaisin ja keskiviikkoisin sekä sähköpostitse. Palvelua on saatavilla myös päivystysaikojen ulkopuolella, ja palveluajan voi varata sähköpostitse. Palvelua tarjotaan suomeksi ja englanniksi ja tarvittaessa myös muilla kielillä.

”Perheet voivat olla yhteydessä neuvontaan, jos he tarvitsevat tietoa esimerkiksi päiväkotiin tai kouluun hakemisesta, suomalaisesta koulutusjärjestelmästä tai vaikkapa leikkipuisto- ja kerhotoiminnasta”, EduGuidancessa työskentelevä projektisuunnittelija Elena Silverang sanoo.

Korona-aikaan kaupunki ei tarjoa niin sanottua jalkautuvaa neuvontaa. Jalkautuvan neuvonnan ideana on, että neuvojat kohtaavat ihmisiä heidän arjessaan, esimerkiksi leikkipuistoissa.

”Vaikka jalkautuvaa neuvontaa ei nyt olekaan, neuvontapalveluita on siis kuitenkin tarjolla, joten asiakkaiden kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä ja kysyä”, kannustaa Elena Silverang.

Kasvatuksen ja koulutuksen palveluneuvonta:
ma–pe klo 10–12 ja 13–15
Puh. + 358 9 310 44986

Daycare and Education Guidance Service (EduGuidance):
Maanantaisin keskiviikkoisin klo 14–17 tai ajanvarauksella.
Puh. + 358 9 31033444
eduguidance@hel.fi

Yhteystiedot kasvatuksen ja koulutuksen verkkosivuilla

Kuva: Jussi Hellsten, MyHelsinki