Roosan maalauksessa on musta kissa. ”Jotkut sanovat, että musta kissa tuo huonoa onnea, mutta en usko sitä. Äiti pelkää kissoja.”

”Kun tämä on valmis, alan myydä näitä” - oppilaat valmistivat upean taidenäyttelyn oikeiden taiteilijoiden opastuksella Mellunmäessä

Laakavuoren ala-asteen koululla Mellunmäessä järjestettiin elokuussa luova viikko, jonka aikana jokainen koulun oppilas oli mukana tuottamassa taideteosta. Jännittävän ja erilaisen kouluviikon taidetyöpajoineen ohjasivat taiteilijat Noora Geagea, Maria Laiho ja Milla Toivanen sekä muotoilija Karoliina Hovi.

- Tavoitteena on tuoda lapsille taidekokemuksia, onnistumisen iloa ja yhdessä tekemisen kokemus. Jokainen tekee oman osuutensa teoksesta, mutta valmis työ on yhteinen, Karoliina Hovi kertoi 1A-luokassa.


Lasten valmistama Toukka Tii hymyilee luokan lattialla.

Hovin opastuksella 1.-2.-luokkalaiset osallistuivat kierrätysseikkailuun, jonka lopputuloksena syntyi kierrätysteemainen toukkainstallaatio. Hovi työskentelee vastuullisuuskonsulttina ja valitsi siksi työpajaansa kierrätysaspektin.

Pienten koululaisten päivä alkoi tarinalla, jossa Toukka Tii löytyi koulun pihalta. Toukka pelastettiin turvaan, ja lapset ruokkivat sitä roskilla. Kotoa oli saanut tuoda kouluun mukaan toukalle ravinnoksi sopivia roskia.


Ekaluokkalaiset Shanga ja Aija esittelevät lempivärejään.

- Tarina helpottaa asian ymmärtämistä. Käytimme myös kuvia, koska suomen kieli ei ole kaikkien oppilaiden äidinkieli, Karoliina Hovi kuvaili.

Tarina jatkui niin, että toukalla oli varpaista kylmä. Niinpä lapset valmistivat sille saappaat.


Toukka Tiille valmistui monta lämpöistä saapasta.


Oppilaat kävivät kiinnittämässä toukalle saappaat jalkaan.

- Teosta tärkeämpää on prosessi eli yhdessä tekeminen. Jokainen lapsi syötti toukkaa ja jokainen teki sille saappaan.

Taidetyöpaja herätti lapsissa ihastusta ja oivalluksia. Moni ei olisi arvannut, että roskistakin voi tehdä taidetta.


Pensselinpesulle muodostui ruuhkaa ykkösluokassa.

”On vain hyviä ideoita”

Noora Geagean ja Maria Laihon yhteisessä, kaksipäiväisessä työpajassa 5.-6.-luokkalaiset valokuvasivat ja muokkasivat ottamiaan valokuvia maalaamalla. Geagea on erikoistunut valokuvaukseen, kun taas Laiho on tehnyt uransa aikana erityisen paljon maalauksia ja sarjakuvia.


Maria Laiho ja Noora Geagea puhuvat oppilaille valokuvaamisesta ja maalaamisesta. ”Ootteks te tehneet noi kaikki ite”, oppilaat ihmettelevät.

- Tässä työssä yhdistyvät todellisuus ja todellisuuden värittäminen. Tämä on yksilötyö, jossa on vain hyviä ideoita, jossa ei voi epäonnistua ja josta ei saa arvosanoja, Geagea opasti oppilaita.

Hän esitteli lapsille valkokankaalla Istanbulissa, Bagdadissa ja Beirutissa taannoin ottamiaan valokuvia ja näytti, miten kuvat muuttuivat erilaisiksi, kun hän maalasi niiden päälle väriä.

Lapsille annettiin tablettitietokoneet käteen ja he saivat kuvata mitä vain halusivat – kohdettaan kuitenkin kunnioittaen. Printattujen kuvien päälle maalattiin seuraavana päivänä akryyliväreillä.


Oppilaiden ottamia valokuvia, joiden päälle on maalattu.

Jos joku lapsista koki, että ”nyt meni pieleen, tämä meni pilalle”, taiteilijat rohkaisivat jatkamaan yksinkertaisella neuvolla:

- Laita lisää väriä.

Noora Geagea on pitänyt taidekursseja aiemminkin, muttei koskaan näin nuorille.

- Oli hauska huomata, että samanlaisia ihmisiä on kaikissa kouluissa, niin Kuvataideakatemiassa kuin Laakavuoren ala-asteella. Lopulta on aika sattumanvaraista, kuka lähtee taiteelliselle alalle, Geagea pohti.

Hän ei usko, että taiteellisen uran valitseminen liittyy lahjakkuuteen: siitä ei ole pulaa, vaan sitä on meistä kaikissa.

- Toivottavasti joku oppilaista saisi kipinän jatkaa, rohkaisun maalata ja katsoa taidetta myöhemminkin. Oli ihana nähdä, miten osa lapsista oli aluksi vähän kuoressaan, mutta innostuttuaan he eivät olisi malttaneet lopettaa, Maria Laiho kertoi.


Noora Geagea ja Maria Laiho nauttivat koululaisten opettamisesta. ”Tämä on ollut mieletön kokemus. Huikeita kohtaamisia ihanien lasten kanssa.”

Inspiraationa kalliomaalaukset

Laakavuoren 3.-4.-luokkalaiset pukivat vaatteita roiskeilta suojaavat takit päälleen ja istuutuivat koulun salin lattialle maalaamaan isosti. Oppilaiden tehtävänä oli maalata jokainen oma maalauksensa, joista syntyi ystävyydestä ja yhteiselosta kertova yhteisötaideteos.


Milla Toivanen antaa lisää värejä niitä tarvitseville. Oppilaiden tekemistä maalauksista syntyy suuri yhteisötaideteos.

Työpajaa ohjannut taiteilija Milla Toivanen kertoi tunnin alussa oppilaille perusasioita materiaaleista, maalauspohjista ja pensseleistä ja kävi oppilaiden kanssa värikarttoja läpi.

- En ole ennen tehnyt näin isoa maalausta. Haluaisin aloittaa maalausharrastuksen, koska kaveri suositteli sitä. Tarvikkeet pitäisi vielä ostaa, neljäsluokkalainen Onni sanoi.


Onni haluaisi aloittaa maalausharrastuksen. Nadja kertoo värjänneensä aiemmin lattiatasossa vain asfalttia.

Oppilaiden maalausten inspiraationa toimi Espanjassa sijaitseva 270 metriä pitkä Altamiran luola, joka löydettiin 1800-luvun lopulla ja joka on tunnettu kalliomaalauksistaan. Toivanen kertoi alustuksena oppilaille, että luola on voinut ehkä toimia eläinten piilopaikkana. Omaan maalaukseensa oppilas sai vapaat kädet maalata mitä vain, esimerkiksi lempieläimensä, itsensä tai ystävänsä.


Grady maalasi meren, Minttu luolan, jossa on susi, Aksu ihmisen ja Denis Australian.

- Ensin voi maalata vaikkapa oman nimensä, jos jännittää. Kaikki saivat aluksi valita kolme pensseliä ja kolme väriä. Kaikki oppilaat maalasivat, Toivanen kehui.

Puhelias Hussein esitteli ylpeänä taivaansinistä maalaustaan.

- Sitten kun tämä on valmis, kirjoitan taakse vuosiluvun. Kopioin näitä kirjastossa ja alan myydä näitä, hän suunnitteli.

Laakavuoren koulun oppilaiden yhdessä valmistamista teoksista pystytettiin lopuksi aito taidenäyttely, joka avattiin vanhemmille koulun yhteisessä vanhempainillassa. Taiteilijat olivat vanhempainillassa mukana kertomassa taideprosessista ja itse teoksista.


Rapatessa roiskuu. Maalausprojektin jälkeen ohjaajat pesivät oppilaiden housunlahkeita maalista.

Taide kuuluu kaikille

Luovan viikon taustalla on ajatus siitä, miten taide voitaisiin tuoda lähemmäs ihmistä.
Taide ei ole jotain, mikä tapahtuu vain hienoissa museorakennuksissa Helsingin keskustassa, vaan se kuuluu ihan kaikille.


Husseinin maalaus on taivaansininen. Hän aikoo kopioida teostaan ja myydä sitä eteenpäin.


Aksun maalauksessa on ”ihminen ja jotain”.

Luovan viikon ideoi, suunnitteli ja toteutti Me-koulun kehittämisasiantuntija Sami Seppilä. Me-koulukehittäminen on yksi kaupunkistrategiahankkeen eli Mukana-ohjelman toimenpiteistä lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja eriarvoistumisen vähentämiseksi Helsingissä.

Luova viikko poiki myös konkreettista jatkoa: Laakavuoren kouluun perustetaan ilmainen kuvataidekerho, johon jokainen oppilas on tervetullut harrastamaan taidetta. Kerhoa ohjaa kuvataiteilija Milla Toivanen.


de ei olisi malttanut mennä välitunnille, vaan olisi halunnut jäädä Karoliina Hovin syliin.

Teksti ja kuvat
Nina Dale
nina.dale@hel.fi


JAA