Suoraan sisältöön
Etusivu
A A A

Helsinki Design Award ilmiöoppimiselle - Helsinki ilmiöoppimisen mallikaupungiksi

Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolainen sai 13. syyskuuta arvostetun Helsinki Design Award -palkinnon ilmiöpohjaisen oppimisen edistämisestä. Palkinto annettiin Helsinki Design Weekin Muoto-gaalassa.

Helsinki Design Award -palkintoraadin mukaan Liisa Pohjolainen on ollut keskeisessä roolissa, kun Helsingin kaupungin oppilaitoksissa on otettu käyttöön ilmiöpohjainen oppiminen. Ajan haasteisiin vastaavassa opetusmenetelmässä tutkitaan todellisen elämän ilmiöitä eri oppiaineita yhdistäen. Oppiminen on yhteisöllistä ja siinä hyödynnetään digitaalisia työkaluja.

Helsingissä kaikilla kouluasteilla korostuvat ilmiöpohjainen oppiminen ja koko kaupunki oppimisen tilana. Ilmiöpohjaista oppimista lähdettiin kokeilemaan Helsingin lukioissa jo vuonna 2013. Nyt uusien opetussuunnitelmien myötä sitä toteutetaan kaikissa peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa. Myös uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa ilmiöpohjaisuus on mukana. Ilmiöpohjainen oppiminen on opetuksen muotoilua siten, että siinä toteutuvat oppilaan oma aktiivisuus, yhteisöllinen tiedon rakentaminen, erilaisten taitojen oppiminen ja teknologian luonteva käyttö oppimisen rikastuttajana.  

Pohjolainen iloitsee palkinnosta ja toivoo sen kannustavan kouluja ja oppilaitoksia ilmiöoppimisen rohkeaan ottamiseen osaksi opetusta entistä laajemmin. Tulevaisuuden visiona hän näkee, että aina kun maailmassa tapahtuu jotain oppilaita kiinnostavaa, niin kouluissa tartuttaisiin tähän ilmiöön ketterästi ja nopeasti. Näin oppilaiden ymmärrys maailmasta kasvaa, motivaatio oppimiseen lisääntyy ja taidot kehittyvät. 

”Haluamme tarjota lapsille ja nuorille mahdollisimman hyvää oppimista, ja siihen ilmiöpohjaisuus antaa hyviä mahdollisuuksia. Ilmiöpohjainen oppiminen on joustavaa ja muutokselle avointa. Se korostaa yhteisöllisyyttä, yhteistyötaitoja ja tiedon soveltamista. Sen myötä pääsemme uudenlaisen oppimisen ytimeen”, kiteyttää Pohjolainen.

Arjen ilmiöiden ymmärtäminen, ongelmanratkaisutaidot ja yhteisöllinen kehittäminen ovat keskeisiä asioita myös muotoilussa. Näiden taitojen omaksuminen jo koulussa antaa hyvän pohjan myös tulevaisuuden suomalaiselle muotoilulle.

Oppiminen kehittyy yhdessä tehden

Helsingissä koulujen tukena ilmiöpohjaisessa oppimisessa on asiantuntijaopettajista muodostuva ilmiöoppimisen tiimi, jolta koulut ja opettajat voivat pyytää apua oman toimintansa tueksi. Opettajien osaamista ilmiöoppimisesta kehitetään tarjoamalla opettajille täydennyskoulutusta. Marraskuun 29. päivä kasvatuksen ja koulutuksen toimiala järjestää myös kaikille avoimen koulutustilaisuuden ilmiöpohjaisesta oppimisesta. Tilaisuus pidetään kasvatuksen ja koulutuksen toimialarakennuksen EduLabissa, Töysänkatu 2:ssa klo 15-17. Tervetuloa!

Tutustu ilmiöpohjaiseen oppimiseen  


JAA