Suoraan sisältöön
A A A

Oispa kaljaa -episodista  

Viime viikonvaihteessa linjaliikenteessä olleen metrojunan näytöllä esitettiin teksti "Oispa kaljaa...". Tapaus on saanut runsaasti julkisuutta eri medioissa. Tästä syystä HKL haluaa avoimesti kertoa, miten asiaa käsitellään oman henkilökunnan kanssa. Alla toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken maanantain 9.5. kirjoitus HKL:n henkilökunnalle.  

HKL nousi viime viikonloppuna voimakkaasti esille julkisessa keskustelussa muun muassa Helsingin Sanomissa ja sosiaalisissa mediassa. Perjantai-iltana linjaliikenteessä olleen metrojunan näytöllä oli esitetty teksti ”Oispa kaljaa…”.

Huumori on myös HKL:n toiminnassa tärkeä ja hyvä lähtökohta. Huumorilla ja muutenkin hyvällä asiakaspalvelulla teemme kaupunkilaisten arjesta parempaa. On mielestäni hienoa, että HKL:n henkilöstö pyrkii piristämään arkea. On varmasti niin, että HKL:n työntekijällä on tässä ”Oispa kaljaa…” -tapauksessakin ollut pilke silmäkulmassa ja tarkoittanut hyvää.

Huumori suurelle yleisölle on kuitenkin hyvin herkkä taiteenlaji. HKL:n matkustajina ovat kaikki kaupunkilaiset mukaan lukien pikkulapset, teinit, seniorit, kaikkien uskonnollisten vakaumusten edustajat, eri lailla alkoholin käyttöön suhtautuvat ja eri elämänfilosofioita noudattavat. Haluamme kunnioittaa heitä kaikkia.

Se, mikä on yksityishenkilönä on sopivaa esittää julkisuuteen, ei välttämättä ole sopivaa ison julkisen organisaation - kuten HKL:n - edustajana. Alkoholin käyttöön myönteisesti suhtautuminen on ehdottomasti asia, jota HKL ei voi tehdä.

Turvallisuus on erittäin tärkeä asia joukkoliikenteessä. Alkoholia koskeva viestintämme on erityisen tärkeää liittyen liikenneturvallisuuteen ja toimintaamme suuria ihmismääriä kuljettavana metro- ja raitioliikenteen operaattorina. On erittäin tärkeää, että kaupunkilaisille välittyy käsitys kaikissa tilanteissa vastuullisesti toimivasta HKL:stä. Matkustajalle ei missään tilanteessa saa tulla käsitystä, että HKL:n kuljettaja edes leikittelee ajatuksella hoitavansa tehtäväänsä alkoholin vaikutuksen alaisena.

Huumori on tärkeä asia niin matkustajien kuin henkilökuntamme hyvinvoinnille. Huumori kuuluu elämään HKL:llä jatkossakin! Valitaan kuitenkin huumorin tavat ja muodot niin, etteivät ne loukkaa ketään. Pidetään siis pilke silmäkulmassa – mutta vastuullisesti.

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja

JAA