Metro Vuosaaressa.

Muutoksia metron aikatauluissa ja Itäkeskuksen pysähtymispaikassa

Metron aikataulut muuttuvat 6.4. tiistaina. Vuorovälit palaavat aikaisempaan aikatauluun ruuhka-ajan ympärillä. Samalla metro alkaa pysähtyä Itäkeskuksen idän suunnan raiteella kauppakeskukseen vievien liukuportaiden kohdalla.

Muutokset aikatauluissa arkipäivisin

Ruuhka-aikoina metroliikenteen vuoroväli pysyy samana. Liikenne palaa koronaa edeltäneeseen aikatauluun ruuhkan ympärillä eli syksyllä 2020 käyttöön otettu pidennetty tiheimmän vuorovälin liikenne jää pois. Kaikkien lähtöjen aikataulut löydät tarkemmin HSL:n Reittioppaasta.

6.4. alkaen metro kulkee ruuhka-ajan vuorovälillä eli Itäkeskuksen ja Tapiolan välillä 2,5 minuutin ja metron haaroilla Vuosaareen, Mellunmäkeen ja Matinkylään 5 minuutin välein klo 6.30-9.30 sekä 14.00-18.30. Ruuhka-aikojen välin ja alkuillan vuorovälillä eli Itäkeskuksen ja Tapiolan välillä 4 minuutin ja haaroilla 7,5 minuutin välein metro kulkee noin klo 9.30-14.00 sekä 19.30-20.00. Arjen myöhäisiltojen ja aikaisen aamun aikatauluihin ei tule muutoksia.

Metron matkustajamäärät ovat olleet kaikkina vuorokaudenaikoina koko korona-ajan huomattavasti alhaisemmalla tasolla kuin ennen koronaa ja eniten matkustajamäärät ovat vähentyneet ruuhka-aikoina.

Muutokset viikonlopun aikatauluissa

Viikonlopun aikatauluissa tehdään pienet muutokset parantamaan Matinkylän yhteyksiä: lauantain myöhäisilloissa vuoro Mellunmäestä klo 22.57 ajetaan Tapiolan sijaan Matinkylään saakka ja sunnuntaiaamuisin vastaavasti ajetaan aiemmin Tapiolasta klo 7.45 lähtenyt vuoro jo Matinkylästä klo 7.39 alkaen Mellunmäkeen.

Metro pysähtyy Itäkeskuksessa lännempänä kuin aiemmin

Samalla metro alkaa pysähtyä Itäkeskuksen idän suunnan raiteella n. 20 metriä kauempana aseman itäpäädystä. Metro pysähtyy jatkossa niin, että junan keula on kauppakeskukseen vievien liukuportaiden kohdalla. Uuden pysähtymispaikan voi 6.4. alkaen tarkistaa myös laiturin reunan keltaisesta merkinnästä, joka näyttää, missä metrovaunu ei pysähdy.

Muutoksella helpotetaan junan ensimmäisen vaunun ovien ja itäpäädyn hissin edustojen ruuhkatilanteita päädyn kapeammalla laituriosuudella. Uusi pysähtymispaikka on myös lähempänä bussiterminaaliin vievää hissiä laiturin länsipäädyssä. Metron viimeisen vaunun takaovet pysähtyvät jatkossa länsipään hissin kohdalla.

Kuva: Lauri Rotko