Miksi kaupunkipyörät eivät polje talvella?

Lumeton talvi on herättänyt keskustelua siitä, miksi kaupunkipyöräpalvelu ei voisi olla ympärivuotinen. Pyöräily kulkutapana on lisääntynyt ympäri vuoden, ja kaupunkilaiset pyöräilevät talvellakin. Kaupunkipyöräkauttakin on jo reunaehtojen rajoissa pidennetty, pyörät ovat kaksi edellistä kautta tulleet kaduille kuukautta aiempaa aiemmin, huhtikuun alussa.

Kaupunkipyöräpalvelu on kilpailutettu koko sopimuskaudelle määritellyin ehdoin, joissa on sovittu myös vuosittaisen käyttökauden pituus. Toiminnan täytyy olla ennakoitavaa, sillä kausityöntekijöiden tarve ja asennusaikataulu täytyy olla suunniteltavissa ja varattavissa hyvissä ajoin ennakkoon.

Talvikausi tuottaa kaupunkipyöräpalvelulle useita haasteita, joista vain osa liittyy lumen määrään. Turvallisuuden takaamiseksi pyörissä olisi syytä olla nastarenkaat, kunnes pakkaspäivät loppuvat. Pyöräasemat sijaitsevat usein lumen ja hiekan välivarastointipaikoilla, joten tilan varaaminen koko talveksi voisi aiheuttaa sivuvaikutuksia muulle katutilalle. Asemat toimivat aurinkokennoilla, joille ei riitä valoa talvella. Mikäli palvelu muutettaisiin ympärivuotiseksi, tulisi käytössä olevat asemat kytkeä sähköverkkoon, mikä olisi merkittävä kustannus ja vähentäisi asemasijoittelun joustavuutta.

Lisääntynyt ylläpitotarve, työntekijöiden ympärivuotisuus ja tekniset muutokset nostaisivat palvelun kustannuksia merkittävästi. Kaupunkipyörämatkojen määrä vähenee syksyisin huomattavasti, minkä vuoksi myös yksittäisten pyörämatkojen kustannus kaupungille nousisi.

Kaupunkipyöräpalvelu on kilpailutettu ja sopimus tehty tällä toimintamallilla, mutta erityisesti näin leutona talvena kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotisuudellekin olisi perusteensa. HKL jatkaa mahdollisuuksien ja kustannusten selvittämistä.

JAA