ratatöitä kesällä

HKL kunnostaa ja rakentaa uusia raitiotieratoja kesällä

Tulevana kesänä ja syksynä   kunnostetaan ja rakennetaan uusia r aitiotieratoja laajenevan raitiolinjaston tarpeisiin. Ratatöiden yhteydessä HKL asentaa muutamalle vaihdealueelle uudet syväuraiset vaihteet, joilla pyritään vähentämään kiskomelua.

Kesän ratatyöurakat ovat peruskunnostustöitä: ratakiskojen ja vaihteiden vaihtoa. Radan kunnostustöitä tehdään kesällä muun muassa Pitkälläsillalla Siltasaarenkadulla ja Pasilansillalla.

Laajenevan raitiolinjaston tarpeisiin HKL rakentaa uusia raitiotiekiskoja Jätkäsaareen Atlantinkadulle sekä Telakkakadulle Bulevardilta Eiranrantaan. Telakkakadun raitiotiekiskojen rakentaminen on Hernesaaren raitiotien ensimmäinen vaihe; koko rataosuuden rakentaminen jatkuu kesään 2021 asti.

Ratatöitä tehdään kesällä kaikkiaan 14 työmaalla.  

Osa kesän ratatöistä vie raitiovaunuja poikkeusreiteille. Poikkeusreiteistä tiedottaa HSL. Raitiolinjat 2 ja 7 siirtyvät Pasilan aseman joukkoliikenneterminaalin rakennustöiden vuoksi poikkeusreiteille 3.6.2019. Poikkeusreiteistä lisätietoa HSL:n liikennetiedotteessa.

Uudet vaihteet vähentävät kiskomelua

Ratatöiden yhteydessä HKL asentaa raitioteiden vaihdealueille muutamia uusia syväuraisia vaihteita. Vaihteet asennetaan Mannerheimintien ja Kaivokadun risteykseen, Katajanokalle Kruunuvuorenkadun ja Linnankadun risteykseen ja Telakkakadulle linjan 1 päätepysäkille.  

HKL on jo aiempina kesinä asentanut uudentyyppisiä syväuraisia vaihteita, ja niistä on saatu hyviä kokemuksia. Syväuraisilla vaihteilla pyritään vähentämään kiskomelua ja tärinää, jotka syntyvät raitiovaunun ylittäessä vaihdealueen. Uusien vaihteiden myötä on mahdollista myös nostaa raitiovaunujen nopeuksia: syväuraiset vaihteet mahdollistavat vaihdealueen ylityksen nykyistä suuremmalla nopeudella.

Jatkossa syväuraisten vaihteiden määrä lisääntyy, sillä HKL asentaa ratatöiden yhteydessä syväuraiset vaihteet aina, kun se on vaihteen geometrian puolesta mahdollista.

Kiskoja uusitaan tarpeen mukaan

Ratakiskojen käyttöikä riippuu siitä, millaisella rataosuudella kiskot ovat. Suoralla radalla kiskot voivat kestää 30 vuotta, kaarteessa huomattavasti vähemmän aikaa; maksimissaan 15 vuotta.

Vaihteiden käyttöikään vaikuttaa muun muassa liikennemäärä: tiheästi liikennöidyillä rataosuuksilla vaihteet kuluvat eniten ja niitä vaihdetaan muutaman vuoden välein. Harvemmin liikennöidyillä osuuksilla vaihteet kestävät jopa 25 vuotta.

HKL suunnittelee ratatyöt siten, että niistä aiheutuisi mahdollisimman vähän häiriötä raitiovaunu- ja ajoneuvoliikenteelle. Ratatöitä tehdään mahdollisuuksien mukaan myös öisin tietyin rajoituksin. Helsingin yleiset säädökset rajoittavat melua aiheuttavan yötyön maksimiajaksi kaksi yötä viikossa. Ratatyöhankkeet pyritään ajoittamaan niin, että ne voidaan toteuttaa samanaikaisesti muiden kuntateknisten hankkeiden kuten vesijohto-, viemäri- ja kaukolämpötöiden kanssa.

Kartta kesän ratatyömaista

JAA