HKL kehittää pyöräpysäköintiä

Kaupunginhallitus hyväksyi 18.1. kokouksessaan rautatieaseman pyöräpysäköintilaitoksen hankesuunnitelman. Suunnitelman mukaan uusiin maanalaisiin pysäköintitiloihin olisi mahdollista sijoittaa jopa 1 370 pyöräpaikkaa.

Pyöräpysäköintilaitosta suunnitellaan Helsingin päärautatieasemalle Kansalaistorilta Kaisaniemeen rakennettavan pyöräilijöille ja jalankulkijoille tarkoitetun Kaisantunnelin yhteyteen. Hankkeella vastataan päärautatieaseman kasvavaan pyöräpysäköintitarpeeseen ja parannetaan Helsingin ydinkeskustan pyöräilyyn liittyviä palveluita. Tämän hetkisen aikataulun mukaan rautatieaseman pyöräpysäköintilaitos valmistuisi keväällä 2023. HKL kehittää pyöräpalveluita osana joukkoliikennettä.

- Helsingin päärautatieasemalla on huutava pula laadukkaasta pyöräpysäköinnistä ja siihen pyritään nyt vastaamaan. Uusi pyöräpysäköintikeskus tekee joukkoliikenteen ja pyöräilyn yhdistämisestä entistä houkuttelevampaa ja tarjoaa myös asiointimatkoille turvallisen mahdollisuuden säilyttää polkupyörää. Tämä on hyvä konkreettinen esimerkki Helsingin toimenpiteistä pyöräliikenteen edistämisen suhteen, kertoo HKL:n palveluasiantuntija Eeropekka Lehtinen.

HKL on kehittänyt liityntäpyöräpysäköintiä viime vuosina ympäri kaupunkia. Kalasatamassa lukitussa, HSL-kortilla avautuvassa tilassa kaksikerroksisia pyöräpaikkoja on yhteensä 224. Kesällä HKL sai vastuulleen myös parantaa juna-asemien yhteydessä olevia pyöräparkkeja. Väliaikaisena pikaparannuksena joulukuussa asennettiin yli 400 runkolukittavaa pyörätelinettä Puistolaan, Tapanilaan, Herttoniemeen, Käpylään ja Oulunkylään. Suurempia muutoksia pyöräpysäköintiin saadaan lähivuosina kaikille asemille.

- Suurin osa helsinkiläisistä asuu muutaman kilometrin säteellä jostain juna- tai metroasemasta. Tavoitteena onkin lähivuosina uudistaa jokaisen aseman liityntäpyöräpysäköinti laatutasoltaan korkeaksi ja samalla tehdä pyöräilystä yhä houkuttelevampi vaihtoehto osaksi helsinkiläisten matkaketjuja, Lehtinen tähdentää.