Suoraan sisältöön
A A A

Vihreää valoa Lahdenväylän linjastosuunnitelmalle

Lahdenväylän linjastosuunnitelma toteutuu aikaisintaan syysliikenteen 2019 alusta lähtien. HSL:n (Helsingin seudun liikenne) hallitus päätti 13. helmikuuta, että Lahdenväylän linjastosuunnitelma toteutuu aikaisintaan syysliikenteen 2019 alusta lähtien. Osa nykyisin Hämeentietä keskustaan kulkevasta bussiliikenteestä tullaan ohjaamaan Hermannin rantatien kautta Kalasatamaan, jonne valmistuu uusi bussiterminaali.

Linjastosuunnitelman suurin muutos on, ettei suoria bussiyhteyksiä tarjota enää kaikilta linjaston alueilta Helsingin keskustaan. Kalasatamaan katsottiin mielekkääksi päättää linjoja, jotka palvelevat Keravan kaupunkiradan ja Lahdenväylän välistä aluetta, ja joiden palvelualueelta ensisijainen yhteys Helsingin keskustaan toimii junalla. Kalasatamaan päätyvät linjat ovat 711, 721, 731 ja 738.

”Näillä järjestelyillä saimme parannettua linjastoa Vantaan puoleisissa osissa. Nyt seutulinjoilla on omat helposti ymmärrettävät palvelualueensa ja Vantaan sisäiset linjat tukevat linjaston toimivuutta. Vuoroja saatiin tihennettyä ja tahdistettua paremmin, ja vuosittaiset kustannukset pysyvät samalla tasolla”, ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen perustelee.

Liikenteen ohjaaminen Kalasatamaan on tarpeen siksi, että Rautatientori on osoittautunut liian ahtaaksi kasvaville matkustaja- ja liikennemäärille. Osa nykyisin Hämeentietä keskustaan kulkevasta bussiliikenteestä tullaan ohjaamaan Hermannin rantatien kautta Kalasatamaan. Lahdenväylää pitkin kulkeville linjoille tämä on luontainen päätepiste, josta on hyvät jatkoyhteydet, ja jonne tulee hyvä palvelutarjonta.

”Ennen linjaston käyttöönottoa tulee olla riittävä varmuus siitä, että joukkoliikenne saadaan sujumaan Hermannin rantatiellä ja Kalasatamassa. Käytännössä sinne tarvitaan oma bussikaista”, Jonne Virtanen painottaa.

Lisää aiheesta:

HSL:n uutinen


JAA