Kuva muutoksista Kurvissa 4.5.

Raitiolinjat 1 ja 8 palaavat Sörnäisten metroasemalle maanantaina

Raitiolinjat 1 sekä 8 alkavat liikennöidä 4.5. alkaen Helsinginkatua pitkin Sörnäisten metroaseman kautta. Linjat 6T ja 7 jatkavat vielä poikkeusreitillä Sturenkadun kautta. Samalla Sörnäisten metroaseman bussipysäkkien sijainteihin tulee muutoksia.

Raitiovaunupysäkki Töölön suuntaan on uudella paikallaan Helsinginkadun puolella risteystä. Pysäkki pohjoisen suuntaan on lähes samalla paikalla kuin ennen uudistusta eli kadun keskiosassa. Ratikkapysäkit on siirretty uudistuksen yhteydessä Hämeentien ja Helsinginkadun risteyksen eri puolille. Uudella pysäkkijärjestelyllä pyritään parantamaan liikenteen luotettavuutta sekä pysäkkialueen toimivuutta. Aiemmista tiedoista poiketen linjat 6T ja 7 jatkavat edelleen liikennöintiä poikkeusreitillä Sturenkadun kautta.

Bussipysäkit pohjoisen suuntaan sijaitsevat entisellä paikallaan Vilhonvuorenkujan ja Kulmavuorenkadun välillä, mutta niitä jatkossa vain kaksi kappaletta. Eteläiseltä pysäkiltä kulkevat bussit Mäkelänkatua pohjoiseen ja pohjoiselta pysäkiltä bussit Hämeentietä pohjoiseen. Bussipysäkki keskustan suuntaan taas siirtyy Helsinginkadun pohjoispuolelle.

Sörnäisten metroaseman sisäänkäynnit sijaitsevat Vaasanpuistikossa sekä Hämeentie 54:n ja 29:n edustalla. Metroaseman molemmat hissit ovat käytössä 4. toukokuuta lähtien.

Sörnäisten ratikkakiskojen käyttöönotto aiheuttaa myös muutoksia myös Kurvin ulkopuolella: Urheilutalon Helsinginkadulla sijaitseva väliaikainen raitiovaunupysäkki poistetaan käytöstä ja normaalit pysäkit Urheilutalolla palaavat käyttöön. Porvoonkadun bussi- ja raitiovaunupysäkit ovat kuitenkin edelleen poissa käytöstä, koska raitiolinjat 3, 6T ja 7 ja bussilinja 51 eivät voi liikenteen ruuhkautumatta käyttää kyseisiä pysäkkejä. Pysäkit otetaan käyttöön kun raitiolinjojen määrä Läntisellä Brahenkadulla vähenee nykyisestä.

Uudistus etenee hyvässä tahdissa

Hämeentien uudistus etenee kokonaisuutena hyvin. Maaliskuun lopussa 89 prosenttia uusista vesijohdoista oli asennettu, 90 prosenttia maankaivuutöistä oli tehty, 98 prosenttia louhinnoista oli valmiina, raitiokiskoista 62 prosenttia oli asennettu ja 25 prosenttia kivitöistä oli tehty.

Koko uudistus valmistuu loppuvuonna 2020. ”Yllätyksiä on oletettavasti luvassa urakan loppuvaiheessa vähemmän, kuin urakan alussa. Syvimmällä olevat vesi- ja viemäriputket on lähes kauttaaltaan uusittu, ja rakentamisessa on päästy kuopan pohjalta pintaa kohti. Riskien pienentymisen myötä on kasvanut luottamus siihen, että urakka valmistuu vuoden loppuun mennessä, sanoo yksikön päällikkö Jarkko Karttunen Helsingin kaupungilta.

Lisätietoja Hämeentien uudistuksesta

Lisää aiheesta: