Löysitkö etsimäsi? – Pikapalaute kertoo mitä tietoa helsinkiläiset kaipaavat kaupungin sivuille

Helsinki on ottanut hel.fi-sivustolla käyttöön uuden pikapalautetoiminnon. Sen avulla voit kertoa kaupungille, löytyikö etsimäsi tieto sivulta. Jos et löytänyt tietoa, voit samalla kertoa mitä jäit sivulta kaipaamaan. Pikapalautenapit löytyvät hel.fin sivuilta tekstiosion alta.

Palautetta kerätään nimenomaan verkkosivujen kehittämiseen. Pikapalautenappien kautta ei siis voi kysyä neuvoa omaan ongelmaansa. Pikapalautteessa ei kerätä mitään tietoja palautteen antajasta ja siksi kaupunki ei voi vastata palautteisiin. Jos haluat vastauksen kaupungilta, käytä jatkossakin palautelomaketta.

Hel.fi:tä halutaan kehittää asiakaslähtöisesti, korostaa kaupunginkanslian viestintäosaston sisällöntuotannon päällikkö Jani Merimaa.

- Parannamme sisältöjämme käyttäjäpalautteen perusteella. Lisäksi data-analytiikkaa hyödyntämällä selvitämme, mikä sisältö kiinnostaa käyttäjiä ja mikä ei. Suosituin sisältö nostetaan parhaiten esille, Merimaa kertoo.

Ongelmia ratkotaan yhdessä helsinkiläisen startupin kanssa

Pikapalautteen teknisestä toteutuksesta vastaa helsinkiläinen startup-yritys React & Share. Helsinki testaa uutta tiedonkeruun tapaa ensin vuoden mittaisessa kokeilussa.

– Meidän työkalumme avulla Helsingin kaupunki voi selvittää, miten verkkosivun sisällöt palvelevat lukijoita. Olemme todella iloisia, että Helsingin kaupunki on päättänyt ottaa työkalumme käyttöönsä, kommentoi React & Sharen perustaja Timo Virtanen.

– Työkalumme tavoite on auttaa viestintää ja hallintoa ymmärtämään loppukäyttäjää. Autamme osaltamme Helsinkiä mittaamaan sisältöjensä toimivuutta – mikä liittyy suoraan Helsingin strategisiin tavoitteisiin tehdä kaupungista maailman toimivin.

Pikapalautetta voi tällä hetkellä antaa hel.fin pääsivustolla tavallisilla sisältösivuilla. Napit eivät siten ole käytössä uutisissa, päätösasiakirjoissa tai kaupungin useilla erillissivustoilla.