Katkon aikana liikenne kulkee vain Lauttasaaren ja Espoon välillä. Kuva: Susa Junnola / Helsingin kaupunki

Metroliikenne poikki Helsingissä 12.–13. tammikuuta

Metro ei liikennöi perjantai-iltana 11. tammikuuta Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen vievillä haaroilla. Lauantaina ja sunnuntaina 12.–13. tammikuuta metro ei kulje lainkaan Lauttasaaren ja muun Helsingin välillä. Katkon aikana metroon asennetaan uusi asetinlaite.

Metroliikennettä korvaavat 99-bussit, väliaikainen raitiovaunu 11 sekä bussit 147N sekä 20X ja 21X. 

Liikenne on poikki perjantai-illasta 11. tammikuuta noin kello 18 alkaen väleillä Itäkeskus – Mellunmäki ja Itäkeskus – Vuosaari. Metrot eivät liikennöi 12.–13. tammikuuta Helsingin sisällä. Lauttasaaresta Espooseen liikennöidään viiden minuutin vuorovälein.

Metroa korvaavat perjantai-iltana bussilinjat 99MX, Itäkeskus – Mellunmäki sekä 99VX, Itäkeskus – Vuosaari . Linjojen liikennöinti alkaa noin kello 17.30. Bussit kulkevat viiden minuutin vuorovälein noin kello 20.30 asti. Sen jälkeen bussit kulkevat 10 minuutin välein noin puoleen yöhön.

Lauantaina ja sunnuntaina metroa korvaavat seuraavat Itä-Helsinkiin vievät bussilinjat:

  • 99B, Lauttasaari – Rautatientori – Herttoniemi
  • 99M, Rautatientori – Itäkeskus – Mellunmäki
  • 99V, Lauttasaari – Rautatientori – Itäkeskus - Vuosaari

Liikennöinti alkaa lauantaiaamuna kello viiden ja sunnuntaiaamuna kello kuuden jälkeen. Bussit kulkevat aamun ensimmäiset tunnit kymmenen minuutin välein, noin kello 9– 20.30 viiden minuutin välein ja loppuillan kymmenen minuutin välein. Viimeiset vuorot lähtevät kello 23.30 aikoihin. 

​Kantakaupungissa metroa korvaa raitiovaunu 11, joka kulkee reittiä Salmisaari – Ruoholahti – Kamppi – Rautatieasema – Helsingin yliopisto – Hakaniemi – Sörnäinen – Paavalinkirkko.

Sitä liikennöidään lauantaina noin kello 5.30–23.50 kymmenen minuutin välein. Sunnuntaina liikennettä on noin kello 7– 23 ja vuoroväli 12 minuuttia.

Kuljettajat eivät myy lippuja 99-bussilinjoilla ja ratikkalinjalla 11.

Poikkeusjärjestelyjen syy on metron uuden asetinlaitteen asennus. Asetinlaitetta käytetään metroliikenteen ohjaukseen. Nyt Helsingin puolelle asennettava laite on samanlainen, joka on jo käytössä uudemman länsimetron haaran puolella.

Lisää aiheesta
HSL
HKL

JAA