HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua 12.8.–15.11. Kuva: Susanna Karhapää

Matkustajilta kysytään mielipiteitä joukkoliikenteestä

Helsingin seudun liikenne selvittää syksyn aikana yli 28 000 matkustajan mielipiteen HSL:n joukkoliikenteestä. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään kyselyin busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa 12. elokuuta alkaen marraskuun puoliväliin saakka. Asiakaskyselyn lisäksi HSL tekee noin 4 000 bussin ja vaunun kunnon havaintotutkimuksen.

Tutkimuksen tuloksia käytetään joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tulokset tuodaan kaikkien nähtäviksi HSL:n avoimessa nettitietokannassa

Kaluston laatu tutkitaan havainnoin

HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella.

Kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja lähijunaliikenteessä samassa aikataulussa kuin asiakastyytyväisyystutkimusta, 12.8. -15.11. Tutkimuskauden aikana tarkastetaan noin 4 000 bussin ja vaunun kunto.

Asiakastyytyväisyystutkimuksen että joukkoliikennekaluston laatututkimuksen kenttätyöt toteuttaa Taloustutkimus Oy.

Lisää aiheesta
HSL


JAA