Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus tarjoaa kauppakeskuksille pop-up tavarakeräyspisteen järjestämistä ja lajitteluneuvontaa kauppakeskuksen asiakkaille.

Kierrätyskeskus tarjoaa keräys- ja kierrätystapahtumia kauppakeskuksille

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus tarjoaa kauppakeskuksille pop-up tavarakeräyspisteen järjestämistä ja lajitteluneuvontaa kauppakeskuksen asiakkaille. Lisäksi Kierrätyskeskus tuottaa kiertotalouspalveluja laajalla skaalalla kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille.

Kierrätyskeskuksen kauppakeskuksille tarjoaman tapahtumapalvelun konsepti on yksinkertainen: tavarakeräykseen yhdistetään lajitteluneuvontaa. Kauppakeskukseen tulleet asiakkaat tai lähitienoon asukkaat voivat tuoda tavaroitaan ohjattavaksi uudelleenkäyttöön. Samalla kuluttajat saavat halutessaan opastusta oikeaoppiseen kierrätykseen.

Kierrätyskeskus tuo paikalle tavaran keräykseen tarvittavan kaluston kuten laatikoita ja rullakoita sekä varmistaa, että lahjoitetut tavarat päätyvät asianmukaisesti uudelleen käyttöön. Tämän lisäksi Kierrätyskeskuksen asiantuntijat tulevat paikalle opastamaan ja neuvomaan kävijöitä oikeaoppiseen kierrätykseen.

Näissä tapahtumissa Kierrätyskeskus vastaanottaa astioita ja keittiövälineitä, vaatteita ja muuta kodin tekstiileitä, läppäreitä ja muuta kodin pienelektroniikkaa, koriste-esineitä, sisustustavaroita ja leluja.

Oikeaoppinen lajittelu -teeman lisäksi Kierrätyskeskuksen asiantuntijat voivat pitää tietoiskutyyppistä opastusta esimerkiksi vastuullisista vaatevalinnoista. Lisäksi Kierrätyskeskus järjestää kauppakeskuksien asiakkaille askartelupajoja, joissa hyödynnetään yksinomaan kierrätysmateriaaleja.

Vastuullinen kuluttaminen kiinnostaa  

Kierrätyskeskukselle on kerääntynyt runsaasti kokemusta tapahtumista, joissa kävijät ovat tuoneet ylijääneitä tavaroitaan uudelleenkäyttöön. Keskuksen asiantuntijoilta on kysytty tiuhaan arjen ympäristöteoista. Tapahtumien vastaanotto on ollut kerta kaikkiaan innostunutta.

- Kuluttajia kiinnostaa aidosti, miten oikeaoppisesti lajitellaan ja kierrätetään, sekä miten heidän lahjoittamansa tavarat saadaan uudelleen kiertoon, kertoo Kierrätyskeskuksen palvelupäällikkö Tuomas Korkiakangas.

Kiertotalous toimii parhaiten käytännössä, kun kuluttajilla on mahdollisuus kiertotalouden toteuttamiseen heidän normaaleiden kulkuväyliensä ja arjen toimintojensa varrella, toteaa Tuomas Korkiakangas.

Kierrätyskampanjapalvelua on järjestetty muun muassa Martinlaakson Ostarin ja kauppakeskus Redin kanssa. Palvelu on kiinnostanut asiakkaita ja asukkaita jopa siinä määrin, että uusintaakin on ehditty pyytää.

Kauppakeskusten rooli voi Korkiakankaan mukaan tulevaisuudessa muuttua radikaalistikin. Kertakäyttökulutuksen sijaan kauppakeskukset voivat osaltaan tukea kestävää kuluttamista. Kirpputoreista, second-hand liikkeistä ja muista uusiokäyttöön ja kierrätykseen keskittyvistä kaupoista koostuva keskittymä voisi olla hänen mukaansa toimia tulevaisuudessa yhtenä toimintamallina.

Tuotto ympäristötyöhön ja työllistämiseen

Keräys- ja kierrätystapahtumissa kerätyt tavarat ohjataan Kierrätyskeskuksen Nihtisillan tavarataloon lajiteltavaksi. Myyntikuntoiset tavarat ohjataan myyntiin Kierrätyskeskuksen myymälöihin.

Kierrätyskeskukseen tulevasta tavarasta myydään 2/3 ja loput jaetaan ilmaiseksi myymälöiden yhteydessä olevilla ilmaisosastoilla.

Yhteiskunnallisena yrityksenä koko Kierrätyskeskuksen tuotto käytetään yrityksen toiminnan ja tavoitteiden edistämiseen eli paikalliseen ympäristötyöhön ja työllistämiseen.

Kierrätyskeskus säästää asiakkaidensa kanssa joka vuosi noin 50 miljoona kiloa kiinteitä luonnonvaroja ohjaamalla käyttökelpoisen tavaran kiertoon ja pidentämällä tavaroiden elinkaarta. 

Lisää aiheesta
Kyselyt ja tarjouspyynnöt Kierrätyskeskukselle
Kädentaitopalvelu Näprän koko perheelle suunnattu askartelupaja
Tulevaisuuden kauppakeskus mahdollistaa tavaroiden kierron ja kestävän kuluttamisen

Kuva: Kierrätyskeskus

JAA