Havainnekuva valmiista Atlantinsillasta etelästä päin kuvattuna. Helsingin kaupunki

Jätkäsaareen tulossa uusi silta ja raitiovaunulinjasto sekä led-valaistus

Atlantinsillan rakentaminen alkaa Jätkäsaaressa syys-lokakuun vaihteessa. Liikenteen ja raitiovaunujen on tarkoitus kulkea sillan yli jo vuoden 2021 keväällä. Siltatyömaa ei vaikuta liikenteeseen, mutta paalutuksista voi koitua melua.

Suurin työvaihe on erityisesti sillan itäpään Valtamerilaiturin ja terminaali 2:n väliin rakennettavan paalulaatan teko. Sen päälle perustetaan silta ja katualue. Paalutukset tehdään arkisin kello 7-22 välillä.

Kun Atlantinkadun silta valmistuu, linja 8 ajaa entiseen tapaan Saukonpaaden kääntöpaikalle ja linjat 7 ja 9 ajavat ”Jätkäsaaren lenkkiä”. Tämä johtuu siitä, ettei linjalla 7 ole mahdollista kääntyä Länsiterminaalilla rakennustöiden takia.

Väliaikaistilanne kestää Bunkkerin kääntöpaikan osalta vuoteen 2022. Tahitinkadun kääntöpaikka valmistuu seuraavana vuonna 2023. Valmiissa ratikkalinjastossa, kun Tahitinkadun kääntöpaikka valmistuu 2023, linja 7 ajaa Tahitinkadulle ja linjat 8 ja 9 Bunkkerille.

Samassa yhteydessä, kun Atlantinsilta rakennetaan, uusitaan raitiolinjojen lisäksi myös rantojen tukimuurit ja niitä ympäröivät katualueet. Lisäksi uusitaan myös kunnallistekniikkaa ja valaistusta.

Uuden ulkovalaistustekniikan näyteikkuna

Led-valaistuksen läpimurto pisti Jätkäsaaressa vuonna 2005 alkaneen valaistussuunnittelun uusiksi.

Kaduille, puistoille ja leikkialueille on määritelty omat valaistusvaatimuksensa. Jätkäsaaren ulkovalaistuksen tunnistaa puolipallon muotoisista ripustusvalaisimista ja grafiitinharmaista pylväskalusteista. Pylväsmallikin on suunniteltu varta vasten Jätkäsaareen. Merellisessä kaupunginosassa käytetään tuplavaijerointia, joka estää valaisinten heilumista kovassa tuulessa.  

Tiiviisti rakennetuissa kaupunginosissa, kuten Jätkäsaaressa, suositaan ripustusvalaistusta. Valaisinten kannatinvaijerit kiinnitetään suoraan rakennusten seiniin Jätkäsaaren kapeilla asuinkaduilla. Pääkaduilla ripustuksessa hyödynnetään raitioliikenteen kanssa yhteisiä pylväitä. Lopullista ulkovalaistusta päästään yleensä rakentamaan vasta, kun kadut ja niitä reunustavat talot ovat kokonaan valmiit.

Valaisinten yleisin värilämpötila on 3000 kelviniä, mikä näyttää lämpimän valkoiselta.

Nykyisin kaikki uudet ulkovalaisimet ovat ledejä. Helsingissä on kaikkiaan 87 000 ulkovalaisinta. Uusi teknologia säästää huomattavasti sähköä, mikä on tärkeää, kun kaupunki pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Myös huollontarve vähenee. Vanhoja purkauslamppuja vaihdetaan 3-4 vuoden välein. Ledien polttoiäksi lasketaan noin 25 vuotta. Led-valaistuksen tehoa voi säätää vapaasti. Esimerkiksi yöaikaan valaistustehon – ja samalla sähkönkulutuksen – voi pudottaa vaikka viidesosaan tavallisesta.

Jätkäsaaren siltojen, Rokkiporkkanan ja Crusellin sillan valaistusta kannattaa tulla ihailemaan kauempaakin, suosittelevat rakennuttajapäällikkö Teemu Rinne ja valaistussuunnittelija Taneli Lehtonen.

Lisää aiheesta
Jätkäsaari/uuttahelsinkia.fi


JAA