Suoraan sisältöön
A A A
HSL on rakentamassa joukkoliikenteen kertalippujen avointa jälleenmyyntirajapintaa, josta kuka tahansa Suomesta tai ulkomailta voi hankkia kertalippuja jälleenmyyntiä varten. Kuva: HSL / Lauri Eriksson

HSL avaa digitaalisen jälleenmyyntirajapinnan ensi vuonna

Kuka tahansa Suomesta tai ulkomailta voi ensi vuonna  hankkia Helsingin seudun joukkoliikenteen kertalippuja jälleenmyyntiä varten. Rajapinta aukeaa ensi vuonna osoitteessa sales-api.hsl.fi. Se on maailman ensimmäisen kaikille avoin joukkoliikenteen jälleenmyyntirajapinta.

Kun HSL avaa digitaalisen jälleenmyyntirajapinnan, se kutsuu kaikkia liikennetoimijoita Suomessa ja ulkomailla kehittämään ja ideoimaan uusia liikennepalveluita rajapinnan päälle.

Reittioppaasta HSL:lle on kertynyt osaamista avoimien rajapintojen käytöstä jo 15 vuoden ajan. Avoimessa myyntirajapinnassa kriittistä on tietoturvallisuus ja liiketoimintariskien minimointi.

Rajapintaa aiotaan kehittää myös ensijulkaisun jälkeen. HSL käynnistää samalla kaksivuotisen liikkumispalveluiden Idea Lab -ohjelman.

Olemme resursoimassa HSL:ään MaaS-projektia ja tiimiä, joka kehittää liikennepalveluita HSL-alueelle erilaisten pilottien kautta. Osana Idea Labia toteutetaan liikkumispalveluiden ideakilpailu, jonka ehdotuksista valitaan pilotoitavat kohteet. Ideat voivat käsitellä esimerkiksi fyysisiä liikkumispalveluja, lippu- ja markkinointiyhteistyötä, matkaketjujen yhdistely- ja välityspalveluita tai automaattisen liikenteen kokeiluja. Pilottien kokemukset arvioidaan ja niiden perusteella kehitetään palvelutoimintaa edelleen, kertoo Mari Flink HSL:stä.

Lisää aiheesta
HSL Helsingin seudun liikenne

JAA