Perhe metrossa. Kuva: HSL

Matkustajat olivat syksyllä 2018 kevättä tyytyväisempiä metroliikenteeseen

Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa matkustajista 86 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen eli antoi sille arvosanan 4 tai 5. Arvosanojen keskiarvo oli 4,06; asteikko on yhdestä viiteen. Matkustajat olivat nyt yhtä tyytyväisiä kuin syksyllä 2017. Keväällä 2018 asiakastyytyväisyys laski huomattavasti, kun länsimetron ja sen liityntälinjaston liikenne oli alkanut. Tuolloin 81 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä HSL:n (Helsingin seudun liikenne) joukkoliikenteeseen.

Metromatkustajien antamat arvosanat ovat nousseet merkittävästi. Syksyllä 2018 kaikista metromatkustajista 84 prosenttia oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen, kun keväällä tyytyväisten osuus oli 75 prosenttia. Helsingin osuudella Ruoholahdesta itään tyytyväisiä oli 88 prosenttia. Myös länsimetron matkustajien tyytyväisyys HSL:n joukkoliikenteeseen nousi selkeästi: syksyllä 81 prosenttia matkustajista antoi hyvän tai erittäin hyvän yleisarvosanan HSL:n joukkoliikenteelle, kun keväällä tyytyväisiä oli vain 68 prosenttia.

Asiakastyytyväisyystutkimuksen perusteella kaikkein tyytyväisimmät matkustajat kulkevat raitiovaunuissa: 90 prosenttia matkustajista antoi arvosanan 4 tai 5. Samanlainen tulos saatiin keväällä 2017. Syksyllä 2017 asiakastyytyväisyys laski sen jälkeen, kun raitioliikenteessä tehtiin iso linjastouudistus.

HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella. Syksyllä 2018 tutkimukseen osallistui yli 29 000 matkustajaa bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä. Vastaukset painotetaan linjoittain nousijamäärien perusteella.

Lisää aiheesta:

HSL:n uutinen


JAA