Suoraan sisältöön

Työstä palautuminen joululomalla - näillä työterveyspsykologin vinkeillä onnistut

Työajatusten karistaminen helpottuu, kun aivoille antaa muuta ajateltavaa.

Vuoden pimein aika ja takana kiireinen syksy töissä. Joulu ei toden totta tunnu rentouttavalta vapaalta, jos mielessä pyörivät sekä kesken jääneet työasiat että seuraava tehtävälista suursiivouksineen, lahjaostoksineen ja jouluruokineen. Työterveyspsykologi Airi Kerkelä neuvoo unohtamaan lomalla suorittamisen sekä ylisuuret odotukset ja järjestämään aikaa palautumiseen. Mitä jos tänä jouluna keskittyisit tekemisen sijaan olemiseen?

Mieli ja keho elpyvät nopeimmin työn rasituksista, kun yhdistät joululomaasi erilaista palautumista edistävää tekemistä – ja olemista.
 

1) Unohda työt

Työstä palautuminen on mahdollista vain, jos ajatukset saa siirrettyä pois arjen uurastuksesta. Etenkin esimiehille on tyypillistä viedä töitä kotiin jopa lomalla – joko tietokoneen tai pään sisällä. Kun huomio on työntekijöiden ja työn sujumisen tukemisessa, oma jaksaminen voi jäädä liian vähälle huomiolle.

Kun koko maa hiljentyy joulun viettoon, mitkä asiat voisivat vaatia sinulta välitöntä reagointia?

– Jos on tottunut olemaan aina tavoitettavissa, voi kokeilla, mitä tapahtuu, jos ei kerran olisikaan. Jos työpuhelimen jättäminen työpaikalle tuntuu liian radikaalilta, voi päättää, että varaa sähköpostien tarkistamiseen ja kiireisimpien asioiden hoitamiseen tietyn rajallisen hetken ja pysyy itse asettamassaan rajassa, Kerkelä ehdottaa.

Somen päivittäminen tai vähintään seuraaminen liittyvät läheisesti monen tietotyöläisen arkeen. Siksi somepaasto joulunpyhinä voi auttaa irtautumaan työstä.

Työajatusten karistaminen helpottuu, kun aivoille antaa muuta ajateltavaa. Vaihda maisemaa, uppoudu dekkariin, rakenna joulukukka-asetelma, soita sukulaiselle, touhua lasten kanssa tai puuhastele jotain muuta itsellesi mieluista.

 

2) Rentoudu ja lepää


Nukkumisen lisäksi lomalla kannattaa keskittyä fyysiseen rentoutumiseen myös valveilla. Rentoutuessa hengitys ja syke rauhoittuvat, lihasjännitys vähenee ja verenpaine ja stressihormonitasot laskevat. Samalla aivot saavat paremmin happea, jolloin mieli virkistyy.

–  Ajattelutyötä tekevällä kehon ja mielen yhteys voi helposti heikentyä. Sitä voi vahvistaa herättelemällä eri aisteja esimerkiksi kuuntelemalla musiikkia, kulkemalla luonnossa tai saunomalla, Kerkelä neuvoo.

Ihmiset rentoutuvat eri tavoin, ja olennaista on löytää itselle mieluisat ja toimivat keinot.

– Tärkeää on, että tekee jotain itseä ravitsevaa, missä keho on hyvällä tavalla mukana. Monet kokevat rentoutuvansa rankan liikunnan jälkeen, mutta myös rauhallinen, kehoa kuulosteleva tekeminen on merkityksellistä.

Miten sinun kehosi rentoutuu? Pyydä kumppaniasi hieromaan hartioita, keskity viideksi minuutiksi vain hengitykseesi, ota kylpy tai lähde joulupäivänä metsään kävelylle ja valpastu näkemään, kuulemaan ja tuntemaan. Luonto hoitaa ja palauttaa huomaamatta.


3) Kokeile uutta tai herättele vanha taito


Onnistumisen kokemuksia on tärkeä saada työn lisäksi vapaa-ajalla. Loma on oivallista aikaa kokeilla jotain uutta tai viihtyä vanhan harrastuksen parissa.

– Jos kaikki on kiinni työssä onnistumisesta, hyvinvointimme on haavoittuvaista. Työtehtävät ovat niin haasteellisia, ettei kaikessa voi aina onnistua. Varsinkin siinä vaiheessa, kun työ takkuaa, on tärkeää kokea itsensä jollain muulla alueella kyvykkääksi ja aikaansaavaksi, Kerkelä sanoo.

Parhaimmillaan mielekkääseen ja sopivan haastavaan puuhaan paneutuessa pääsee flow-tilaan. Tekeminen vie mukanaan, ja huolehtiminen jää. Rakentaisitko jouluna piparkakkutalon, kokeilisitko uutta lautapeliä tai ruokareseptiä tai neuloisitko raidan sijaan haastavampaa kuviota?

Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin, ja uusia taitoja on hauska harjoitella myös porukalla. Loistokas lopputuloskaan ei aina ole tärkeintä – pääasia, että leikkisä puoli pääsee tehdessä irti.

 

4) Ota omaa aikaa


Lopuksi on hyvä muistaa, ettei täydellisestä palautumisesta kannata tehdä itselleen projektia. Jouluna on tärkeää ottaa omaa aikaa, jonka käyttää juuri niin kuin itse haluaa. Kun lomaa ei aikatauluta täyteen askareita, spontaaniudelle ja mukavalle yksin- tai yhdessäololle jää tilaa.

Rentouttavaa joulunaikaa!

 

 

Teksti: Jenni Juntunen

JAA