Työpuhelin on huono nukkumatti

Työpuhelin on huono nukkumatti
Työpuhelin, televisio, tietokone tai tabletti. Oli ruutu mikä tahansa, sen sininen valo aktivoi aivojamme ja ajatuksemme alkavat juosta. Tällöin melatoniinin eli unihormonin tuotanto vähenee illalla ja unen laatu huononee. Huonosti nukuttu yö vaikuttaa palautumiseen ja työssä jaksamiseen seuraavana päivänä. Pahimmillaan olemme kierteessä ja jatkuvassa ylivireystilassa. Omaan ruutukäyttäytymiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

− Esimiehet kokevat usein, että tavoitettavissa pitää olla vuorokauden ympäri. Jos työsähköpostissa pitää käydä illalla, varaa sille aika alkuillasta. Listaa keskeneräiset työasiat esimerkiksi ranskalaisin viivoin, jotta ne eivät jää mieleen pyörimään ja rentoutuminen on mahdollista iltaa kohti. Työpuhelin ei kuulu sänkyyn, Työterveys Helsingin työterveyshoitaja Airi Harjula painottaa.

Harjulan mukaan kaikki ruudut kannattaa sulkea vähintään kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa. Monet kokevat esimerkiksi elokuvan katsomisen rentouttavaksi iltapuuhaksi. Todellisuudessa se kuitenkin aktivoi aivomme, jolloin vaikutus on päinvastainen.

− Ruudun katsomisen sijaan tee illalla sinulle mieluisia ja rauhoittavia asioita, kuten arkiaskareita, lue kirjaa, ulkoile leppoisasti luonnossa tai kuuntele musiikkia, Harjula vinkkaa.

JAA