Suoraan sisältöön

Väite: Raskas työ ylläpitää kuntoa

Fyysisesti rasittava työ vaatii vastapainokseen monipuolista liikuntaa.

Jokainen tietää, että hyvä kunto tukee työssä jaksamista. Entä takaako raskas fyysinen työ hyvän kunnon?

– Näin ei ole, työfysioterapeutti Riitta Mansikkaniemi toteaa. – Kuitenkin monet työntekijät  ajattelevat, että raskas työ kyllä  pitää lihakset kunnossa eikä vapaa-ajalla tarvitse tehdä mitään muuta fyysistä.

Lihakset eivät ole lähtökohtaisesti valmiita rankan työn vaatimaan suoritukseen, kuten painavien esineiden nostamiseen ja kantamiseen. Fyysistä työtä tekevällä lihaksiston pitää olla hyvässä kunnossa, jotta se ei ylikuormitu. Työ nimittäin kuormittaa usein vain tiettyjä lihaksia tai kuluttaa niveliä, kun työntekijä toistaa samoja liikkeitä tunnista toiseen. Raskaan työn vastapainona keskeistä on monipuolinen vapaa-ajan liikunta, jolla vahvistetaan sekä työssä kuormittuvia lihaksia että aktivoidaan niitä lihaksia, joita työssä ei käytä.

– Esimerkiksi vaihteleva kuntosaliharjoittelu muutaman kerran viikossa pitää yllä lihaskuntoa. Myös nivelen liikkuvuus on yhtä tärkeää kuin lihaksessa oleva voima, sillä nivelien hyvä liikelaajuus helpottaa hankalissa työasennoissa työskentelyä, Mansikkaniemi sanoo.

Raskaita esineitä nostavan ei kannata keskittyä pelkkään raudan pumppaamiseen eikä paljon työssään kävelevän lähteä joka ilta lenkille, vaan mieluummin harrastaa myös tasapainottavia liikuntamuotoja.

Liikunta  pitää mielen virkeänä ja tuo energiaa niin työhön kuin vapaalle. Lisäksi  fyysisellä kunnolla on tärkeä merkitys henkisen jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta.

– Hyvä kunto ehkäisee rasittumista ja kipeytymistä, mutta auttaa myös kestämään paremmin työstä tulevaa henkistä painetta.  Oma hyvinvointi lisääntyy huomattavasti, kun viitsii panostaa itsensä hoitamiseen vapaa-ajalla.

JAA