Suoraan sisältöön

Väite: Muutokseen ei voi vaikuttaa

Muutoksessa omat vaikutusmahdollisuudet voivat epäilyttää

Muutoksessa omat vaikutusmahdollisuudet voivat epäilyttää ja työn hallinnan tunne horjua. Esimies ja työntekijä voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, jäävätkö he seuraamaan muutosta katsomosta vai yrittävätkö olla aktiivisia toimijoita. Vaikka esimiestyön merkitys korostuu muutostilanteissa, kukaan ei voi muuttaa toisen toimintaa ulkoa päin.

Työterveys Helsingin kehittämispäällikkö Eija-Maria Gerlander sekä palvelupäällikkö ja työterveyspsykologi Airi Kerkelä kannustavat pohtimaan omaa roolia muutoksessa.

− Pahinta on jäädä katsomoon ja ainoastaan haukkua suunnitelmia. Toimijoilla on mahdollisuus vaikuttaa työn sisältöihin ja tehdä työnteosta entistä mielekkäämpää ja sujuvampaa, Gerlander sanoo.

− Kysy itseltäsi, millaisessa organisaatiossa ja työtehtävissä haluaisit työskennellä tulevaisuudessa. Jos työskentelet esimiehenä, sen ei tarvitse olla päätepiste uralle, Kerkelä lisää.

 

Esimies voi vaikuttaa verkostoissa

Gerlander ja Kerkelä alleviivaavat lähiesimiesten roolia muutostilanteissa. Esimiehet varmistavat arkityön sujumisen ja luotsaavat työyhteisöä läpi erilaisten vaiheiden. Esimiesten välinen verkostoituminen on tärkeää palautumisen ja vaikuttamisen kannalta.

− Kannustan esimiehiä luomaan yhteisiä foorumeita, joista halutut asiat otetaan puheeksi ylemmän johdon kanssa. Helsingin kaupunkirakenteen muutoksessa esimiesten kannattaa ennakoida ja rakentaa verkostoja tulevien toimialojen mukaan, Gerlander sanoo.

Esimies on työkykyjohtaja, jota työterveyshuollon ammattilaiset tukevat muutostilanteissa.

− Työyhteisöä ja omaa itseä kannattaa kuunnella, ja esimies voi tarvittaessa ottaa suoraan yhteyttä työterveyspsykologiin, Kerkelä muistuttaa.


Teksti: Emilia Rodriguez


JAA