Suoraan sisältöön

eTyöterveys helpottaa asiointia

eTyöterveyden kautta voit olla yhteydessä omaan työterveystiimiisi missä ja milloin vain.

Digitaalinen eTyöterveys-palvelu säästää aikaa, kun omaan työterveystiimiin voi olla yhteydessä missä ja milloin vain. Tavoitteena on, että tämän vuoden loppuun mennessä palvelun piirissä ovat lähes kaikki Työterveys Helsingin 40 000 asiakasta.

Työterveys Helsingin digitaalinen työterveyspalvelu eTyöterveys helpottaa asiakkaiden yhteydenpitoa omaan työterveystiimiin. Uusi kanava ei ole sidottu aikaan tai paikkaan, jolloin  mieltä askarruttavissa asioissa voi lähettää kysymyksiä silloin, kun se itselle parhaiten sopii. eTyöterveys on myös tietoturvallinen asiointikanava, joten SSL-suojatussa yhteydessä voi välittää huoletta myös omaan terveyteen liittyviä tietoja.

eTyöterveyden käyttö on yksikertaista. Jokaiselle organisaation työntekijälle lähetetään erillinen kutsu sähköpostitse. Kutsussa on henkilökohtainen linkki, jonka kautta palveluun kirjaudutaan. Kirjautumisen jälkeen eTyöterveyttä voi käyttää mobiililaitteella, työkoneella tai kotikoneella, kunhan käytössä on internetyhteys.

eTyöterveys-palvelun pilotointi aloitettiin noin vuosi sitten. Viime syksystä lähtien sen käyttöä on laajennettu Työterveys Helsingin eri asiakasorganisaatiossa. Tällä hetkellä palvelun piirissä on noin 7 000 työntekijää, joista noin 3 000 on ottanut sen käyttöönsä.

– Palvelussa eivät ole vielä mukana kaikkein isoimmat asiakasorganisaatiomme, mutta tavoitteena on saada vielä tämän vuoden aikana eTyöterveys lähes kaikille noin 40 000 asiakkaallemme. Opetusvirasto tulee mukaan vielä toukokuun aikana ja sosiaali- ja terveysvirasto ensi syksynä, kertoo yksikön johtaja, työterveyshuollon erikoislääkäri Marianne Alho, joka on ollut mukana eTyöterveys-hankkeessa sen pilottivaiheesta lähtien.
 

Osa työhöntulotarkastuksista eTyöterveyteen

Järjestelmän kautta lähetettyihin viesteihin vastataan kahden työpäivän sisällä.

– eTyöterveyden kautta voi hoitaa lähes kaikkia sellaisia terveyteen tai työkykyyn liittyviä asioita, jotka eivät vaadi vastausta tai hoitoa saman päivän aikana. Kiireellisissä asioissa suosittelen yhä soittamista, Alho toteaa.

Järjestelmän kautta voi kysyä esimerkiksi erilaisiin tarkastuksiin liittyviä asioita, lähettää valokuvan vaikkapa ihottumasta hoito-ohjeita varten tai pyytää reseptin uusimista.

– Asiakas on voinut seurata verenpainettaan ja kirjata mittaustulokset exceliin, jonka voi välittää palvelun avulla meille esimerkiksi verenpainelääkkeitä uusittaessa.

Ensimmäisenä eTyöerveyden kautta tulleet viestit lukee työterveyshoitaja. Hän arvioi tapauskohtaisesti, pystyykö ratkaisemaan kysymyksen vai tarvitaanko esimerkiksi lääkärin, työfysioterapeutin tai työterveyspsykologin konsultaatiota. Jatkossa myös osa työhöntulotarkastuksista voidaan tehdä eTyöterveyden avulla.

– Jos työhöntulotarkastukseen ei sisälly lakisääteisiä osia, voidaan asia hoitaa järjestelmän välityksellä. Asiakas saa meiltä kyselylomakkeen, jonka hän palauttaa samaa kautta. Jos kaikki on hyvin, hoitaja voi kirjoittaa sopivuuslausunnon ilman käyntiä vastaanotolla, Alho kertoo.

eTyöterveydestä on saatu hyvää palautetta sekä asiakkailta että työterveyshoitajilta.

– Asiakkaat ovat kiitelleet, että palvelu on sujuva ja toimii hyvin. Kiitosta on tullut myös hoitajilta, sillä tämä on rauhoittanut heidän työtään, kun puhelinajat eivät ole enää yhtä kiireisiä. Samalla kiireellistä palvelua tarvitsevat asiakkaat pääsevät nopeammin läpi.
 

Esimiehille oma kanava

eTyöterveys-palvelua kehitetään jatkossakin. Tavoitteena on saada nykyjärjestelmän rinnalle erityinen esimieskanava, jonka avulla voi kysyä työntekijöiden työtekijöiden työkykyyn tai työyhteisöön liittyvistä asioista.

– Monesti nämä kysymykset vaativat neuvottelua, mutta ainakin ensimmäisen yhteydentoton voisi tehdä tätä kautta. Lisäksi järjestelmässä voisi lähettää meille esimerkiksi varhaisen tuen keskustelun muistioita tai 30 päivän sairauspoissaolon tietoja, Marianne Alho toteaa.
 

Vinkkejä eTyöterveyden käyttöön

• Ota yhteyttä työterveyshoitajaasi, jos  työpaikkasi on jo eTyöterveydessä mukana, mutta et ole vielä ottanut palvelua käyttöön. Työterveyshoitajasi lähettää sinulle uuden kutsun. Omalta työterveyshoitajaltasi saat myös tiedot siitä,  onko eTyöterveys jo käytössä työpaikallasi.
• Jos sinulla ei ole työsähköpostia, voidaan kutsulinkki lähettää myös henkilökohtaiseen sähköpostiosoitteeseen, kunhan se on Työterveys Helsingin tiedossa.
• eTyöterveys toimii osoitteessa etyoterveys.netmedi.fi. Kirjautumislinkki löytyy myös Helmestä: Yhteiset palvelut > Työterveyshuolto, sekä internetsivujemme sivupalkista

Teksti: Heidi Hänninen

JAA