Suoraan sisältöön

Työfysioterapeuttien vinkit etätyöhön

7.4.2020

Monet työskentelevät tällä hetkellä etätöissä kotona. Työpaikalla saattaa olla viimeisen päälle säädettävä työpiste ja useampi näyttö. Kotona sen sijaan keittiön pöytä, kova tuoli ja läppäri. Onneksi voit parantaa ergonomiaa kotona monin eri keinoin! ​Lue työfysioterapeuttien vinkit etätyön ergonomiaan.

Etenkin vanhat vaivat alkavat helposti oireilla, mikäli ergonomia on kovin puutteellinen. Fysioterapeuttien sanonta kuuluu, että ”paras työasento on aina se seuraava työasento”. Muista vaihtaa asentoa ja jaloitella tarpeeksi. Taukoliikuntaohjelma Ergo Pro toimii onneksi kotonakin.

Kokeile pyyherullaa ristiselän tueksi tai tyynyä yläraajojen tueksi. Tyynyjen avulla voi sohvallakin saada hyvän työskentelyasennon. Nurkkaan unohtunut jumppapallo voi toimia välillä työtuolina tai selän rentouttajana. Kuulokkeiden avulla voit puhua puheluita seisten tai jaloitellen. Ehkä jatkossakin voit keskustella puhelinpalaverissa samalla kun kävelet luontopolulla?

Poikkeusoloissa työskentely luo uusia työtapoja. Alapuolelle on kerätty kuusi konkreettista vinkkiä etätyöhön.


Etätyö haltuun 

1. Mikäli mahdollista tee itsellesi kunnon työpiste, johon voit palata uudelleen seuraavana päivänä. Järjestä työpisteen ergonomia siten, että voit työskennellä pöydän äärellä ja saat tuettua kyynärvartesi pöytäpinnalle. Jos istut sohvalla, tue kyynärvartesi tyynyillä niin, ettet joudu kannattelemaan kyynärvarsia ilmassa jännittämällä hartialihaksia.

2. Käytä irrallista näyttöä, jos kotoa sellainen löytyy. Voit tarvittaessa käyttää myös television ruutua irrallisena näyttönä. Tarvitset tähän erillisen kaapelin ja tätä voit kysellä omalta IT-vastaavalta. Mikäli sinulla ei ole irrallista näyttöä, nosta kannettava tietokone vaikka kirjapinon päälle siten, että näytön yläreuna on hieman silmätason alapuolella ja käytät irrallista näppäimistöä sekä hiirtä pöydällä. Kannettaville on olemassa markkinoilla myös erilaisia tukitelineitä.

3. Käytä työskennellessäsi sekä palavereissa ja puheluissa tarvittaessa irrallisia kuulokkeita ja mikrofonia, kevytkuulokkeita tai vastamelukuulokkeita.

4. Tauota työtäsi vähintään tunnin välein. Nouse ylös, tee taukojumppa Ergo Pron avulla tai tee jokin pieni kotityö, esimerkiksi pyykkien ripustaminen tai astianpesukoneen tyhjennys.

5. Mikäli työsi ei ole aikataulutettua, tee itsellesi joko edellisenä päivänä tai ennen työpäivää tehtävät tai lista, jotka aiot suorittaa sen päivän aikana. Tee listaan selkeät tauot, kuten ruokailutauko ja kahvitauko.

6. Sovi työkavereiden kanssa palavereja ja yhteydenpitoa muutenkin kuin työasioissa, esimerkiksi virtuaalilounas tai kahvihetki.

Lisätietoja etätyöstä löydät täältä. 


Teksti: työfysioterapeutit Leena Uotila, Virpi Kuusisto ja suunnittelija Sanni Julkunen


Juttu on osa Työterveys Helsingin Työhyvinvointia&etyötyötä-juttusarjaa.