Suoraan sisältöön

Kaupungille osoitetut laskut

Helsingin kaupunki vastaanottaa laskut ainoastaan verkkolaskuina. Kaupungille osoitettujen laskujen maksuehto on vähintään 21 päivää.

Toimialojen ja liikelaitosten verkkolaskuosoitteet eli OVT-tunnukset ovat muotoa 003702012566 + toimialakohtainen tarkenne.

Y-tunnus: 0201256-6


Laskutusosoitteet

Helsingin kaupungin verkkolaskutusosoitteet vuonna 2020

Verkkolaskujen välittäjä on Basware Oyj, jonka välittäjätunnus on BAWCFI22


Onko yrityksesi lähettänyt laskun Helsingin kaupungille? Voit tarvittaessa pyytää laskun maksamista ennen eräpäivää. Lisätietoja ja linkki hakulomakkeeseen



Maksuton verkkolaskutuspalvelu

Ne palvelun- ja tavarantoimittajat, joilla ei ole omaa verkkolaskutuksen mahdollistavaa laskutusjärjestelmää voivat lähettää Helsingin kaupungille ilmaiseksi verkkolaskuja toimittajaportaalin kautta.

  • Uuden portaalin käyttö edellyttää rekisteröitymistä.

Linkki laskutusportaaliin: https://portal.basware.com/open/helsinginkaupunki

Ensimmäisellä käyttökerralla palveluun rekisteröidytään syöttämällä sähköpostiosoite. Jatkossa palveluun kirjaudutaan sisään omilla käyttäjätunnuksilla.

Pikaohje:

Näin laadit laskun portaalissa

Helsingin kaupunki on ottamassa vaiheittain käyttöön uuden ostolaskujärjestelmän. Uuden järjestelmän myötä Baswaren toimittajaportaali ja verkkolaskujen lähettäminen muuttuvat hieman syksyllä 2020.

Uuden ostolaskujärjestelmän käyttöön ottaneet organisaatiot löytyvät portaalista nyt vastaanottajalistalta, kun ne aiemmin on pitänyt etsiä erikseen verkkolaskuosoitelistalta. Muutos on kuvattu oheisessa ohjeessa sivulla kolme. Ne yksiköt, jotka eivät vielä ole ottaneet käyttöön uutta ostolaskujen käsittelyjärjestelmää, löytyvät portaalista vielä vanhaan tapaan (ohje s. 4).

Portaalin koko käyttöohje:

https://portal.basware.com/hardcoded_versioned_path/assets/b2bcloud/FI/about.this.document.htm

Baswaren tuki toimittajaportaalin käyttöön löytyy täältä -> https://basware.service-now.com/bw?id=bw_sc_cat_item_public



Laskut kaupungille

Talpassa käsitellään vuosittain noin 800 000 ostolaskua. Niistä lähes 93 prosenttia saapuu sähköisesti verkkolaskuina.

Talpa vastaanottaa kaupungin maksettavaksi lähetetyt laskut ja tarkistaa niistä laskunmerkintävaatimukset, yhdistää laskut tilauksiin, reitittää laskut hyväksymiskertoon, siirtää laskut ostoreskontraan ja kirjanpitoon sekä tarkistaa, tallentaa ja arkistoi ostolaskuihin liittyvät muistiotositteet.

Lisäksi Talpa ylläpitää toimittaja- ja asiakasrekistereitä, verkkolaskuosoitteita ja asiakkaidensa ostoreskontraa.

Laskujen tietosisältö

Oikeat tiedot takaavat laskujen nopean käsittelyn ja oikea-aikaisen maksamisen. Puutteellisin tai virheellisin merkinnöin saapuvat laskut joudutaan palauttamaan lähettäjälle.

Lisää aiheesta...

Sähköiset tuoteluettelot

Helsingin kaupungilla on käytössä sähköinen tilausjärjestelmä, Basware Purchase Management. Hankintasopimusten mukaisista tuotteista toivotaan sähköisiä tuoteluetteloita.

Lisää aiheesta...

Rakentamispalveluiden arvonlisävero

Helsingin kaupunkiin sovelletaan rakentamispalveluiden ostajana käännettyä verovelvollisuutta.

Lisää aiheesta...

Ota yhteyttä sähköisellä lomakkeella

Voit kätevästi asioida Talpan kanssa sähköisellä lomakkeella esimerkiksi laskuun tai maksusuoritukseen liittyvissä asioissa. Lomakkeella lähettämäsi pyyntö tai kysymys ohjautuu Talpan asiakaspalveluun ja sieltä edelleen oikealle taholle.

Linkki lomakkeeseen

Talpan asiakaspalvelu

Ostolaskuihin ja rekistereihin liittyviin kysymyksiin vastataan Talpan asiakaspalvelussa, puh. 09 310 25300 arkisin kello 9.00-15.00.

Lisää aiheesta...