Ändringar i trafikarrangemangen på Mannerheimvägen bereds – blir tvåfilig inom de närmaste veckorna

De förberedande arbetena inför totalrenoveringen av Mannerheimvägen framskrider och nu byggs de trafikarrangemang som kommer att tillämpas under byggarbetena. De börjar gälla inom de närmaste veckorna. Samtidigt inleds också förnyelsen av trädraderna med trädfällning.
Byggplats och avvikande trafikarrangemang.
Byggplats och avvikande trafikarrangemang.

Trafikarrangemangen ändras på följande sätt inom de närmaste veckorna. Exakt datum anges senare. 

Motorfordon:  

  • Mannerheimvägen blir enfilig i båda riktningarna (på avsnittet mellan Postgatan och Runebergsgatan). Filerna finns på vägens västra sida. 
  • Filändringarna görs nattetid och information om dem ges i förväg när det exakta datumet har fastslagits. Preliminärt görs ändringarna vecka 12. 
  • Ändringar görs i trafiken från tvärgatorna till Mannerheimvägen.  

Fotgängare:  

  •  Gångbanorna på vägens östra sida tas ur bruk (på avsnittet mellan Kiasma och Runebergsgatan). Ersättande rutter via Hesperiaparken och Tölöviken eller på vägens västra sida. 
  • På vägens västra sida byggs en kombinerad gång- och cykelbana på avsnittet mellan Arkadiagatan och Runebergsgatan. 
  • Övergångsstället vid Kiasma stängs, ersättande rutt framför Glaspalatset (vecka 11). 
  • I korsningen vid Operan stängs det södra övergångsstället över Mannerheimvägen (vecka 11). 
  • Även andra övergångsställen stängs senare, rutterna finns specificerade på kartan. 
  • Det förekommer tillfälliga avbrott på Banan i samband med rivningsarbeten på bron, men i övrigt är Banan öppen. Information om när avbrotten sker och hur länge de varar samt om ersättande rutter ges i förväg. 

Cyklister:  

  • Cykelvägen på vägens östra sida tas ur bruk (på avsnittet mellan Postgatan och Runebergsgatan). Ersättande rutt via Hesperiaparken och Tölöviken eller på vägens västra sida. 
  • På vägens västra sida byggs en kombinerad gång- och cykelbana på avsnittet mellan Arkadiagatan och Runebergsgatan.
  •  Det förekommer tillfälliga avbrott på Banan i samband med rivningsarbeten på bron, men i övrigt är Banan öppen. Information om när avbrotten sker och hur länge de varar samt om ersättande rutter ges senare. 

Kollektivtrafik: 

  • Hållplatsen för chartertrafik vid Kiasma förblir i bruk och där finns en breddning för bussar. 
  • Övriga hållplatser: Den tillfälliga busshållplatsen på Mannerheimvägen i riktning mot centrum blir kvar på sin nuvarande plats vid Mannerheimvägen 40. Stället där bussar som är på väg bort från centrum stannar flyttas lite norrut. 

Det finns tillträde till fastigheterna längs vägen under hela renoveringen. Vid behov används bryggor över schaktet och ersättande rutter.

Förnyelse av trädrader 


Vid totalrenoveringen av Mannerheimvägen förnyas trädraderna. De befintliga träden skulle osannolikt klara sig då djupa schakt görs alldeles intill trädens rotsystem. Nya trädrader planteras på ett lite annat ställe än de nuvarande och de får bättre växtunderlag. Även i kanten av Hesperiaparken fälls träd inom den omfattning som godkänns i gatuplanerna.

I den första fasen fälls träd på avsnittet mellan Runebergsgatan och Dunckergatan och dessutom fälls fyra lönnar i närheten av riksdagshuset. Trädfällningarna börjar vecka 11 och arbetena görs före fåglarnas häckningssäsong. 

Den största gaturenoveringen i Helsingfors genomförs i två faser

Totalrenoveringen av Mannerheimvägen genomförs i två faser, och den torde bli färdig i slutet av 2025. Byggarbetsplatsen sträcker sig delvis också över tvärgatorna till Mannerheimvägen.

Först renoveras avsnittet mellan Postgatan och Runebergsgatan 2023–2024. I slutet av 2024 flyttas arbetena till avsnittet mellan Runebergsgatan och Grejusgatan när den första fasen är klar för trafiken.

I totalrenoveringen förnyas vattenrören, elkablarna och annan kommunalteknik som finns under gatan samt spårvagnsskenorna och bron över Banan. På Mannerheimvägen byggs enkelriktade cykelleder.

Totalrenovering av Mannerheimvägen i siffror

  • Tid för stambyte – Den äldsta vattenledningen som fortfarande används på Mannerheimvägen är från 1877.
  • Det händer under gatan – 2,3 km av ny vattenledning och 3,1 km av nytt regnvattenavlopp under gatan.
  • Nya skenor – 2,6 km av nya spårvägsskenor.
  • Helsingfors näst äldsta bro förnyas – Bron över Banan på Mannerheimvägen är från 1894.
  • Den största gaturenoveringen i Helsingfors – Entreprenadområdets längd är cirka 2,8 km och yta cirka 102 000 m2.