Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (10)

Kaupunkiympäristön toimiala

 

 

 

 

 

 

27.05.2020

 

 

 

 

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

 

 

 

 

21 §

Helsingin kaupunkiympäristön toimialan muuttopalvelun hankinta

HEL 2020-000964 T 02 08 02 00

Päätös

Toimialajohtaja hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja päätti tehdä kaupunkiympäristön toimialan muuttopalveluiden hankintaa koskevat sopimukset seuraavien tarjoajien kanssa:

a) Irtaimisto ja kalustemuutto

Muuttohaukat Oy

b) Erikoismuutot

Secon Service Oy

c) Vanhojen tilojen lopputyhjennykset

Muuttohaukat Oy

 

Toimialajohtaja päätti hylätä Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjouksen ja Kuljetusrinki Oy:n tarjouksen, koska ne eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia.

Toimeksianto laskutetaan toteutuneiden töiden mukaan tarjouksessa ilmoitetuin tunti- ja yksikköhinnoin enintään tarjottuun kattohintaan saakka. Osa-alueiden kattohinnan yhteisarvo on enintään 740 000 euroa, josta Muuttohaukat Oy:n osuus enintään 590 000 euroa ja Secon Service Oy:n osuus enintään 150 000 euroa. Hintoihin lisätään arvonlisävero 24 %.

Toimeksiannon mukaiset tehtävät tulee suorittaa tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti, tarjouspyynnössä ilmoitettuihin määräaikoihin mennessä.

Sopimus osapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavilla sopimuksilla. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen valitusosoituksen tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 11.3.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-000964. Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon (214 000 euroa) ylittävä palveluhankinta, jonka kohteena on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala muutto yhdeksästä toimipisteestä Kalasatamaan valmistuvaan uuteen toimitaloon.

Hankinta on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat

a) Irtaimisto- ja kalustemuutot

b) Erikoismuutot

c) Vanhojen tilojen tyhjennykset

 

Tarjoukset voivat koskea yhtä tai useampaa osaa. Tarjoaja voi tulla valituksi yhteen tai useampaan osaan.

Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 16.3.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 1.4.2020 klo 12.00 mennessä. Hankintaa koskeviin kysymyksiin vastattiin 3.4.2020 tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Saatujen kysymysten ja niihin annettujen vastausten johdosta hankinnasta julkaistiin 7.4.2020 päivätty korjausilmoitus, jossa ilmoitettiin että hankintayksikkö järjestää halukkaille tarjoajille uuden mahdollisuuden tutustua muuttokohteeseen, ja ettei kohteeseen tutustuminen kuitenkaan ole edellytys tarjouskilpailuun osallistumiselle.

Lisäksi korjausilmoituksen yhteydessä tarjouspyynnöstä poistettiin urakkahinnoitteluun viittaava kohta ja lisättiin pisteytyskohta mahdollisesta hinnankorotusprosentista, johon oikeuttaa mahdollinen tilaajasta johtuva muuton aloitusajankohdan viivästyminen. Samalla tarjouspyyntöasiakirjoihin lisättiin työllistämisehtoa koskeva lisätietoliite, poistettiin pisteytysliite sekä tehtiin vähäisiä teknisiä korjauksia, jotka on yksilöity korjausilmoituksessa.

Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää korjatun tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 21.4.2020 klo 12.00 mennessä. Saatuihin kysymyksiin vastattiin 23.4.2020 tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 30.4.2020 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

a) Irtaimisto- ja kalustemuutot

        Hakonen Solutions Oy

        Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy -ryhmittymä

        Muuttohaukat Oy

        Niemi Palvelut Oy

        Suomen Lainalaatikko Oy

b) Erikoismuutot

        Hakonen Solutions Oy

        Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy -ryhmittymä

        Muuttohaukat Oy

        Niemi Palvelut Oy

        Secon Service Oy

        Suomen Lainalaatikko Oy

c) Vanhojen tilojen tyhjennykset

        Hakonen Solutions Oy

        Kuljetusrinki Oy

        Martela Oyj ja Muuttopalvelu Grundell Oy -ryhmittymä

        Muuttohaukat Oy

        Muuttopalvelu Forsman Oy

        Niemi Palvelut Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

        Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija on merkitty ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin tai tarjoajan ja/tai alihankkijan sijoittautumismaan vastaaviin rekistereihin.

        Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija on merkitty kaupparekisteriin tai tarjoajan ja/tai alihankkijan sijoittautumismaan vastaavaan ammattirekisteriin.

        Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija ovat maksaneet lakisääteiset verot ja sosiaaliturvamaksut tai tehneet verottajan kanssa maksusuunnitelman, jota on noudatettu.

        Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija ovat maksaneet lakisääteiset eläkevakuusmaksut.

        Tarjoajan ja tarjoajan alihankkijan on noudatettava työehtosopimusta tai muita keskeisiä työehtoja.

        Tarjoaja ja tarjoajan alihankkija ovat huolehtineet työntekijöille lakisääteisen työterveyshuollon järjestämisestä.

        Tarjoaja sitoutuu pyydettäessä toimittamaan rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut otteet ehdokkaan tai tarjoajan ja sen hallinto-, johto ja valvontaelimen jäsenistä sekä edustus-, päätös ja valvontavaltaakäyttävistä henkilöistä.

        Tarjoajalla on voimassa oleva tapaturmavakuutus sekä toiminnan- ja konsulttivastuuvakuutus. Tarjoajan ottaman ammatinharjoittajan vastuuvakuutuksen minimivaatimus on 1 000 000 euroa.

        Tarjoajalla on oltava hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tarjoajalla tulee olla asiakastiedon riskimittarin mukainen luokka 1-3, tai sitä vastaava talouden riskiluokitus. Tarjoajan keskimääräisen vuotuisen liikevaihdon minimivaatimus on 700 000 euroa.

        Tarjoajalla tulee olla kokemusta tarjoamaansa osa-aluetta vastaavista muuttopalveluista. Riittäväksi laajuudeksi katsotaan vähintään yksi (1) tarjottavaa osa-aluetta vastaava toimeksianto viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Osa-alueen vastaavuus:

        Tarjoajalla tulee olla voimassa oleva lain vaatima tavaraliikennelupa (laki kaupallisista tavarakuljetuksista tiellä 693/2006).

        Tarjoajan tulee noudattaa Helsingin kaupungin tietoturvallisuuskäytäntöjä tarjouspyynnön liitteen 8 mukaisesti.

        Tarjoaja tulee hyväksyä tarjouspyynnön liitteenä olevat sopimusehdot sellaisenaan ilman varaumia.

Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjoajalta edellytettävää kokemusta vastaavasta muuttopalvelusta kirjaston muuton osalta. Näin ollen Suomen Lainalaatikko Oy tulee sulkea pois osa-alueen b) Erikoismuutot tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Hankintayksikkö tarkasti tarjouspyynnössä esitettyjen tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimusten täyttymisen.

Tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta ovat seuraavat:

        Tarjouspyynnössä määritellyt tunti- ja yksikköhintojen tarjoaminen.

        Tarjoajan tulee laatia tarjoamansa osa-alueen tehtävästä haltuunottosuunnitelma, eli ehdotus muuton toteuttamisesta käytettävissä oleva aikataulu huomioiden. Haltuunottosuunnitelmassa kuvataan toimeksiantoon suunniteltu henkilöstö (henkilömäärät ja työnkuvat), vakituisen henkilöstön osuus muuttohenkilöistä, työhön nimettävät avainhenkilöt (2 työnjohtajaa ja 1 projektipäällikkö sekä heidän varahenkilönsä), työssä käytettävä kuljetuskalusto sekä toimeksiannon kattohinta.

        Tarjoajan tulee sitoutua käyttämään toimeksiantoon vähintään 50 % omaa vakituista henkilöstöään.

        Työhön nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäälliköt (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään kolmesta (3) vastaavan kokoisesta muutoista (vähintään 500 työpistettä) viimeisen kymmenen (10) vuoden ajalta.

        Palveluntuottajan tulee sitoutua työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yhden (1) heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön tarjoamaansa tuntimäärään.

        Kaikilla muuttohenkilöillä tulee olla yhteneväinen vaatetus ja näkyvillä oleva henkilökortti.

Tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueen b) Erikoismuutot osalta ovat seuraavat:

        Tarjouspyynnössä määritellyt tunti- ja yksikköhintojen tarjoaminen.

        Tarjoajan tulee laatia tarjoamansa osa-alueen tehtävästä haltuunottosuunnitelma, eli ehdotus muuton toteuttamisesta käytettävissä oleva aikataulu huomioiden. Haltuunottosuunnitelmassa kuvataan toimeksiantoon suunniteltu henkilöstö (henkilömäärät ja työnkuvat), vakituisen henkilöstön osuus muuttohenkilöistä, työhön nimettävätavainhenkilöt (2 työnjohtajaa ja 1 projektipäällikkö sekänäiden varahenkilöt), työssä käytettävä kuljetuskalusto sekä toimeksiannon kattohinta.

        Tarjoajan tulee sitoutua käyttämään toimeksiantoon vähintään 50 % omaa vakituista henkilöstöään.

        Työhön nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäällikkö (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään yhdestä vastaavasta arkiston muutosta(vähintään 500 hyllymetriä) ja yhdestä vastaavasta (vähintään 500 hyllymetriä) muutosta viimeisen kymmenen vuoden ajalta.Kokemusta pisteytetään vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin.

        Palveluntuottajan tulee sitoutua työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yhden (1) heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön tarjoamaansa tuntimäärään.

        Kaikilla muuttohenkilöillä tulee olla yhteneväinen vaatetus ja näkyvillä oleva henkilökortti.

        Työhön osallistuvilla muuttohenkilöllä tulee olla työturvallisuuskortti ja työmaavarusteet.

Tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta ovat seuraavat:

        Tarjouspyynnössä määritellyt tunti- ja yksikköhintojen tarjoaminen.

        Tarjoajan tulee laatia tarjoamansa osa-alueen tehtävästä haltuunottosuunnitelma, eli ehdotus muuton toteuttamisesta käytettävissä oleva aikataulu huomioiden. Haltuunottosuunnitelmassa kuvataan toimeksiantoon suunniteltu henkilöstö (henkilömäärät ja työnkuvat), vakituisen henkilöstön osuus muuttohenkilöistä, työhön nimettävät

        avainhenkilöt (työnjohtaja ja projektipäällikkö sekä heidän varahenkilönsä), työssä käytettävä kuljetuskalusto sekä toimeksiannon kattohinta.

        Tarjoajan tulee sitoutua käyttämään toimeksiantoon vähintään 50 % omaa vakituista henkilöstöään.

        Työhön nimettävillä avainhenkilöillä ja näiden varahenkilöillä (projektipäällikkö (1+1) ja työnjohtajat (2+2) tulee kullakin olla kokemusta vähintään yhdestä vastaavasta arkiston muutosta ja yhdestä vastaavasta (vähintään 500 hyllymetriä) muutosta viimeisen kymmenen vuoden ajalta.

        Palveluntuottajan tulee sitoutua työllistämään sopimuskauden aikana vähintään yhden (1) heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön tarjoamaansa tuntimäärään.

        Kaikilla muuttohenkilöillä tulee olla yhteneväinen vaatetus ja näkyvillä oleva henkilökortti.

Hankintayksikkö pyysi selvitykset poikkeuksellisen alhaisista tuntihinnoista Muuttohaukat Oy:ltä ja Hakonen Solutions Oy:ltä. Saatujen selvitysten mukaan tarjoajat kykenevät toimittamaan sopimuksen mukaisen toimeksiannon antamallaan hinnalla ja suoriutumaan samalla kaikista lakisääteisistä velvoitteistaan.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta, koska työhön nimettyjen avainhenkilöiden kokemus ei tarjousasiakirjoissa ilmoitettujen henkilöreferenssitietojen perusteella täytä tarjouspyynnössä asetettua vähimmäisvaatimusta.

Lisäksi todettiin, että Kuljetusrinki Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta, sillä tarjous ei täytä tarjouspyynnössä edellytettyä avainhenkilöiden varahenkilöiden nimeämisvaatimusta.

Näin ollen Suomen Lainalaatikko Oy:n tarjous osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta ja Kuljetusrinki Oy:n tarjous osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Tarjouksen vertailuperusteet osa-alueen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta:

HINTA, 60 pistettä

        Vertailuhinta, joka muodostuu tarjottujen työtunti- ja kalustovuokrahintojen painotetuista yksikköhinnoista.

        Pisteytys: pienin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta* 60 pistettä.

LAATU, 40 pistettä

        Haltuunottosuunnitelma:

        Haltuunottosuunnitelman pisteet muutetaan laatupisteiksi laskukaavalla: tarjoajan pisteet /korkeimmat pisteet * 40 pistettä.

Tarjouksen vertailuperusteet osa-alueen b) Erikoismuutot osalta:

HINTA 50 pistettä

        Vertailuhinta, joka muodostuu tarjottujen työtunti- ja kalustovuokrahintojen painotetuista yksikköhinnoista.

        Pisteytys: pienin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta* 50 pistettä.

LAATU, 50 pistettä

        Haltuunottosuunnitelma:

        Haltuunottosuunnitelman pisteet muutetaan laatupisteiksi laskukaavalla: tarjoajan pisteet /korkeimmat pisteet * 50 pistettä.

Tarjouksen vertailuperusteet osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta:

HINTA, 60 pistettä

        Vertailuhinta, joka muodostuu tarjottujen työtunti- ja kalustovuokrahintojen painotetuista yksikköhinnoista.

        Pisteytys: pienin vertailuhinta/ tarjottu vertailuhinta* 60 pistettä.

LAATU, 40 pistettä

        Haltuunottosuunnitelma:

        Haltuunottosuunnitelman pisteet muutetaan laatupisteiksi laskukaavalla: tarjoajan pisteet /korkeimmat pisteet * 40 pistettä.

Yhteiset kriteerit, enintään 6 pistettä:

        Tuntihintojen hinnankorotusprosentti, jos muuton aloitus myöhästyy tavoiteaikataulusta 2-4 viikkoa.

        Tuntihintojen hinnankorotusprosentti, jos muuton aloitus myöhästyy tavoiteaikataulusta vähintään 4 ja enintään 8 viikkoa.

        Tuntihintojen hinnankorotusprosentti, jos muuton aloitus myöhästyy tavoiteaikataulusta yli 8 viikkoa.

Sopimuskumppanin valinta

Liitteenä 1 olevan vertailutaulukon perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueeseen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot teki Muuttohaukat Oy.

Liitteenä 2 olevan vertailutaulukon perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen  osa-alueeseen b) Erikoismuutot teki Secon Service Oy.

Liitteenä 3 olevan vertailutaulukon perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueeseen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset teki Muuttohaukat Oy.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyt tarjoajat ovat tarjouspyynnön mukaisesti toimittanut vaaditut selvitykset, täyttävät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Sopimuskumppaniksi esitetään osa-alueeseen a) Irtaimisto- ja kalustemuutot osalta ja osa-alueen c) Vanhojen tilojen tyhjennykset osalta Muuttohaukat Oy:tä ja osa-alueeseen b) Erikoismuutot osalta Secon Service Oy:tä.

Sopimuskumppaniksi hyväksyttyjen osalta tarkastetaan soveltuvuuteen liittyvät rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä ja hankintalain 80 §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ennen sopimuksen tekoa.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet päätilaajan hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet sekä voimassa olevat todistukset tarjoajan toiminnan- ja konsulttivastuuvakuutuksesta. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 21.4.2020 § 220) mukaan toimialajohtaja on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Lisätiedot

Bosse Jonsson, isännöitsijä, puhelin: 09 310 38310

bosse.jonsson(a)hel.fi

Liitteet

1

Vertailutaulukko A Irtaimisto- ja kalustemuutot

2

Vertailutaulukko B Erikoismuutot

3

Vertailutaulukko C Vanhojen tilojen tyhjennykset

4

Tarjouspyyntö 7.4.2020

5

Palvelukuvaus

6

Sopimusmalli

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, kaupunkiympäristölautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 58200

Sörnäistenkatu 1

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566