Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (2) |
Sosiaali- ja terveystoimiala |
|
| |
|
|
| |
| 05.08.2020 |
| |
|
|
| |
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja |
|
|
132 §
Hankinnan keskeytys, ensiaputarvikkeiden hankinta
HEL 2020-007943 T 02 08 02 00
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää ensiaputarvikkeiden hankinnan lain julkisista hankinnoista (1397/2016) § 125 ja § 123 mukaisesti ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen.
Päätöksen perustelut
Ensiaputarvikkeista järjestettiin tarjouskilpailu HEL 2020-007943 hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä. Hankintailmoitus julkaistiin julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 26.6.2020. Hankinnan tarjouspyyntö sisälsi 46 positiota hankinnan kohderyhmien mukaisesti.
Tarjoajille asetetut vaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä ja sen liitteistä. Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen joko yhteen tai useampaan tarjouspyynnön positioon.
Lisätietokysymykset oli lähetettävä 6.7.2020 mennessä ja niihin vastattiin viimeistään 8.7.2020. Tarjousten määräaika oli 27.7.2020 klo 12.00.
Ennen tarjousten määräajan päättymistä 27.7.2020 klo 9.00 ilmeni, että tarjouspyynnössä oli virhe, sillä tarjouspyynnön position 44. Ensiapuohje ref 1906 nimikkeeseen oli virheellisesti kirjattu erään tuotteen valmistajan ref-numero. Ref-numero yksilöi position tuotteen vain määrätyn tuotemerkin/valmistajan tuotteeksi, joka on kyseisellä ref -numerolla yksilöity. Siten muut tarjoajat eivät voineet tarjota kyseiseen positioon korvaavaa, tarjouspyynnön ehdot muutoin täyttävää tuotetta.
Koska virhe kävi ilmi hyvin lähellä tarjousten määräajan päättymistä, virhettä ei Cloudia Kilpailutus –järjestelmän teknisestä ominaisuudesta johtuen voitu korjata korjausilmoituksella. Cloudia Kilpailutus –järjestelmä edellyttää, että tarjouspyyntö tulee korjata viimeistään 48 tuntia ennen tarjousten määräajan päättymistä. Tästä syystä johtuen hankinnan tarjouspyyntöä ei voitu korjata ja hankinta oli keskeytettävä.
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Keskeyttämisen syyn arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin ja tarjoajiin.
Hankintamenettelyn keskeyttämiselle oli edellä mainituilla perusteilla hankintalain 125 §:n mukainen todellinen ja perusteltu syy. Koska hankinnan keskeytys tehtiin ennen tarjousten määräajan päättymistä, ei mahdollisia saapuneita tarjouksia avattu. Hankinnan keskeyttäminen ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, sillä hankinnasta tullaan julkaisemaan uusi hankintailmoitus keskeytyspäätöksen saatua lainvoiman.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus tehdä päätös hankinnan keskeyttämisestä perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 §19.
Lisätiedot
Anne Brax, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 23977
anne.brax(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjouspyyntöön tutustuneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Tiedoksi
Hankintapalvelut
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|