Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

 

1 (2)

Sosiaali- ja terveystoimiala

 

 

Hallinto

 

 

 

29.04.2020

 

 

 

 

Hallintojohtaja

 

 

 

 

26 §

Henkilösuojaimien suorahankinta TCB-Flash Oy LTD

HEL 2020-005310 T 02 08 01 01

Päätös

Hallintojohtaja päätti hankkia TCB-Flash Oy LTD:ltä suorahankintana hankintalain 40 §:n 2 mom. 4 kohdan mukaisesti henkilösuojaimia.

Hankinnan arvo on 295 731,00 euroa (alv 0 %). Hintaan lisätään voimassa oleva alv.

Samalla hallintojohtaja päätti kumota TCB-Flash Oy LTD:tä koskevan päätöksensä 20.4.2020 § 17.

Päätöksen perustelut

Koronaviruksen aiheuttama COVID-19 –pandemia edellyttää sosiaali- ja terveystoimialan henkilökunnan normaalia suurempaa suojautumista potilas- ja asiakaskontakteissa.  Lisäksi potilaiden käyttöön tarvitaan erityisesti hengityssuojaimia.

Normaalitilantilanteessa sosiaali- ja terveystoimiala hankkii henkilösuojaamiseen liittyvät tuotteet Hus Logistiikasta. HUS Logistiikka ei ole COVID-19-pandemian aikana ja edetessä pystynyt toimittamaan riittävää määrää suojaimia Helsingin kaupungin tarpeisiin. Tästä johtuen tuotteita hankitaan suoraan toimittajilta. Suorahankintana hankittavat tuotteet täydentävät HUS Logistiikan kautta tulevien tuotteiden valikoimaa ja määrää.

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 mom. 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, kun sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Suojavälineiden saatavuuden turvaamiseksi niitä on perusteltua hankkia tässä tilanteessa suorahankintana. Kyseessä on hankintayksiköstä riippumaton, ennalta arvaamaton äärimmäinen kiiretilanne, joka liittyy COVID-19-pandemiaan.

Tarjoukset ja tilaukset

Suorahankintana hankitaan tuotteet saatujen tarjousten perusteella siten, että hankittavat tuotteet ja määrät hyväksytetään toimialalla.

Hankinnoista on tehty toimittajille kirjallinen tilaus.

Hankinnasta ei tehdä toimittajan kanssa sopimusta, vaan jokainen tilaus on kertaluonteinen ja perustuu saatuun tarjoukseen ja tarjouksen perusteella tehtyyn tilaukseen.

Tähän päätökseen liittyvät tilaustunnisteet ovat
B039047610
B039051068
B039049461

Kumotun päätöksen tilaustunnisteet ovat
B039047610
B039048854

Kumottuun päätökseen liittyvä tilaus tunnisteella B039048854 on peruttu. Tilauksen peruminen johtui tarjouksen tulkinnassa tapahtuneessa virheestä, jonka vuoksi hengityssuojaimia tilattiin tilaustunnisteella B039048854 liian suuri määrä.

Hankintavaltuudet

Hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoaja

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta

Hankintapalvelut

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566