Helsingin kaupunki | Pöytäkirja |
| 1 (2) |
Sosiaali- ja terveystoimiala |
|
| |
Hallinto |
|
| |
| 29.04.2020 |
| |
|
|
| |
Hallintojohtaja |
|
|
26 §
Henkilösuojaimien suorahankinta TCB-Flash Oy LTD
HEL 2020-005310 T 02 08 01 01
Päätös
Hallintojohtaja päätti hankkia TCB-Flash Oy LTD:ltä suorahankintana hankintalain 40 §:n 2 mom. 4 kohdan mukaisesti henkilösuojaimia.
Hankinnan arvo on 295 731,00 euroa (alv 0 %). Hintaan lisätään voimassa oleva alv.
Samalla hallintojohtaja päätti kumota TCB-Flash Oy LTD:tä koskevan päätöksensä 20.4.2020 § 17.
Päätöksen perustelut
Koronaviruksen aiheuttama COVID-19 –pandemia edellyttää sosiaali- ja terveystoimialan henkilökunnan normaalia suurempaa suojautumista potilas- ja asiakaskontakteissa. Lisäksi potilaiden käyttöön tarvitaan erityisesti hengityssuojaimia.
Normaalitilantilanteessa sosiaali- ja terveystoimiala hankkii henkilösuojaamiseen liittyvät tuotteet Hus Logistiikasta. HUS Logistiikka ei ole COVID-19-pandemian aikana ja edetessä pystynyt toimittamaan riittävää määrää suojaimia Helsingin kaupungin tarpeisiin. Tästä johtuen tuotteita hankitaan suoraan toimittajilta. Suorahankintana hankittavat tuotteet täydentävät HUS Logistiikan kautta tulevien tuotteiden valikoimaa ja määrää.
Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 mom. 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, kun sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.
Suojavälineiden saatavuuden turvaamiseksi niitä on perusteltua hankkia tässä tilanteessa suorahankintana. Kyseessä on hankintayksiköstä riippumaton, ennalta arvaamaton äärimmäinen kiiretilanne, joka liittyy COVID-19-pandemiaan.
Tarjoukset ja tilaukset
Suorahankintana hankitaan tuotteet saatujen tarjousten perusteella siten, että hankittavat tuotteet ja määrät hyväksytetään toimialalla.
Hankinnoista on tehty toimittajille kirjallinen tilaus.
Hankinnasta ei tehdä toimittajan kanssa sopimusta, vaan jokainen tilaus on kertaluonteinen ja perustuu saatuun tarjoukseen ja tarjouksen perusteella tehtyyn tilaukseen.
Tähän päätökseen liittyvät tilaustunnisteet ovat
B039047610
B039051068
B039049461
Kumotun päätöksen tilaustunnisteet ovat
B039047610
B039048854
Kumottuun päätökseen liittyvä tilaus tunnisteella B039048854 on peruttu. Tilauksen peruminen johtui tarjouksen tulkinnassa tapahtuneessa virheestä, jonka vuoksi hengityssuojaimia tilattiin tilaustunnisteella B039048854 liian suuri määrä.
Hankintavaltuudet
Hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
eeva.rantala(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoaja | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, sosiaali- ja terveyslautakunta |
Hankintapalvelut |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 6000 | Toinen linja 4 A | +358 9 310 5015 | 0201256-6 | FI1880001200052430 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
sosiaalijaterveys@hel.fi | www.hel.fi/sote | +358 9 310 42504 |
| FI02012566 |
|
|