Helsingin kaupunki | Esityslista | 2/2017 | 1 (1) |
Ympäristölautakunta |
|
| |
|
| Ysp/2 | |
| 24.1.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Asia tulee käsitellä 24.1.2017
2
Ympäristölautakunnan lausunto asemakaavan muutosehdotuksesta nro 12434, Patterimäen Raide-Jokeri
HEL 2015-003281 T 10 03 03
Lausuntoehdotus
Ympäristölautakunta antaa seuraavan lausunnon.
Ympäristölautakunnalla ei ole huomauttamista asemakaavan muutosehdotukseen.
Esittelijän perustelut
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää lausuntoa 6.2.2017 mennessä.
Alue sijaitsee Pitäjänmäen Patterimäen alueella. Kaavaratkaisu mahdollistaa Raide-Jokerin toteutuksen Pitäjänmäentien katualueella, Patterimäen alittavassa tunnelissa sekä Patterimäen länsipuolisella lähivirkistysalueella. Kaavamuutos sisältää myös raidelinjan edellyttämiä katualueiden liikennejärjestelyjä, pysäköintialueen sekä Pitäjänmäentielle uuden alikulkureitin, joka yhdistää virkistysreitin ja Mätäjoen purouoman. Raidelinjauksen vuoksi on myös ollut tarpeen muuttaa teollisuustontin 46038/10 muotoa.
Kaavamuutosaluetta on supistettu kaavaluonnoksen nähtävilläolovaiheen jälkeen aikataulusyistä koskemaan vain Raide-Jokerin linjausta koskevaa aluetta siihen liittyvine välttämättömine liikennejärjestelyineen. Kaavatyötä on tarkoitus jatkaa vuoden 2017 aikana. Muuta aluetta koskevasta kaavaehdotuksesta tullaan pyytämään myös lausunnot viranomaisyhteistyötahoilta.
Patterimäki on merkitty Helsingin uuden yleiskaavan kaupunkiluonto -liitekartassa suojeltavaksi alueeksi. Tällä merkinnällä on merkitty Helsingin luonnonsuojeluohjelmassa 2015–2024 esitetyt alueet. Tarkka rajaus selvitetään luonnonsuojelualueen tarkemmassa suunnittelussa. Raide-Jokerin linjaus kulkee tällä luonnonsuojelualueen osalla tunnelissa. Tulevan luonnonsuojelualueen kohta on kaavaehdotuksessa merkitty VL/s-1 -merkinnällä. Merkinnän mukaan alue on lähivirkistysaluetta, jolla luonnonympäristö ja alueella olevat sotahistoriaan liittyvät rakenteet tulee säilyttää. Alueella tehtävistä toimenpiteistä on neuvoteltava kaupungin ympäristökeskuksen ja museoviranomaisten kanssa.
Lähivirkistysalueelle on merkitty joukkoliikenteelle varattu alueen osa raideyhteyttä varten. Patterimäen kukkulan itäpuolella raideosuus on tunnelissa tai betonikannen alla, mutta länsipuolella maan pinnalla lyhyttä n. 10 m kansiosuutta lukuun ottamatta. Lähivirkistysalueelle tehtävät tekniset rakennelmat ja laitteet tulee tehdä arvokkaan puistoympäristön edellyttämällä tavalla. Alue tulee rakentamisen jälkeen kunnostaa puistoalueen kokonaisuutta ja arvoa vastaavaan tilaan.
Maanpäällisellä osalla Patterimäen itäpuolella tämä joukkoliikenteelle varattu alueen osa on aidattava. Joukkoliikennealueen rakentamiseen liittyvät välttämättömät leikkaukset ja pengerrykset tulee tehdä siten, että ei tarpeettomasti vahingoiteta kasvillisuutta tai turmella maisemakuvaa. Joukkoliikenteen tunnelin suuaukot on toteutettava siten, että maisemalle ja virkistyskäytölle ei aiheudu haittaa. Tunnelin ilmanvaihto suuaukkojen kautta tulee suunnitella siten, että siitä ei aiheudu ympäristöhaittaa virkistykselle tai asumiselle.
Virkistysalueelle sijoittuvat myös raideyhteyden tunneliosan sen molemmissa päissä kattavat betonikannet. Kaavan mukaan betonikannet tulee rakentaa siten, että niille tulee voida sijoittaa ulkoilutiet. Virkistysreitit tulee voida rakentaa jatkuviksi kansiosuuksilla. Tunnelin itäpään pidemmälle osuudelle on kaavaan merkitty myös likimääräinen korkotaso +22.5. Suuaukon ja betonikannen maisemoinnista on annettu kaavassa määräys, jonka mukaan alue tulee rakentamisen jälkeen kunnostaa alueen maisemallisia arvoja vastaavalla tavalla. Kansirakenteen kantavuutta ja korkeutta määriteltäessä tulee ottaa huomioon lähivirkistysalueen istutuksiin tarvittavan kasvualustan paksuus ja paino.
Asemakaavaratkaisu parantaa Mätäjoen ekologista jatkuvuutta. Asemakaava esittää, että nykyisellään betonisena siltarumpuna toteutettu Mätäjoen Pitäjänmäentien alitus avataan leveämmäksi, mikä mahdollistaa yhdistetyn alikulun Mätäjoen uomalle ja kevyen liikenteen yhteydelle.
Pitäjänmäentien alitus on arvioitu Mätäjoen valuma-alueen hulevesiselvityksessä ja suunnitelmassa (2014) erityiseksi tulvariskikohteeksi. Esitetty yhdistetty alikulku vähentää myös Strömbergin puiston tulvariskiä.
Pikaraitiotien liikenteestä aiheutuva runkomelu ja tärinä tulee lähtökohtaisesti torjua radan rakenteissa. Kaavassa on annettu raitiotien suunnittelua koskeva määräys, jolla pyritään varmistamaan, ettei raitiotieliikenteestä tulevaisuudessa aiheudu sen lähiympäristön rakennuksiin merkittävää runkomelu- tai tärinähaittaa. Teknos Oy:n toiminnan riskit on selvitetty työn aikana. Asemakaavassa on määräys, jonka mukaan maaperän mahdollinen pilaantuneisuus ja kunnostustarve tulee selvittää.
Esittelijä
ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot
Anu Haahla, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 28916
anu.haahla(a)hel.fi
Liitteet
1 | Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12434 kartta, päivätty 29.11.2016 |
2 | Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12434 selostus, päivätty 29.11.2016 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 500 | Viikinkaari 2a | +358 9 310 1635 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00790 | Faksi |
| Alv.nro |
ymk@hel.fi | www.hel.fi/www/ymk | +358 9 310 31633 |
| FI02012566 |
|
| |||