Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2016

1 (1)

Ympäristölautakunta

 

 

 

 

Ysp/6

 

2.2.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asia tulee käsitellä 2.2.2016

6

Ympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavan ehdotuksesta

HEL 2015-000583 T 10 03 00

Lausuntoehdotus

Ympäristölautakunta antaa seuraavan lausunnon.

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavan ehdotus toteuttaa pääosin hyvin eri aihealueille määriteltyjä kärkitavoitteita. Maakuntakaavan viherrakennetarkasteluissa on käytetty apuna uusia, hyviä menetelmiä luontoarvojen priorisointiin ja ekosysteemipalvelujen arviointiin. Sekä Uudenmaan että Helsingin kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali viimeistään vuonna 2050. Kaavaehdotuksen vaikutuksia seudun kasvihuonekaasupäästöihin ei kuitenkaan ole tarkasteltu. Vaihemaakuntakaavan vaikutusten arvioinnissa olisi syytä tarkastella, missä määrin kaavan ratkaisut edistävät hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista.

Viherrakenne

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavaehdotuksessa on kaavakartalla osoitettu Helsingin tärkeimmät ja laajimmat virkistysalueet, jotka sijoittuvat vihersormien alueille sekä muutamille alueille merelliseen ympäristöön. Virkistysalueet ovat 4. vaihemaakuntakaavan kaavaehdotuksessa säilyneet samoina kuin luonnosvaiheessa ja voimassa olevissa maakuntakaavoissa. Viheryhteystarpeet ovat täydentyneet Helsingin Länsipuiston alueella Mätäjoen varrella. Muilta osin viheryhteydet on esitetty samoin kuin aiemmin.

Vaihemaakuntakaavassa osoitetaan luonnonsuojelualueen merkinnällä vähintään maakunnallisesti merkittävät luonnonsuojelulain nojalla suojellut tai suojeltaviksi tarkoitetut alueet. Kaavaratkaisussa ei osoiteta alle viiden hehtaarin kokoisia luonnonsuojelualueita. Helsingin ympäristölautakunta hyväksyi 20.9.2015 Helsingin luonnonsuojeluohjelman 2015–2024. Luonnonsuojeluohjelmassa on useita yli viiden hehtaarin kohteita, joista osa on maakunnallisesti arvokkaita ja muutamat valtakunnallisesti arvokkaiden alueiden laajennuksia. Ympäristökeskus on toimittanut luonnonsuojeluohjelman tiedoksi Uudenmaan liitolle.

Logistiikka

Seudun tärkeimpien logistiikkakeskittymien merkitseminen Focuksen alueelle Tuusulaan, Bastukärriin Sipooseen ja Kulloon alueelle Sipooseen ja Porvooseen on kannatettavaa. Logistiikkakeskittymät mahdollistavat kuljetusten tehostamisen, mikä parantaa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Logistiikkaa keskittämällä saadaan liikennesuoritteen ja sitä kautta kasvihuonekaasupäästöjen kasvua hieman hillittyä. Kuitenkin logistiikan kehityskuvassa ja kaavaratkaisun vaikutusten arvioinnissa ilmastonäkökulma on jäänyt hyvin vähälle tarkastelulle.

Kaavaselostuksessa todetaan, että logistiikkakeskusten liikenteessä varaudutaan myös raideliikenteen kehitykseen ja tulevaisuudessa tulee varautua raideliikenteen osuuden kasvuun kuljetuksissa. Tämä kehityssuunnalla olisi suuri merkitys sekä ilmastovaikutusten että muiden ympäristöhaittojen vähentämisessä. Se, miten raideliikennettä aiotaan kehittää, jää kuitenkin epäselväksi. Raideliikenteen potentiaali ainakin nykytilanteessa on suurin suoraan satamista lähtevissä pitkämatkaisissa kuljetuksissa, minkä jo voimassa oleva kaava mahdollistaa.

Kaavaratkaisun pohjana olevan valitun logistiikan kehityskuvan vaikutusten arvioinnin mukaan raskaan liikenteen määrät tulevat Helsingissä kasvamaan erittäin merkittävästi, enemmän kuin muissa tarkastelluissa skenaarioissa. Pääkaupunkiseudun ilmanlaadultaan ja melutilanteeltaan pahimmilla alueilla haitat tulevat siis entisestään lisääntymään. Ennustettu raskaan liikenteen kasvu tulee olemaan haaste myös Helsingin yleiskaavaehdotuksen mukaiselle liikennejärjestelmälle ja maankäytölle.

Tuulivoima

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavaehdotus osoittaa viisi maakunnallisen kokoluokan tuulivoiman tuotantoon soveltuvaa aluetta. Suhteessa luonnosvaiheen ratkaisuun tuulivoima-alueiden rajauksiin ei ole tullut muutoksia. Paikallista tuulivoimarakentamista tuetaan koko kaava-aluetta koskevalla suunnittelusuosituksella, joka mahdollistaa paikallisten tuulivoima-alueiden suunnittelun myös maakuntakaavan tuulivoima-alueiden ulkopuolelle edellyttäen, ettei maakuntakaavan keskeisiä tavoitteita vaaranneta. Kaavaselostuksen mukaan tuulivoiman aluevaraukset tukevat Uusimaa-ohjelman tavoitetta hiilineutraalista Uudestamaasta.

Ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta uusiutuvan energian lisääminen on erittäin tärkeää. Siihen nähden tuulivoiman maakunnallisten alueiden määrä on vähäinen. Vaihemaakuntakaavalla olisi voitu voimakkaammin ilmaista maakunnan yhteinen tahtotila tuulivoiman kehittämiselle. Maakuntakaavan ratkaisua tulisi arvioida mm. suhteessa Uudenmaan hiilineutraalisuustavoitteeseen ja maakuntatason tuulivoimatuotantotavoitteisiin. Esitetyn kaavaratkaisujen vaikutus koko seudun ilmastopolittiisten tavoitteiden saavuttamiseen jää epäselväksi.

Malmin lentokentän alue

4. vaihemaakuntakaavan luonnokseen verrattuna Malmin lentokentän alueen merkintöihin ei ole tullut muutoksia. Malmin lentokentän nykyinen merkintä ja siihen liittyvä melualueen merkintä kumotaan. Alueelle osoitetaan taajamatoimintojen aluevarausmerkintä sekä tiivistettävän alueen kehittämisperiaatemerkintä. Alueella säilyy kulttuuriympäristöön liittyvä ominaisuusmerkintä. Kaavaehdotuksen mukaisilla merkinnöillä on koko seudun ja kaupungin yhdyskuntarakennetta eheyttävä ja tiivistävä vaikutus.

Hiljaiset alueet

Maakuntahallitus päätti vuoden 2014 keväällä selvittää myös hiljaisia alueita osana 4. vaihemaakuntakaavan valmistelua. Kaavatyön aikana laadittua ympäristömelu-selvityksen paikkatietoaineistoa on hyödynnetty kaavatyössä mm. viherrakenteen analysoinnissa Zonation-menetelmällä. Viherrakenteen laajat yhtenäiset luontoalueet voivat edistää myös hiljaisten alueiden säilymistä Uudellamaalla. Hiljaisia alueita ei ole kuitenkaan merkitty maakuntakaavan eikä lausunnolla olevista asiakirjoista käy ilmi, miksi tähän ratkaisuun on päädytty.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus pyytää ympäristölautakunnan lausuntoa 8.2.2016 mennessä.

Pääsisältö

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaava täydentää ja tarkistaa Uudellamaalla voimassa olevia maakuntakaavoja. Tässä vaihemaakuntakaavassa käsitellään elinkeinoja ja innovaatiotoimintoja, logistiikkaa, tuulivoimaa, viherrakennetta sekä kulttuuriympäristöjä. Lisäksi kaavassa käsitellään myös muita ajankohtaisia aiheita, kuten asemanseutuja ja Malmin lentokentän aluetta.

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavan suunnittelualueena on koko Uudenmaan maakunnan alue, lukuun ottamatta Östersundomin aluetta, jota käsitellään omassa kaavaprosessissaan osana 2. vaihemaakuntakaavan loppuunsaattamista. Kaavan aikatähtäin on vuodessa 2040.

Tällä kaavakierroksella on pyritty entistä strategisempaan maakuntakaavaan. Kaavatyön keskeisenä lähtökohtana on Uusimaa-ohjelma, jonka strategisia tavoitteita 4. vaihemaakuntakaava toteuttaa. Myös Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntakaavojen kaavamerkintöjen kehittämistä ja yhdenmukaistamista on jatkettu sekä selkiytetty kaavamääräysten tulkintaa kaavassa käsiteltävien asioiden osalta. Tavoitteiden toteutumista edistetään entistä vahvemmin laatimalla 4. vaihemaakuntakaavan toteuttamisohjelma osaksi selostusta sekä kehittämällä seurantajärjestelmää ja viranomaistyötä.

Kaavaprosessi

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavaa on valmisteltu Uudenmaan liitossa vuodesta 2013 saakka. 4.vaihemaakuntakaavan luonnos oli nähtävillä keväällä 2015 ja luonnoksen palautteen perusteella on laadittu kaavaehdotus. Lausuntoaineisto ei ole maakuntahallituksen hyväksymä kaavaehdotus, vaan ehdotus, josta lausunnot pyydetään. Vuoden 2016 alusta voimaan astuvaksi suunnitellut maankäyttö- ja rakennuslain muutokset ja maakuntakaavojen vahvistamismenettelyn poistuminen muuttavat prosessia siten, että lausunnot kaavaan on pyydettävä ennen kuin maakuntahallitus hyväksyy kaavaehdotuksen. Lausuntojen perusteella kaavaehdotusta tarkistetaan kevään 2016 aikana, jolloin pidetään myös 4. vaihemaakuntakaavan viranomaisneuvottelu. Maakuntahallituksen hyväksyttyä kaavaehdotuksen kaava asetetaan nähtäville myöhemmin vuonna 2016. Tässä vaiheessa kunnilta ei enää pyydetä lausuntoa. Kuntakin voi sen sijaan jättää kaavaan muistutuksen. Tavoitteena on, että maakuntavaltuusto hyväksyy 4. vaihemaakuntakaavan kevääseen 2017 mennessä.

Lausuntoaineisto

Lausuntoaineistoon kuuluvat kaavaehdotuskartta, kartta kumottavista merkinnöistä, epävirallinen yhdistelmäkartta kaikista voimassa olevista maakuntakaavoista sekä 4. vaihemaakuntakaavan ehdotuksesta, merkinnät ja määräykset sekä kaavaselostus liitekarttoineen sekä muu liiteaineisto.               Kaavakartta, kartta kumottavista merkinnöistä sekä merkinnät ja määräykset ovat asiakirjoja, jotka maakuntavaltuusto hyväksyy. Kaavaselostusta ja sen liitekarttoja sekä muuta liiteaineistoa ei hyväksytä. Lausuntoaineistot kokonaisuudessaan ovat saatavissa sähköisesti osoitteessa www.uudenmaanliitto.fi/kaavaehdotus.

Esittelijä

ympäristönsuojelupäällikkö

Päivi Kippo-Edlund

Lisätiedot

Anu Haahla, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 28916

anu.haahla(a)hel.fi

Liitteet

1

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaava-ehdotus

2

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaava-ehdotus, kumottavien merkintöjen kartta

3

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaava-ehdotus, merkinnät ja määräykset

4

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaava-ehdotus, selostus

5

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaava-ehdotus, selostuksen liitekartat

6

Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaava-ehdotus, epävirallinen yhdistelmäkartta

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 500

Viikinkaari 2a

+358 9 310 1635

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00790

Faksi

 

Alv.nro

ymk@hel.fi

www.hel.fi/www/ymk

+358 9 310 31633

 

FI02012566