Esityslista

Kaupunginhallitus 17.03.2014 § 301

HEL 2013-016184 T 11 01 00 00

Viite: Dnro:t 1) ESAVI/135/04.08/2013 ja 2) ESAVI/14/04.08/2010

Kaupunginhallitus antoi Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon Helsingin Energian hakemuksesta, joka koskee Hanasaari B -voimalaitoksen ympäristölupapäätöksen tarkistamista.

Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 25.2.2014 kaupungin ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaisena antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon Helsingin Energian hakemuksesta.

Helsingin strategiaohjelman 2013–2016 tavoitteen mukaan koko Helsingin hiilidioksidipäästöjä vähennetään 30 % vuoteen 2020 mennessä vuoden 1990 tasosta. Energiantuotannon päästöjä vähennetään 20 % vuoteen 2020 mennessä vuoden 1990 tasosta, ja Helsingin Energian sähkön ja lämmön tuotantorakennetta muutetaan siten, että uusiutuvien energialähteiden osuus on vuoteen 2020 mennessä noin 20 %.

Kaupunginhallitus puoltaa Helsingin Energian hakemuksen hyväksymistä. Kattiloilla K3 ja K4 aloitettavan pellettien polton tarkoituksena on vähentää Helsingin Energian hiilidioksidipäästöjä. Pellettien polttaminen tulee alentamaan hiilidioksidipäästöjä muutaman prosenttiyksikön verran.

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Erja Saarinen, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276

juha.viljakainen(a)hel.fi

Ympäristölautakunta 25.02.2014 § 66

HEL 2013-016184 T 11 01 00 00

Ympäristölautakunta Helsingin kaupungin ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisena päätti antaa seuraavan lausunnon aluehallintovirastolle ja kaupunginhallitukselle asioista dnro ESAVI/135/04.08/2013 ja ESAVI/14/04.08/2010.

Helsingin Energian Hanasaari B-voimalaitoksen ympäristölupapäätöksen lupamääräysten tarkistamista, toiminnan muuttamista sekä toiminnan aloittamista koskeva hakemus täyttää lupahakemukselta edellytettävät vaatimukset, joten laitoksen toimintaa sääteleviä lupamääräyksiä voidaan hakemuksen perusteella tarkistaa.

Pellettien polton tarkoituksena on vähentää Helsingin Energian hiilidioksidipäästöjä. Kaupungin strategiaohjelman 2013-2016 tavoitteen mukaan Helsingin Energian päästöjä alennetaan 20 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä ja uusiutuvan energian osuus sähkön ja lämmön energialähteistä kasvatetaan 20 %:iin. Lisäksi strategiaohjelman mukaan koko kaupunkialueen päästöjä vähennetään 30 % vuosien 1990-2020 välillä. Pellettien polttaminen tulee alentamaan hiilidioksidipäästöjä muutaman prosenttiyksikön verran. Ilmanlaadun kannalta 5-10 %:n osuudella poltettavien pellettien kuljetusten aiheuttama liikenteen lisäys on vähäistä verrattuna kivihiilen polttoon.

Hanasaaren voimalaitoksen ja Katri Valan lämpö- ja jäähdytyslaitoksen jäädytysvedet puretaan voimakkaasti muunnettuun/rakennettuun ympäristöön, joten niiden ympäristövaikutukset ovat vähäisiä.

Suuronnettomuusvaarojen arviointi-raporteissa (muutosten selostuksen liitteessä 4 ja hakemuksen liitteessä 13.1.) leviämismallinnukset oli esitetty vain lounaistuulelle, joka on vallitsevin (20 % todennäköisyys), keskimääräiselle lämpötilalle ja tuulen voimakkuuksille. Lähialueella jo olevien ja suunniteltujen asuinkerrostalojen vuoksi leviämismalli olisi hyvä laskea myös erityisesti haittojen kannalta pahimmille tuulensuunnille ja säätiloille. Suuronnettomuusvaarojen arviointi-raportin mukaan mahdollisen ammoniakkiveden kaasumaisten päästöjen haitat onnettomuustilanteessa pysyisivät voimalaitosalueella.

Hakijan esittämä ympäristölupapäätöksen määräyksen 18 mukainen selvitys on nykytilanteessa riittävä ja vastaava selvitys tulisi vaatia tilanteessa, jossa uutta purkupaikkaa suunnitellaan käyttöön otettavaksi.

ympäristönsuojelupäällikkö

Päivi Kippo-Edlund