Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2014

1 (1)

Ympäristölautakunta

 

 

 

 

Ysp/7

 

01.04.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Kiertotie Oy:n ympäristölupa-asia

HEL 2013-016454 T 11 01 00 00

Päätösehdotus

Ympäristölautakunta päättää Kiertotie Oy:n ympäristölupahakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Kiertotie Oy, Kirjatyöntekijänkatu 14, 00170 Helsinki.

Y-tunnus              2591168-7

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Kiertotie Oy:n rakennus- ja purkujätteen lajittelu- ja siirtokuormaustoiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 28 §:n 2 momentin kohdan 4 mukaan. Ympäristönsuojeluasetuksen 7 §:n 1 momentin kohdan 13c mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Asian vireilletulo

Ympäristölupahakemus on jätetty ympäristölautakunnalle 31.12.2013.

Kaavoitustilanne

Toiminnan sijaintipaikka on vastaavaa toimintaa harjoittavalta Sortit Oy:ltä vuokratulla 1000 m²:n kokoisella alueella Verkkosaarenkujalla Sörnäisten kaupunginosassa. Alueen omistaa  Helsingin kaupungin kiinteistövirasto, joka on vuokrannut alueen Sortit Oy:lle. Kiertotie Oy:n vuokraama alue sijoittuu voimassa olevassa asemakaavassa (10020, 7.3.1996) puistoksi merkitylle alueelle. Alueen maankäyttö tulee lähivuosina muuttumaan, kun se asemakaavoitetaan pääosin asuntokäyttöön. Vuokrasopimus Kiertotie Oy:n ja Sortit Oy:n välillä on tehty yhden kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla. Sortit Oy:n ja Helsingin kaupungin kiinteistöviraston välinen vuokrasopimus on tehty kolmen kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Toiminnan sijaintipaikka on täyttömaata ja ollut vuosia rakentamattomana ja päällystämättömänä varastokenttänä, jolla on mm. varastoitu Helsingin Sataman tuontiautoja. Alueen maaperä saattaa olla osittain pilaantunut aiemmasta toiminnasta johtuen.

Sijaintipaikan lähiympäristössä on Sortit Oy:n jätteidenkäsittelyalue, elintarviketeollisuuslaitoksia, Verkkosaarenrannan venesatama, Lassila & Tikanoja Oyj:n yhdyskuntajätteen siirtokuormausasema, Helsingin Sataman tekninen tukikohta, Peab Industri Oy:n betoniasema sekä erilaiseen varastointiin käytettäviä alueita. Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat noin 500 metrin etäisyydellä Hermannin rantatien länsipuolella.

Toiminnan kuvaus

Alueelle tuodaan kuorma-autoilla vaihtolavoilla tai suursäkeissä työmailta peräisin olevaa rakennus- ja purkujätettä, joka voi sisältää puu-, kivi-, metalli-, pahvi-, muovi-, kipsi-, villa- ja rengasjätettä. Jäte kerätään isoille lavoille tai vastaaville ja toimitetaan jätekategorian mukaan eri vastaanottopaikkoihin, joiden ympäristöluvat mahdollistavat kyseisen jätteen vastaanoton. Alueella ei ole tarkoitus juurikaan välivarastoida jätettä vaan toimittaa se tehokkaasti eteenpäin lajittelua ja jatkokäsittelyä varten. Jätteiden lajittelu ja siirtokuormaus hoidetaan kuorma-autojen, nosturien ja kaivinkoneiden avulla.

Jätettä vastaanotetaan enimmillään 9900 tonnia vuosittain ja kerrallaan alueella on välivarastoituna lajiteltavaa, välivarastoitavaa ja siirtokuormattavaa materiaalia enintään 100 tonnia.

Lajittelu- ja siirtokuormausasema on hakemuksen mukaan toiminnassa joka päivä kello 7-22. Toiminta on suunniteltu aloitettavan ympäristöluvan myöntämisen jälkeen huhtikuussa 2014.

Kuorma-autoliikenne lisääntyy toiminnan johdosta hieman Kyläsaarenkadulla. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan tulevan ja lähtevän kuorma-autoliikenteen määrä on noin 10-30 ajoneuvoa vuorokaudessa.  Hermannin rantatien liikennemäärä oli syyskuussa 2013 18 900 ajoneuvoa vuorokaudessa, joten lajittelu- ja siirtokuormausaseman toiminnalla ei ole juurikaan vaikutusta alueen liikennemääriin.

Toiminnanharjoittajan mukaan kaikki käytännön jätteenkäsittelytoiminta alueella tullaan ostamaan Sortit Oy:ltä, jolla on asiaan tarvittava tietotaito ja kalusto. Toiminnassa pidetään erillään Kiertotie Oy:n ja Sortit Oy:n käsittelemät jätteet merkitsemällä tulevat kuormat kummankin toiminnanharjoittajan omaan kirjanpitoon ja sijoittamalla kummankin toiminnanharjoittajan jätteet erilleen toisistaan.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Merkittäviä päästöjä ilmaan, viemäriverkkoon tai maastoon ei toiminnasta synny. Alueella ei ole merkittäviä luonnonarvoja ja sijoituspaikan maaperä on todennäköisesti ainakin osittain pilaantunut.

Kuorma-autojen ja kuormauskoneiden liikkuminen päällystämättömällä kentällä voi aiheuttaa pölyämistä, mitä ehkäistään kastelemalla aluetta siellä jo olevalla paloautolla.

Aseman tuleva ja lähtevä liikenne sekä lastaus- ja lajittelukalusto aiheuttavat jonkin verran melua, jonka arvioidaan kuitenkin olevan vähäistä.

Laitoksen toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Kaikki jätteiden vastaanottoon ja edelleen toimittamiseen liittyvät siirtoasiakirjat arkistoidaan asianmukaisesti. Käytettävillä kuljetusliikkeillä on tarvittavat luvat ja ne on merkitty jätetiedostoon.  Vuosiraportoinnit toimitetaan Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Toiminnanharjoittajan mukaan toimintaan ei liity merkittäviä ympäristö- tai terveysriskejä.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus

Tällä hetkellä ei ole olemassa Euroopan komission julkaisemaa purkujätekäsittelyn parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (Best Available Techniques, BAT) koskevaa referenssikirjaa, ns. BREF-asiakirjaa.

Kyseessä on purkujätteen välivarastointi ja siirtokuormaus, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole perusteltua arvioida.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 27.1. – 25.2.2014 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila Seura ry:lle.

Hakija on täydentänyt hakemusta tarkemmilla tiedoilla laitoksen toiminnasta ja toiminta-ajoista sekä vaadittavasta asiantuntemuksesta ja yrityksen omistuspohjasta.

Ympäristökeskus on tehnyt alueella tarkastuksen 12.3.2014 ja todennut alueen soveltuvaksi esitetynlaiseen toimintaan.

Muistutukset ja mielipiteet

Lupahakemuksesta ei jätetty muistutuksia tai mielipiteitä ympäristölautakunnalle.

Ympäristölautakunnan ratkaisu

Ympäristölautakunta päättää myöntää Kiertotie Oy:lle ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen siirtokuormaustoiminnalle hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin.

1.     Ympäristölupa koskee puu-, kivi-, metalli-, pahvi-, muovi-, kipsi-, villa- ja kumimateriaaleja sisältävien rakennus- ja purkujätteiden lajittelua, välivarastointia ja siirtokuormausta. Muun jätteen vastaanotto alueelle on kielletty. Jos alueelle tuodussa kuormassa on muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, on jäte palautettava lähettäjälleen tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jonka ympäristölupa mahdollistaa kuorman sisältämän jätteen vastaanottamisen. Edellä mainitun kaltaisista poikkeavista jätekuormista tulee ilmoittaa Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. (YSL 43 §)
 

2.     Toimintaa saa harjoittaa päivittäin klo 7.00 – 22.00 välisenä aikana. Toiminnasta aiheutuvan pölyämisen estämiseksi toiminnanharjoittajan tulee tarvittaessa ryhtyä riittäviin pölynsidontatoimenpiteisiin alueella esimerkiksi kastelemalla. (YSL 43 §)
 

3.     Siirtokuormattu jäte tulee toimittaa vastaanottajalle, jolla on voimassa oleva ympäristölupa kyseiseen toimintaan. (YSL 43 §)
 

4.     Toiminnassa käytettävien kuljetusyritysten tulee olla merkittyjä jätehuoltorekisteriin. (JL 94 §)
 

5.     Vuosittain käsiteltävän jätteen määrä saa olla enintään 9900 tonnia. Kerralla alueella saa olla varastoituna enintään 100 tonnia jätettä. Toiminnasta on pidettävä kirjaa ja Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle tulee toimittaa kirjallinen yhteenveto edellisen kalenterivuoden jätemääristä ja poikkeuksellisista tilanteista 31.3. mennessä. (JL 118 §).
 

6.     Kiertotie Oy:n käsittelemät jätteet tulee pitää selvästi erillään Sortit Oy:n käsittelemistä jätteistä kaikissa käsittelyvaiheissa laitosten toiminta-alueella. (YSL 35 §)
 

7.     Alueelle vastaanotettavista ja alueelta lähtevistä rakennus- ja purkujätekuormista sekä mahdollisista vaarallisista jätteistä on laadittava siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa paikan päällä lupaviranomaisen tarkastettavissa. (JL 121 - 122 §, JA 24 §)
 

8.     Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maaperään päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle. Ympäristölautakunta voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 43, 45 §)
 

9.     Toiminnasta ei saa aiheutua ympäristön roskaantumista. Jos roskaantumista kuitenkin tapahtuu, ympäristö on puhdistettava mahdollisimman nopeasti. (YSL 43 §, JL 72 - 73 §)
 

10. Toiminnan loppuessa ympäristökeskukselle on esitettävä selvitys tontin ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristölautakunta voi antaa määräyksiä tontin kunnostamisesta. (YSL 43 §)
 

11. Kiertotie Oy:n tulee asettaa Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle 2000,00 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan mahdollisesti loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 42, 43 a-c §)

Perustelut

Yleisperustelut

Kiertotie Oy:n jätteenkäsittelyaseman sijoittaminen lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Jätteenkäsittelyaseman käytännön toiminnasta vastaavalla Sortit Oy:llä on toimintaan riittävä asiantuntemus.

Lupamääräysten perustelut

1.     Toiminnanharjoittaja on hakenut lupaa rakennus- ja purkujätteen siirtokuormaukseen ja lyhytaikaiseen välivarastointiin. Lupa ei oikeuta muunlaisen jätteen vastaanottoon. Ilmoitus muunlaisista jätekuormista ympäristökeskukselle on tarpeen, jotta viranomainen voi tarvittaessa puuttua jätteiden syntypaikkalajittelun puutteisiin.
 

2.     Riittävät pölynsidontatoimenpiteet (kastelu ym.) ovat tarpeen erityisesti kuivempina aikoina, jotta asemalle tulevasta liikenteestä ja kuormauskoneiden toiminnasta ei aiheudu pölyhaittaa ympäristöön.
 

3.     Jätteen laitos- tai ammattimaiseen hyödyntämiseen tai käsittelyyn on oltava ympäristölupa.
 

4.     Jätteen ammattimaista kuljettamista harjoittavan on tehtävä hakemus toiminnan hyväksymiseksi jätehuoltorekisteriin.
 

5.     Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
 

6.     Valvonnan ja toiminnan edellyttämän kirjanpidon vuoksi kahden eri luvalla toimivan yksikön toiminnat tulee pitää erillään.
 

7.     Siirtoasiakirjat ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
 

8.     Määräykset ovat tarpeen maaperän enemmän pilaantumisen estämiseksi.
 

9.     Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.
 

10. Tieto toiminnan lopettamisesta on tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.
 

11. Vakuus on tarpeen asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa ja sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista.

Luvan voimassaolo ja lupamääräysten tarkistaminen

Päätös annetaan julkipanon jälkeen 9.4.2014.

Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen alueen maankäytön muutoksen toteutuessa. Jos toiminta kuitenkin jatkuu 9.4.2024 jälkeen, Kiertotie Oy:n on tehtävä ympäristönsuojelulain 55 §:n mukainen hakemus lupamääräysten tarkistamiseksi 31.12.2024 mennessä.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 56 §)

Ympäristölautakunta voi muuttaa lupapäätöstä, mikäli toiminnasta aiheutuva vaara poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta tai jos toiminnasta aiheutuu ympäristönsuojelulaissa tarkoitettu kielletty seuraus tai jos parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisen vuoksi päästöjä voidaan vähentää olennaisesti enemmän ilman kohtuuttomia kustannuksia tai jos olosuhteet ovat luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet tai jos se on tarpeen Suomea sitovan kansainvälisen velvoitteen täytäntöönpanemiseksi annettujen säädösten noudattamiseksi. (YSL 58 §)

Ympäristölautakunta voi peruuttaa luvan, jos hakija on antanut virheellisiä tietoja, jotka ovat olennaisesti vaikuttaneet luvan myöntämisen edellytyksiin tai jos lupamääräyksiä rikotaan toistuvasti valvontaviranomaisen kirjallisesta huomautuksesta huolimatta siten, että toiminnasta aiheutuu ympäristön pilaantumisen vaaraa tai jos toiminnan jatkamisen edellytyksiä ei saada täytetyksi lupaa muuttamalla. (YSL 59 §)

Päätöksen täytäntöönpano

Tämä päätös on lainvoimainen 31. päivänä päätöksen antamisesta antamispäivää lukuun ottamatta, mikäli päätöksestä ei valiteta.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (86/2000) 1, 3, 4, 7, 8, 28, 35, 37 - 38, 41 - 43, 43 a-c, 45 - 46, 52 - 56, 58 - 59, 96, 100 ja 105 §

Ympäristönsuojeluasetus (169/2000) 7, 24 §

Jätelaki (646/2011) 72 – 73, 94, 118, 121 – 122, 142 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Ympäristölautakunnan 21.5.2013 (163 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupamaksu on 1470,00 euroa.

Lupapäätöksestä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla.

Muutoksenhaku

Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusaika päättyy 9.5.2014. Valitusosoitus on liitteenä.

Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelu-liikelaitoksesta osoitteeseen Kiertotie Oy, Kirjatyöntekijänkatu 14, 00170 Helsinki.

Esittelijä

ympäristönsuojelupäällikkö

Päivi Kippo-Edlund

Lisätiedot

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen(a)hel.fi

Liitteet

1

ympäristölupahakemus  Verkkosaarenkuja

2

karttaliitteet Verkkosaarenkuja

3

Kiertotie_liite 3.pdf

4

Kiertotie_liite 4.pdf

5

Kiertotie_liite 5.pdf

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Hallintovalitus, ympäristölupapäätös

Uudenmaan ELY-keskus (Ympäristö ja luonnonvarat)

Hallintovalitus, ympäristölupapäätös

Kaupunkisuunnitteluvirasto

 

Pelastuslaitos

 

Rakennusvalvontavirasto

 

Tonttiosasto

 

Ympäristönsuojeluosasto

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 500

Viikinkaari 2a

+358 9 310 1635

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 00790

Faksi

 

Alv.nro

ymk@hel.fi

http://www.hel.fi/ymk

+358 9 310 31633

 

FI02012566