Helsingin kaupunki | Esityslista | 10/2014 | 1 (1) |
Yleisten töiden lautakunta |
|
| |
|
| Ko/1 | |
| 18.03.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
1
Kuninkaantammenkierto välillä Kuninkaantammenaukio – Paletinkierto ja Paletinkierto välillä Kuninkaantammenkierto – Paloheinäntunneli, katusuunnitelman hyväksyminen sekä väliaikainen katuyhteys Hakuninmaantielle, työluvan myöntäminen, nro 29869/1, Kaarela
HEL 2014-001880 T 10 05 02
Päätösehdotus
Yleisten töiden lautakunta päättää hyväksyä Kuninkaantammenkierron katusuunnitelman välillä Kuninkaantammenaukio – Paletinkierto ja Paletinkierron katusuunnitelman välillä Kuninkaantammenkierto – Paloheinäntunneli nro 29869/1 sekä Kuninkaantammen alikäytävän pääpiirustuksen nro 29869/2. Lisäksi yleisten töiden lautakunta päättää antaa työluvan väliaikaiselle katuyhteydelle välillä Hakuninmaantie – Kuninkaantammenkierto nro 29869/1, Kaarela.
Katusuunnitelmat tarkistetaan siten, että kadun rakennussuunnitelmassa pyöräteiden reunatukiratkaisut muutetaan keväällä 2014 hyväksyttävien pyöräliikenteen risteysratkaisujen suunnitteluohjeen ja siihen perustuvien katualueiden tyyppipiirustusten mukaiseksi.
Esittelijä
Lähtökohdat ja tavoitteet
Katusuunnitelmien lähtökohtana on Kuninkaantammen keskustan asemakaavamuutos nro 12150 (Kvsto 15.1.2014) ja siihen liittyvä liikennesuunnitelma nro 6256-1 (Kslk 19.11.2013). Asemakaavan muutos mahdollistaa uuden asuinalueen rakentamisen Kaarelan koillisosassa sijaitsevaan Kuninkaantammeen. Kuninkaantammen asukasluku tulee olemaan noin 5 000. Alue on nykyisin teollisuus- ja toimitilakäytössä ja sitä ympäröi metsäinen lähivirkistysalue. Alueen rakennuskanta koostuu pääosin neljä ja kolme kerroksisista kerrostaloista ja kaksi kerroksisista kaupunkitaloista. Asemakaava mahdollistaa Edita Oy:n kirjapainon sekä Suomen ympäristökeskuksen toiminnan jatkumisen alueella nykyisissä kiinteistöissä. Muilta osin nykyiset toiminnot siirtyvät muualle ja teollisuusalue muutetaan asumisen ja palveluiden alueeksi.
Suunnitelma
Kuninkaantammenkierto, Paletinkierto ja väliaikainen katuyhteys ovat uusia katuja. Ne muodostavat osuuden uudesta joukkoliikenteen poikittaisyhteydestä (Jokeri 2, Vuosaari - Myyrmäki). Suunniteltavat kadut sijoittuvat rakentamattomalle metsäalueelle.
Kuninkaantammenkiertoa ja Paletinkiertoa koskeva katusuunnitelma on laadittu asemakaavan muutoksen ja liikennesuunnitelman mukaisesti. Väliaikainen katuyhteys Hakuninmaantieltä Kuninkaantammenkierrolle liittyy alueen vaiheittaiseen toteutukseen eikä ole asemakaavan ja liikennesuunnitelman mukainen. Kuninkaantammenkierron valmistuessa Taidemaalarikadulle asti väliaikainen katuyhteys puretaan ja toteutetaan asemakaavan mukainen asuntorakentaminen. Suunnitteluratkaisut täyttävät esteettömyydelle asetetun perustavoitetason.
Kuninkaantammenkierto
Kuninkaantammenkierto on Kuninkaantammen alueen pääkokoojakatu. Se on kaksi ajoratainen katu, jota reunustavat puurivit. Ajoratojen leveys on 4,0 metriä ja ne kaventuvat bussipysäkin kohdalla 3,50 metriä leveäksi. Kadun keskellä on 5,20 metriä leveä keskikoroke. Kadun molemmille puolille rakennetaan erotellut 4,0 metriä leveät jalankulku- ja polkupyörätiet. Ajoradan ja jalankulku- ja pyöräteiden väliin sijoittuville erotuskaistoille rakennetaan pysäköintipaikkoja. Lisäksi kadun eteläpuolelle rakennetaan hulevesien virtausta viivyttäviä painanteita. Kadun suunnittelussa on varauduttu joukkoliikenteen poikittaisyhteyden toteuttamiseen myöhemmin raitiotienä.
Ajoradat sekä jalankulku- ja pyörätiet päällystetään asfaltilla. Erotuskaistat, pysäkin ja alikulun viereinen keskikorokkeen osuus ovat noppakiveä. Pysäkkien odotustilat, pysäköintipaikat ja keskikorokkeen reunakaistat verhotaan betonikiveyksellä. Keskikoroke verhoillaan maanpeitepensailla ja sille istutetaan pieniä lehtipuita. Kuninkaantammenkierron erotuskaistoille istutetaan isoja lehtipuita.
Kuninkaantammenkierrolle rakennetaan kevyen liikenteen alikulkukäytävä palvelemaan risteävää pääulkoilureittiä. Alikäytävän jalankulku- ja pyörätien leveys on 4,0 metriä ja alikulkukorkeus 3,2 metriä. Kuninkaantammenkierron eteläpuolelle alikulun ja tulevan pelikentän väliin rakennetaan luonnonkiviportaat. Raitti rakennetaan asfalttipintaisena. Alikulun siltaluiskat verhotaan lohkokiviverhouksella.
Paletinkierto
Paletinkierto on kokoojakatu. Se yhdistää Kuninkaantammenkierron Paloheinäntunneliin. Paletinkierron länsipäähän rakennetaan T-liittymä ja itäpäähän liikenneympyrä. Liikenneympyrä välittää Paletinkierron joukkoliikenteen Paloheinäntunneliin ja Perhekunnantielle. Ajoradan leveys on 7,0 metriä. Kadun molemmille puolille rakennetaan erotellut 4,0 metriä leveät jalankulku- ja pyörätiet. Ajoradan ja jalankulku- ja pyöräteiden väliin sijoittuvien erotuskaistojen leveys on 1,0 metriä. Kadun suunnittelussa on varauduttu joukkoliikenteen poikittaisyhteyden toteuttamiseen myöhemmin raitiotienä.
Ajorata sekä jalankulku- ja pyörätiet päällystetään asfaltilla. Erotuskaistat ovat noppakiveä. Kiertoliittymän kiertotila on asfalttia ja kiertotilan kavennus on nupukiveä. Kiertoliittymän keskisaareke verhotaan lohkokiviverhouksella. Keskisaarekkeeseen istutetaan kolme isoa lehtipuuta.
Väliaikainen katuyhteys
Kuninkaantammen toteutuksen 1. vaiheessa toteutetaan väliaikainen katuyhteys nykyiseltä Hakuninmaantieltä Kuninkaantammenkierrolle. Väliaikaisen katuyhteyden ajoradan leveys on 8,00 metriä ja yhdistetyn jalankulku- ja pyörätien leveys on 3,50 metriä.
Ajorata sekä jalankulku- ja pyörätie päällystetään asfaltilla.
Vuorovaikutus
Katusuunnitelmat on laadittu yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY), Helsingin seudun liikenteen (HSL) ja Helsingin Energian kanssa. Katusuunnitelmien luonnosta on esitelty kiinteistön omistajille sekä Kaarela-seura ja Kårböle Gille yhdistyksille niille lähetetyn tiedotekirjeen 2.2.2012 liitteellä. Luonnokset ovat olleet esillä myös rakennusviraston asiakaspalvelussa ja rakennusviraston Internet-sivuilla 9.2.-22.2.2012.
Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille sekä Kaarela-seuralle ja Kårböle Gille yhdistyksille. Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti 19.2.-4.3.2014. Suunnitelmista ei ole tehty muistutuksia.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien arvonlisäverottomat rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 2 770 000 euroa, keskimäärin 147 euroa/m² (ilman alikäytävän kustannuksia), joka jakautuu kaduittain seuraavasti:
| euroa |
Kuninkaantammenkierto välillä Kuninkaantammenaukio – Paletinkierto | 1 160 000 |
Kuninkaantammenkierron alikulkukäytävä lämmitettävine portaineen | 1 010 000 |
Paletinkierto välillä Kuninkaantammenkierto – Paloheinäntunneli | 400 000 |
Väliaikainen katuyhteys välillä Hakuninmaantie – Kuninkaantammenkierto | 200 000 |
Vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 57 000 euroa.
Katujen rakentamiseen on varauduttu katu- ja puisto-osaston vuosien 2015-2018 investointiohjelmassa.
Esittelijä
osastopäällikkö
Osmo Torvinen
Lisätiedot
Jorma Rajala, projektinjohtaja, puhelin: 310 38573
jorma.rajala(a)hel.fi
Liitteet
1 | Suunnitelmaselostus nro 29869/1 |
2 | Suunnitelmapiirustus nro 29869/1 |
3 | Alikäytävän pääpiirustus nro 29869/2 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Valmistelija |
|
Piirustusarkisto |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1515, (Kasarmikatu 21) | Kasarmikatu 21 | +358 9 310 1661 | 0201256-6 | FI0480001200058809 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 13 | Faksi |
| Alv.nro |
rakennusvirasto@hel.fi | http://www.hel.fi/hkr | +358 9 310 38655 |
| FI02012566 |
|
|