133 §
LAUSUNTO VALTUUSTOALOITTEESTA PERINTÄTOIMISTOJEN
KÄYTÖSTÄ LUOPUMISESTA
 
Terke 2011-407
Esityslistan asia TJA/14
 
TJA              Terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
 
Käsittely     Terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti jäsen Latikan
puheenjohtaja Malisen kannattamana tekemän ehdotuksen asian
panemisesta pöydälle.
 
Päätösehdotus              Terveyslautakunta päättänee antaa
perintätoimistojen käytöstä luopumista koskevasta aloitteesta
seuraavan, esittelijän ehdotuksen mukaisen lausunnon:
 
”Terveyskeskuksen maksutulot olivat vuonna 2010 noin 43,5 milj. e.
Laskuja lähetettiin 920 000 kpl, maksumuistutuksia lähti 135 000 kpl
(15 %) ja perintään meni 73 000 laskua (8 %). Taloushallintopalvelut -
liikelaitoksen mukaan kaupungin toimesta lähetetty maksumuistutus
tehoaa vajaassa 50 % tapauksista. Tämä merkitsee sitä, että suuri
määrä terveyskeskuksen laskuja jää edelleen maksamatta
ensimmäisen maksumuistutuksenkin jälkeen.
 
Terveyskeskuksen asiakasmaksujen laskutuksen hoitaa
Taloushallintopalvelu –liikelaitos. Kaupunginhallitus on hyväksynyt
2.5.2005 kaupungin rahasaatavien laskutus- ja perintäohjeen, jonka
mukaan kaupungin rahasaatavat on laskutettava ja perittävä
tehokkaasti, nopeasti ja taloudellisesti. Ohjeessa todetaan myös, että
kaupungin yksiköt voivat käyttää kaupungin organisaation ulkopuolista
perintätoimistoa, mikäli se taloudelliset seikat ja toiminnan luonne
huomioon ottaen on perusteltua.
 
Terveyskeskus soveltaa kaupunginhallituksen päättämiä
maksupoliittisia linjauksia, joiden mukaan pääsääntöisesti maksut
peritään asiakasmaksulain säätämän enimmäismäärän suuruisina.
Sinänsä terveyskeskusmaksun aiheuttamat hallinnolliset kulut ovat
hyvin korkeat suhteessa saatavaan tuottoon.
 
Terveyskeskuksen ensisijaisena tavoitteena on kohdentaa
mahdollisimman suuri osa käytettävissä olevista taloudellisista
resursseista palvelutoimintaan. Taloushallinto- ja siihen liittyvä laskutus
ja perintä ovat terveyskeskuksen näkökulmasta kustannuksia, joiden
kasvattaminen olisi väistämättä pois varsinaisesta ydintoiminnasta ja
samalla siis kuntalaisten saamista palveluista.
 
Mikäli laskuja ei lähetettäisi perintätoimistolle, jouduttaisiin lisäämään
kaupungin itse lähettämiä maksumuistutuksia, mikä aiheuttaisi
lisäkuluja, ilman että olisi mitään takeita siitä, että
lisämaksumuistutusten teho olisi nykyistä parempi. Toisaalta, mikäli
perintätoimisto ei lähettäisi maksumuistutuksia velallisille, lisääntyisivät
ulosottoon menevät tapaukset, mikä vastaavasti toisi kaupungille
lisäkuluja. Molemmissa tapauksissa taloushallinnon kustannukset
lisääntyisivät varsinaisen ydintoiminnan kustannuksella, mikä ei ole
perusteltua.
 
Edellä mainituista syistä johtuen terveyslautakunta ei kannata
perintätoimistojen käytöstä luopumista.
 
Terveysvaikutusten arviointi
Perintätoimiston käytöstä luopumisella olisi negatiivisia
terveysvaikutuksia, koska luopuminen lisäisi hallinnollisia kuluja, mikä
puolestaan vähentäisi varsinaiseen palvelutoimintaan kohdentuvaa
rahoitusta ja sitä kautta terveyspalveluja.”
 
Esittelijä     Paavo Arhinmäki ja yhdeksän muuta valtuutettua ovat
tehneet seuraavan valtuustoaloitteen:
 
”Helsingin kaupunki käyttää yksityisiä perintätoimistoja
maksamattomien terveyskeskusmaksujen, päivähoitomaksujen ja
asuinhuoneistojen vuokrien takaisinperinnässä. Myös HSY ilmoittaa
käyttävänsä perintätoimistoja, samoin Helsingin kaupunginkirjastot.
Kaikki nämä ovat ns. suoraan ulosottokelpoisia julkisoikeudellisia
saatavia.
 
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimuksessa (OPTL:n
tutkimustiedoksiantoja 98, 2009) on kartoitettu syitä siihen, miksi
kunnat käyttävät perintätoimistoja. Tutkimuksessa kunnat esittivät
tärkeimmäksi syyksi perinnän kustannustehokkuuden, erityisesti
tekniikassa ja tietojärjestelmissä, joihin kunnan ei siten tarvitse
investoida. Perintätoimistojen palvelut ovat lisäksi usein tilaajalle
ilmaisia tai kustannukset ovat vähäisiä. Ne perivät saatavansa ja
kulunsa velallisilta.
 
Suoraan ulosottokelpoisesta saatavasta voidaan perintälain mukaisesti
vaatia perintäkuluina maksumuistutuksesta enintään viisi euroa ja
maksuvaatimuksesta (jonka lähettää perintätoimisto
maksumuistutuksen jälkeen) enintään 12 euroa. Perintäkulujen
enimmäismäärä saa samasta kuluttajavelasta olla korkeintaan 59
euroa. Tämä on pöyristyttävän paljon esimerkiksi maksamattomasta
terveyskeskusmaksusta, joka on Helsingissä tällä hetkellä 13,70 euroa.
 
Perintäkulut maksamattomista terveyskeskus- ja sairaalamaksuista
rokottavat eniten pienituloisia paljon sairastavia ihmisiä, joilla ei ole
varaa maksuihin. Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuille on
säädetty vuosittainen maksukatto, joka on nyt 633 euroa, Jos
terveyskeskus- ja sairaalamaksut menevät perintään, alkuperäisten
maksujen päälle tulleet perintäkulut eivät sisälly maksukattoon.
 
Perintätoimistot ovat tehneet lainmukaisista maksimiperintäkuluista
käytännön. Käytetyimpien perintätoimistojen joukossa Suomessa ovat
AktivKapital. Lindorff ja Intrum Justitia. Nämä ylikansalliset ruotsalais-
ja norjalaistaustaiset yhtiöt tekevät huikeaa voittoa
takaisinperintäbisneksellä pienituloisempien asiakkaiden
kustannuksella.
 
Edellä olevan perusteella esitämme, että Helsingin kaupunki luopuisi
perintätoimistojen käytöstä.”
 
Aloitteesta on pyydetty lausunto kaupunginhallitukselle
terveyslautakunnalta 16.5.2011 mennessä.
 
Lisätiedot:
Lind Jussi, suunnittelupäällikkö, puhelin 310 42246