108 §
22.3.2011 pöydälle pantu asia
MAKSUSITOUMUSTEN MYÖNTÄMISEN PERIAATTEET
 
Terke 2011-335
Esityslistan asia TJA/4
 
TJA              Terveyslautakunta päätti määrätä, että maksusitoumuksia
myönnetään 1.5.2011 lukien terveyslautakunnan päättämiä
viranhaltijoiden hankintavaltuuksia koskevia toimivaltuuksia käyttäen ja
ainoastaan:
 
1)   terveyskeskusta velvoittavan lainsäädännön perusteella tai
2)   edellyttäen, ettei hoidosta aiheudu kaupungille lisäkustannuksia,
 
minkä lisäksi maksusitoumus voidaan myöntää perustellusta syystä
edellyttäen, ettei palveluista aiheudu kaupungille olennaisia
lisäkustannuksia.
 
Samalla terveyslautakunta päätti kumota 1.5.2011 lukien 20.4.2004, 85
§:n kohdalla päättämänsä maksusitoumusten myöntämistä koskevat
periaatteet ja niiden perusteella annetut terveyskeskuksen ohjeet.
 
Pöytäkirjanote terveyskeskuksen osastoille sekä terveyskeskuksen
asiakirjakeskukselle (pysyväisohjejärjestelmään vietäväksi tieto
pysyväisohjeen P101/5.9.2005 ” Maksusitoumusten myöntäminen
helsinkiläisille ja palvelujen myyminen ulkokuntalaisille”
kumoamisesta.)
 
Päätösehdotus              Terveyslautakunta päättänee määrätä, että
maksusitoumuksia myönnetään 1.5.2011 lukien terveyslautakunnan
päättämiä viranhaltijoiden hankintavaltuuksia koskevia toimivaltuuksia
käyttäen ja ainoastaan:
 
1)   terveyskeskusta velvoittavan lainsäädännön perusteella tai
2)   edellyttäen, ettei hoidosta aiheudu kaupungille lisäkustannuksia,
 
minkä lisäksi maksusitoumus voidaan myöntää perustellusta syystä
edellyttäen, ettei palveluista aiheudu kaupungille olennaisia
lisäkustannuksia.
 
Samalla terveyslautakunta päättänee kumota 1.5.2011 lukien
20.4.2004, 85 §:n kohdalla päättämänsä maksusitoumusten
myöntämistä koskevat periaatteet ja niiden perusteella annetut
terveyskeskuksen ohjeet.
 
Esittelijä
Asian tausta
 
Terveydenhuoltolain mukaan 1.5.2011 lukien henkilö voi:
 
-     valita, mistä kuntansa terveyskeskuksen terveysasemalta hän saa
terveydenhuoltolain 2 ja 3 luvussa tarkoitetut terveydenhuollon
palvelut,
 
-     käyttää hoitosuunnitelmansa mukaisen hoidon toteuttamiseen myös
muun kuin kotikuntansa perusterveydenhuollon palveluja hoidosta
vastaavan terveyskeskuksen muuttumatta, jos hän asuu tai
oleskelee säännönmukaisesti tai pitempiaikaisesti kotikuntansa
ulkopuolella työn, opiskelun, vapaa-ajan vieton, lähiomaisen tai
muun läheisen asumisen tai muun vastaavan syyn vuoksi,
 
-     valita hoidon antavan kunnallisen erikoissairaanhoidon
toimintayksikön erityisvastuualueella, jossa hänellä on kotikunta, jos
lääkäri tai hammaslääkäri arvioi, että henkilö tarvitsee
erikoissairaanhoidon palveluja. Valinta voi kohdistua muuhunkin
erityisvastuualueeseen, jos se on tarpeen suomen-, ruotsin- tai
saamenkielisen potilaan kielellisten oikeuksien turvaamiseksi,
 
-     käyttää hoitosuunnitelmansa mukaisen erikoissairaanhoidon
toteuttamiseen muun kuin kuntansa erityisvastuualueen kunnallisen
erikoissairaanhoidon toimintayksikön palveluja hoitovastuun
siirtymättä,
 
-     erityisvastuualueella olevan korkeakoulun sekä muun oppilaitoksen
opiskelijalle annetaan sinä aikana, jonka hän opiskelun vuoksi
joutuu oleskelemaan muulla erityisvastuualueella, sairaanhoitoa
tämän erityisvastuualueen sairaanhoitopiirin sairaalassa tai muussa
toimintayksikössä. Sama koskee henkilöä, joka työnsä vuoksi
joutuu oleskelemaan vieraalla paikkakunnalla tai kun muu seikka
välttämättä vaatii sairaanhoidon antamista muun
erityisvastuualueen sairaanhoitopiirissä.
 
Terveydenhuoltolain valinnanvapautta koskevat säännökset
mahdollistavat hoitopaikan valinnan ilman maksusitoumusta
useimmissa tapauksissa, joissa aiemmin edellytettiin kotikunnan
suostumus ja maksusitoumus. Siten aiemmin vahvistetut
periaatelinjaukset maksusitoumusten myöntämisessä ovat tulleet
pääosin tarpeettomiksi ja ne tulee uudistaa.
 
Maksusitoumusten myöntämisen linjaukset
 
./.                  Maksusitoumusten myöntämisessä noudatetut periaatteet
ilmenevät yksityiskohdittain tämän esityksen liitteenä 2 olevasta
päätöshistoriasta.
 
Aiemmin hyväksytyt perusteet ovat nyt tarpeettomiksi tulleet
seuraavasti:
1)  maksusitoumuksia pitkäaikaiseen laitoshoitoon ei
terveyskeskuksessa enää ole tarvetta myöntää, koska pitkäaikainen
laitoshoito on siirtynyt sosiaalitoimen tehtäväksi. Lisäksi
kotikuntalain muutoksen jälkeen myös pitkäaikaisessa
laitoshoidossa oleva potilas voi kuntien välisen kustannusvastuun
muuttumatta halutessaan muuttaa toiseen kuntaan esim.
halutessaan lähelle omaisiaan eikä tästäkään syystä tarvetta
maksusitoumusten myöntämiseen enää ole.
2)  Kun henkilö tarvitsee terveyspalveluja toisessa kunnassa siitä
syystä, että hän asuu sosiaaliviraston sijoittamana muussa
kunnassa sijaitsevassa asumispalveluyksikössä tai muutoin
vastaavissa olosuhteissa, kuten kehitysvammaisten, invalidien tai
psykiatristen potilaiden palvelutalossa tai hoivakodissa, päihde- ja
huumevieroitusyksikössä tai lastensuojelun perhehoidon
sijoituskodissa.

Em. kotikuntalain muutoksen jälkeen henkilö voi kuntien välisen
kustannusvastuun muuttumatta halutessaan vaihtaa kotikunnaksi
hoitopaikkakunnan ja saada hoitonsa sieltä. Lisäksi sosiaaliviraston
toiseen kuntaan sijoittamilla henkilöillä on oikeus saada tarvittavat
palvelut oleskelun perusteella oleskelukunnasta ilman
maksusitoumusta, vaikka kotikuntaa ei haluttaisikaan (esim.
lastensuojelulapset, kehitysvammaiset) muuttaa. Siten
lähtökohtaisesti ei maksusitoumuksia enää ole tarpeen myöntää ja
kuntien välinen laskutus voidaan hoitaa maksusitoumuksen
tapaisten sopimusten tai hoitosuunnitelmien perusteella.
 
3)  Kun raskaana oleva helsinkiläinen tilapäisesti oleskelee muussa
kunnassa opiskelun tai puolison työkomennuksen takia tai muualla
asuvien sukulaisten luona, joiden erityinen henkinen tai fyysinen
tuki on hänelle tarpeen.
 
4)  Kun hakija oleskelee enintään vuoden ajan toisessa kunnassa
omaisten hoivattavana eikä tarvitse sinä aikana helsinkiläisten
kotihoidon palveluita, mutta kuitenkin esim. laboratoriokontrolleja tai
hoitotarvikkeita.
 
5)  Hakijan oleskellessa esim. pitempiä aikoja kesäasunnollaan
toisessa kunnassa.
 
Terveydenhuoltolan mukainen valinnanvapaus kattaa tilapäisen
oleskelun aikana tarvittavat hoitosuunnitelman mukaiset palvelut eikä
maksusitoumusta pääosin enää tarvita.
 
Maksusitoumuksia on edelleen tarpeen myöntää tapauksissa, joissa
henkilölle ei ole etukäteen laadittu hoitosuunnitelmaa tai jos toisessa
kunnassa aloitettua kiireellistä hoitoa on tarpeen jatkaa
terveyskeskuksen vuodeosastolla tai kotisairaalassa jne. tai
maksusitoumus koskee sellaista toisessa kunnassa annettavaa
erikoissairaanhoidon palvelua, joka terveyskeskuksen ja HUS:n välisen
työnjaon perusteella kuuluu terveyskeskuksen tehtäviin Helsingissä.
 
Terveydenhuoltolaki ei koske kotipalveluja. Laki on lisäksi
kotisairaanhoidon osalta epälooginen ja tulkinnanvarainen siten, että
laissa on todettu kotisairaanhoidon jäävän valinnanvapauden
ulkopuolelle, mutta vasta vuodesta 2014 lähtien. Tällöin voisi tulkita,
että loman tms. vuoksi toisessa kunnassa oleskelevalle tulisi 1.5.2011
– 31.12.2013 maksaa kotisairaanhoitopalvelut, mutta ei tämän jälkeen
enää.
 
Kuitenkin myös kotihoidossa on selkeä tarve mahdollistaa
maksusitoumusten antamista myös jatkossa, kun esim. putkiremonttien
yms. vuoksi melko runsaastikin kotihoitomme potilaita siirtyy asumaan
tilapäisesti muualle omaisten luo yms.
 
Edellä selostetun perusteella ehdotetaankin mahdollisuutta myöntää
harkinnan perusteella maksusitoumus perustellusta syystä, kun siitä ei
aiheudu olennaisia lisäkustannuksia. Tämä koskisi myös
kotisairaanhoitoa ja kotipalveluja.
 
Lisäksi aiemmista myöntämisperusteista ehdotetaan edelleen voimaan
jääväksi tilanne, jossa henkilön hoitamisesta toisessa kunnassa
aiheutuvat kustannukset on mahdollista kokonaisuudessaan kattaa
kotikunnan terveyskeskuksen em. syystä tosiasiallisesti säästyvillä
määrärahoilla.
 
Toimivalta
 
Terveyslautakunta on hankintavaltuuksista päättäessään vahvistanut
toimitusjohtajan ja osastopäälliköiden hankintavaltuudet koskemaan
muita kuin HUS:in päätettäviksi kuuluvia yksittäistä potilasta koskevia
maksusitoumuksia. Toimitusjohtaja on päättänyt terveyskeskuksen
laskujen hyväksymiskäytännöistä ja hyväksymisvaltuuksista. Em.
päätösvaltuutusten puitteissa on mahdollista tehdä tarpeelliset
päätökset sevarsinaisista maksusitoumuksista että muista potilaille
ulkokunnissa annettavaa hoitoa koskevista sopimuksista ja näistä
aiheutuvien ostolaskujen tarkastamisesta ja hyväksymisestä.
 
Lisätiedot:
Calonius Helena, hallintopäällikkö, puhelin 310 42692
Moisander Leena, hallintolakimies, puhelin 310 42220