238 §
PALKAN TAKAISINPERINNÄN KOHTUULLISTAMISTA KOSKEVA
VAATIMUS
Terke 2010-1542
Esityslistan asia TJA/20
TJA Terveyslautakunta päätti hylätä tämän päätöksen liitteessä
mainitun henkilön (jäljempänä hakija) palkan takaisinperintää koskevan
kohtuullistamisvaatimuksen.
Samalla terveyslautakunta päätti kuitenkin myöntää hakijalle
maksuaikaa 12.4.2012 saakka sekä määrätä, että takaisinperittävästä
palkasta ei peritä viivästyskorkoja, jos hakija maksaa palkan takaisin
12.4.2012 mennessä.
Perustelut:
Työnantajalla on ns. perusteettoman edun takaisinpalauttamista
koskevien periaatteiden nojalla oikeus palkan takaisinperimiseen. Näin
on lähtökohtaisesti vaikka palkka olisi maksettu virheellisesti kaupungin
työntekijän virheen tai laiminlyönnin seurauksena.
Voimassa olevan kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen
(KVTES) mukaan työntekijällä on saman kalenterivuoden aikana
oikeus saada sairausloman ajalta varsinainen palkkansa 60
kalenteripäivän ajalta ja sen jälkeen kaksi kolmasosaa varsinaisesta
palkastaan 120 kalenteripäivän ajalta.
Kun työntekijälle on työsuhteen perusteella myönnetty toistaiseksi
työkyvyttömyyseläke tai määräajaksi kuntoutustuki, ei hänelle
myönnetä sairauslomaa enää palkallisena siitä alkaen, kun hänen
ehdoton oikeutensa palkan saamiseen sairausloman ajalta on
päättynyt. KVTES:n mukaan ehdoton oikeus palkalliseen
sairauslomaan päättyy kalenterivuoden vaihtumisesta riippumatta sen
jälkeen, kun eläketapahtumaan tai määräaikaiseen kuntoutustukeen
johtaneen sairauden perusteella on myönnetty palkallista sairauslomaa
yhteensä 180 kalenteripäivän ajalta. Kalenterivuoden vaihtuminen ei
tällöin oikeuta täyteen palkkaan.
Henkilöstökeskus on antanut asiasta ohjeen kaupungin virastoille ja
liikelaitoksille.
Hakijan esittämistä kaikista väitteistä taloushallintopalvelun (talpan)
palkanlaskenta on antanut yksityiskohtaiset lausunnot 11.6.2010 ja
29.6.2010.
Lausuntojen mukaan talpan palkkasihteeri lähetti 12.4.2010 päivätyn
laskelman liikaa maksetusta palkasta. Laskelmassa mainitaan, että
takaisinperinnän perusteena on määräaikainen kuntoutustuki, mikä on
myönnetty 13.8.2008 lukien. Vm. tieto on laskelmassa ilmoitettu väärin
ja tiedosta on aiheutunut väärinkäsitys, mutta ei virhettä esim. takaisin
perittävän summan suuruuteen eikä siihen, miltä ajalta takaisin
perittävä summa on kertynyt.
Lausuntojen mukaan Kevan päätöksessä todetaan, että kuntoutustuki
myönnettiin hakijalle 1.8.2009 alkaen määräaikaisena 31.10.2009
saakka. Hänen kohdallaan kuntoutustukeen johtanut sama sairaus
alkoi 13.8.2009 ja siitä aloitettiin sairauden perusteella maksettujen
palkkaetujen tarkistaminen. 180 päivän palkkaedut täyttyivät 8.2.2009.
Asiassa ei ole esitetty näyttöä, että takaisinperittävän palkan määrä
olisi virheellinen. Työnantajalla on tämän takia ns. perusteettoman
edun takaisinpalauttamista koskevien periaatteiden nojalla oikeus
hakijan palkan yhteensä bruttona 7957,84 euroa ja nettona 6493,60
euroa takaisinperimiseen. Perintä on nettona voimassa 31.8.2010 asti,
jonka jälkeen saatava siirtyy bruttoperintään.
Hakijan esittämän selityksen mukaan hän on palkkatyössä ja
esitettyjen palkkakuittien perusteella hänen voidaan katsoa olevan
myös maksukykyinen.
Kokonaisuus huomioon ottaen on kuitenkin kohtuullista myöntää
hakijalle maksuaikaa 12.4.2012 saakka ja luopua viivästyskoroista,
mikäli hän maksaa palkan takaisin 12.4.2012 mennessä.
Pöytäkirjanote asianomaiselle oikaisuvaatimusohjein (liitteenään
taloushallintopalvelun palkanlaskennan lausunnot), kotihoidolle sekä
taloushallintopalvelun palkanlaskennalle (Kiikonen).
Päätösehdotus Terveyslautakunta päättänee hylätä tämän
henkilön (jäljempänä hakija) palkan takaisinperintää koskevan
kohtuullistamisvaatimuksen.
Samalla terveyslautakunta päättänee kuitenkin myöntää hakijalle
maksuaikaa 12.4.2012 saakka sekä määrätä, että takaisinperittävästä
palkasta ei peritä viivästyskorkoja, jos hakija maksaa palkan takaisin
12.4.2012 mennessä.
Perustelut:
Työnantajalla on ns. perusteettoman edun takaisinpalauttamista
koskevien periaatteiden nojalla oikeus palkan takaisinperimiseen. Näin
on lähtökohtaisesti vaikka palkka olisi maksettu virheellisesti kaupungin
työntekijän virheen tai laiminlyönnin seurauksena.
Voimassa olevan kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen
(KVTES) mukaan työntekijällä on saman kalenterivuoden aikana
oikeus saada sairausloman ajalta varsinainen palkkansa 60
kalenteripäivän ajalta ja sen jälkeen kaksi kolmasosaa varsinaisesta
palkastaan 120 kalenteripäivän ajalta.
Kun työntekijälle on työsuhteen perusteella myönnetty toistaiseksi
työkyvyttömyyseläke tai määräajaksi kuntoutustuki, ei hänelle
myönnetä sairauslomaa enää palkallisena siitä alkaen, kun hänen
ehdoton oikeutensa palkan saamiseen sairausloman ajalta on
päättynyt. KVTES:n mukaan ehdoton oikeus palkalliseen
sairauslomaan päättyy kalenterivuoden vaihtumisesta riippumatta sen
jälkeen, kun eläketapahtumaan tai määräaikaiseen kuntoutustukeen
johtaneen sairauden perusteella on myönnetty palkallista sairauslomaa
yhteensä 180 kalenteripäivän ajalta. Kalenterivuoden vaihtuminen ei
tällöin oikeuta täyteen palkkaan.
Henkilöstökeskus on antanut asiasta ohjeen kaupungin virastoille ja
liikelaitoksille.
Hakijan esittämistä kaikista väitteistä taloushallintopalvelun (talpan)
palkanlaskenta on antanut yksityiskohtaiset lausunnot 11.6.2010 ja
29.6.2010.
Lausuntojen mukaan talpan palkkasihteeri lähetti 12.4.2010 päivätyn
laskelman liikaa maksetusta palkasta. Laskelmassa mainitaan, että
takaisinperinnän perusteena on määräaikainen kuntoutustuki, mikä on
myönnetty 13.8.2008 lukien. Vm. tieto on laskelmassa ilmoitettu väärin
ja tiedosta on aiheutunut väärinkäsitys, mutta ei virhettä esim. takaisin
perittävän summan suuruuteen eikä siihen, miltä ajalta takaisin
perittävä summa on kertynyt.
Lausuntojen mukaan Kevan päätöksessä todetaan, että kuntoutustuki
myönnettiin hakijalle 1.8.2009 alkaen määräaikaisena 31.10.2009
saakka. Hänen kohdallaan kuntoutustukeen johtanut sama sairaus
alkoi 13.8.2009 ja siitä aloitettiin sairauden perusteella maksettujen
palkkaetujen tarkistaminen. 180 päivän palkkaedut täyttyivät 8.2.2009.
Asiassa ei ole esitetty näyttöä, että takaisinperittävän palkan määrä
olisi virheellinen. Työnantajalla on tämän takia ns. perusteettoman
edun takaisinpalauttamista koskevien periaatteiden nojalla oikeus
hakijan palkan yhteensä bruttona 7957,84 euroa ja nettona 6493,60
euroa takaisinperimiseen. Perintä on nettona voimassa 31.8.2010 asti,
jonka jälkeen saatava siirtyy bruttoperintään.
Hakijan esittämän selityksen mukaan hän on palkkatyössä ja
esitettyjen palkkakuittien perusteella hänen voidaan katsoa olevan
myös maksukykyinen.
Kokonaisuus huomioon ottaen on kuitenkin kohtuullista myöntää
hakijalle maksuaikaa 12.4.2012 saakka ja luopua viivästyskoroista,
mikäli hän maksaa palkan takaisin 12.4.2012 mennessä.
Esittelijä
Palkan takaisinperintä koskeva päätös
Vuonna 2009 hakijalle maksettiin liikaa palkkaa bruttona 7 957,84
euroa. Hakijalle on 12.4.2010 lähetetty päätös palkan
takaisinperinnästä yhteensä bruttona 7957,84 euroa ja nettona 6493,60
euroa. Perusteena on, että määräaikainen kuntoutustuki on myönnetty
työntekijälle 13.8.2008 alkaen. Kuntoutustukeen johtavan sairauden
perusteella sairasajan palkkaetuudet päättyvät 8.2.2009. Perintä on
nettona voimassa 31.8.2010 asti, jonka jälkeen saatava siirtyy
bruttoperintään.
Palkan takaisinperintää koskeva vaatimus
Hakija on tehnyt 1.6.2010 terveyskeskukseen saapuneen esityslistan
tämän asian liitteenä numero 1 olevan palkan takaisinperintää
koskevan vaatimuksen. Kohtuullistamisvaatimus koskee hänelle
vuonna 2009 liikaa maksettua palkkaa.
Taloushallintopalvelun lausunnot
Taloushallintopalvelun palkanlaskenta on antanut hakijan palkan
takaisinperintää koskevasta päätöksestä esityslistan tämän asian
liitteenä olevat lausunnot 11.6.2010 ja 29.6.2010. Lausunnot ovat
esityslistan tämän asian liitteinä numerot 2 ja 3.
Toimitusjohtajan kannantotot
Terveystoimen johtosäännön 6.1 §:n 13-kohdan mukaan lautakunnan
tehtävänä on, ellei toisin ole määrätty, myöntää vapautus virastolle
tulevan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta sekä
hyväksyä perusteet, joiden mukaan viranhaltija myöntää vapautuksen.
Terveyslautakunta päätti 16.12.2006, 259 §, että toimitusjohtaja ja
osastopäällikkö päättää yksittäistapauksessa vapautuksen
myöntämisestä terveysvirastolle tulevan enintään 4000 euron
suuruisen maksun, pitkäaikaisesta laitoshoidosta perittävää maksua
lukuun ottamatta, korvauksen ja muun vastaavan saatavan
suorittamisesta kukin välittömästi johdettavaan olevan toiminnan
yhteydessä syntyneiden maksujen, korvausten ja muiden saamisten
osalta ja toimitusjohtaja silloin, kun maksu, korvaus tai muu saatava on
syntynyt vähintään kahden osaston toiminnasta.
Lisätiedot:
Komulainen Joni, hallintolakimies, puhelin 310 69068
LIITE
|
Salassa pidettävä liite JulkL 24.1 § 25 kohta
|