Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2016 | 1 (1) |
Teknisen palvelun lautakunta |
|
| |
|
| Stara/2 | |
| 03.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 146
Hinauspalvelut 1.1.2017 – 31.12.2019
HEL 2016-009525 T 02 08 02 00
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään sopimukset hinauspalvelujen tuottamisesta ajaksi 1.1.2017 – 31.12.2019 seuraavien palveluntuottajien kanssa:
City-Hinaus Oy
Falck Oy
Helsingin KTK Oy
Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab
Inter-Hinaus Oy
Ju-Mo Kuljetus Oy
Lisäksi lautakunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia edellä mainituilta palveluntuottajilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 2,1 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963
heikki.halonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Yksikköhinnat |
2 | Hintavertailu (lähisiirrot) |
3 | Kalustoselvityskooste |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinnasta on julkaistu HILMA ja TED (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla ennakkoilmoitukset 15.7.2016 ja hankintailmoitukset 6.9.2016. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa. Hankinnan kohteena on hinauspalvelujen tuottaminen Helsingin kaupungin tarpeisiin. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 348/2007 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat palveluntuottajat voivat tehdä tarjouksen.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 18.9.2016 klo 12 mennessä. Hankintaa koskevia lisätietokysymyksiä ei esitetty.
Tarjousten määräaika oli perjantaina 3.10.2016 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:
City-Hinaus Oy
Falck Oy
Helsingin KTK Oy
Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab
Inter-Hinaus Oy
Ju-Mo Kuljetus Oy
Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouspyynnön mukaisesti ja todettiin, että kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan tarjouslomakkeelle yksikköhinnat palvelulajeittain hankinnan kohteen kuvauksessa mainitun mukaisesti, jotka ovat seuraavat:
1. | Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito sekä alueiden vuokrauksen lähisiirrot |
2. | Pysäköinninvalvonnan lähisiirrot |
3. | Helsingin kaupungin oman kaluston hinauspalvelut, sekä ajoneuvojen varastosiirrot Helsingin kaupungin varastoille (tai varastoilta) |
Tarjouksen valintaperuste on halvin hinta.
Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirroissa hintavertailu tehdään ottamalla huomioon hankinnan kuvauksessa mainitut määräarviot. Hintavertailun kokonaishinta muodostetaan laskemalla yhteen kaikkien palvelulajien yksikköhinnat (€/kpl) x määräarviot (kpl/v).
Palvelulajikohtaisen yksikköhinnan (arkisin klo 07.00 - 16.00) lisäksi hintavertailussa otetaan huomioon lisäkorvauksen yksikköhinta arkisin klo 16.00 - 22.00. Hintavertailun painoarvot:
arkisin klo 07.00 - 16.00 painoarvo on 75 % (ei lisäkorvausta)
arkisin klo 16.00 - 22.00 painoarvo on 25 % (maksetaan lisäkorvaus)
Jos jotain yksikköhintaa ei ole tarjottu, vertailuhintana käytetään kyseisen yksikköhinnan kalleinta hintaa.
Hintavertailun halvin kokonaishinta saa vertailuhinnan 100 pistettä. Tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 100 pistettä).
Muiden hinnoiteltavaksi pyydettyjen hinauspalvelujen osalta on laadittu hintavertailu, josta ilmenee tarjoajien hinta-asetelma palvelulajeittain.
Hinauspalvelujen yksikköhinnat ovat ilman arvonlisäveroa (liite 1).
Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirtojen hintavertailu on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa mainitut kahdentoista (12) kuukauden hinauspalvelujen määrät huomioon ottaen. Yksikköhinnat ja määrät sekä lisäkorvaukset huomioon ottaen edullisuusjärjestys ilmenee hintavertailusta (liite 2).
Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että hankintayksikkö pitää itsellään oikeuden hankinnan jakamiseen ja palveluntuottajiksi valitaan tarjousvertailun perusteella vähintään kolme ja enintään kymmenen palveluntuottajaa. Hinauspalveluja tarjoavien kalustomäärät huomioon ottaen on tarkoituksen mukaista valita puitesopimukseen kaikki kuusi tarjoajaa palveluntuottajaksi, koska talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon kiireellisempään aikaan on mahdollista, että kaikille palveluntuottajille on tehtävä tilauksia. Tarjoajien kalustoselvityskooste on esityslistatekstin liitteenä (liite 3).
Puitesopimukseen perustuvia erillisiä työtilauksia tehdään tarpeen mukaan. Tilauksen teossa otetaan huomioon palvelun saatavuus ja kaluston sopivuus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.
Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden lähisiirtojen työtilaukset tehdään hintavertailun mukaisessa tarjoajien edullisuusjärjestyksessä. Muista hinauspalveluista tehdään tilauksia tarjoajien hintavertailun palvelulajikohtaisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksien teossa otetaan huomioon tapauskohtaisesti mahdolliset lisäkorvaukset.
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (21 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu palveluntuottaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot
Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571
sami.aherva(a)hel.fi
Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963
heikki.halonen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Yksikköhinnat |
2 | Hintavertailu (lähisiirrot) |
3 | Kalustoselvityskooste |
Oheismateriaali
1 | Tarjouspyyntöasiakirjat |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Asianosaiset | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | 800012-62637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
helsinki.kirjaamo@hel.fi | http://www.hel.fi | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||