Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2016

1 (1)

Teknisen palvelun lautakunta

 

 

 

 

Stara/2

 

03.11.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 146

Hinauspalvelut 1.1.2017 – 31.12.2019

HEL 2016-009525 T 02 08 02 00

Päätös

Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan ja logistiikan yksikönjohtajan tekemään sopimukset hinauspalvelujen tuottamisesta ajaksi 1.1.2017 – 31.12.2019 seuraavien palveluntuottajien kanssa:

        City-Hinaus Oy

        Falck Oy

        Helsingin KTK Oy

        Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab

        Inter-Hinaus Oy

        Ju-Mo Kuljetus Oy

Lisäksi lautakunta päätti oikeuttaa Staran logistiikan kuljetuspalveluyksikön tekemään tilauksia edellä mainituilta palveluntuottajilta sopimuskauden aikana hankinnan ennakoidulla arvonlisäverottomalla kokonaisarvolla, joka on noin 2,1 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Yksikköhinnat

2

Hintavertailu (lähisiirrot)

3

Kalustoselvityskooste

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnasta on julkaistu HILMA ja TED (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla ennakkoilmoitukset 15.7.2016 ja hankintailmoitukset 6.9.2016. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa. Hankinnan kohteena on hinauspalvelujen tuottaminen Helsingin kaupungin tarpeisiin. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 348/2007 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat palveluntuottajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 18.9.2016 klo 12 mennessä. Hankintaa koskevia lisätietokysymyksiä ei esitetty.

Tarjousten määräaika oli perjantaina 3.10.2016 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat:

        City-Hinaus Oy

        Falck Oy

        Helsingin KTK Oy

        Hinausautokeskus Oy - Bärgningsbilcentralen Ab

        Inter-Hinaus Oy

        Ju-Mo Kuljetus Oy

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus tarjouspyynnön mukaisesti ja todettiin, että kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjoajia pyydettiin hinnoittelemaan tarjouslomakkeelle yksikköhinnat palvelulajeittain hankinnan kohteen kuvauksessa mainitun mukaisesti, jotka ovat seuraavat:

1.

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapito sekä alueiden vuokrauksen lähisiirrot

2.

Pysäköinninvalvonnan lähisiirrot

3.

Helsingin kaupungin oman kaluston hinauspalvelut, sekä ajoneuvojen varastosiirrot Helsingin kaupungin varastoille (tai varastoilta)

 

Tarjouksen valintaperuste on halvin hinta.

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirroissa hintavertailu tehdään ottamalla huomioon hankinnan kuvauksessa mainitut määräarviot. Hintavertailun kokonaishinta muodostetaan laskemalla yhteen kaikkien palvelulajien yksikköhinnat (€/kpl) x määräarviot (kpl/v).

Palvelulajikohtaisen yksikköhinnan (arkisin klo 07.00 - 16.00) lisäksi hintavertailussa otetaan huomioon lisäkorvauksen yksikköhinta arkisin klo 16.00 - 22.00. Hintavertailun painoarvot:

        arkisin klo 07.00 - 16.00 painoarvo on 75 % (ei lisäkorvausta)

        arkisin klo 16.00 - 22.00 painoarvo on 25 % (maksetaan lisäkorvaus)

Jos jotain yksikköhintaa ei ole tarjottu, vertailuhintana käytetään kyseisen yksikköhinnan kalleinta hintaa.

Hintavertailun halvin kokonaishinta saa vertailuhinnan 100 pistettä. Tarjoajien pistemäärä muodostuu suhteessa halvimpaan kokonaishintaan nähden (halvin hinta/vertailuhinta x 100 pistettä).

Muiden hinnoiteltavaksi pyydettyjen hinauspalvelujen osalta on laadittu hintavertailu, josta ilmenee tarjoajien hinta-asetelma palvelulajeittain.

Hinauspalvelujen yksikköhinnat ovat ilman arvonlisäveroa (liite 1).

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden vuokrauksen lähisiirtojen hintavertailu on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa mainitut kahdentoista (12) kuukauden hinauspalvelujen määrät huomioon ottaen. Yksikköhinnat ja määrät sekä lisäkorvaukset huomioon ottaen edullisuusjärjestys ilmenee hintavertailusta (liite 2).

Tarjouspyynnössä on ilmoitettu, että hankintayksikkö pitää itsellään oikeuden hankinnan jakamiseen ja palveluntuottajiksi valitaan tarjousvertailun perusteella vähintään kolme ja enintään kymmenen palveluntuottajaa. Hinauspalveluja tarjoavien kalustomäärät huomioon ottaen on tarkoituksen mukaista valita puitesopimukseen kaikki kuusi tarjoajaa palveluntuottajaksi, koska talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon kiireellisempään aikaan on mahdollista, että kaikille palveluntuottajille on tehtävä tilauksia. Tarjoajien kalustoselvityskooste on esityslistatekstin liitteenä (liite 3).

Puitesopimukseen perustuvia erillisiä työtilauksia tehdään tarpeen mukaan. Tilauksen teossa otetaan huomioon palvelun saatavuus ja kaluston sopivuus. Palveluntuottajaksi valittua ei velvoiteta tulemaan työhön, jos palveluntuottaja on jo ennen työtilausta sitoutunut muualle.

Talvikunnossa- ja kesäpuhtaanapidon sekä alueiden lähisiirtojen työtilaukset tehdään hintavertailun mukaisessa tarjoajien edullisuusjärjestyksessä. Muista hinauspalveluista tehdään tilauksia tarjoajien hintavertailun palvelulajikohtaisessa edullisuusjärjestyksessä. Tilauksien teossa otetaan huomioon tapauskohtaisesti mahdolliset lisäkorvaukset.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (21 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu palveluntuottaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 310 38963

heikki.halonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Yksikköhinnat

2

Hintavertailu (lähisiirrot)

3

Kalustoselvityskooste

Oheismateriaali

1

Tarjouspyyntöasiakirjat

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosaiset

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, teknisen palvelun lautakunta

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

800012-62637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

helsinki.kirjaamo@hel.fi

http://www.hel.fi

+358 9 655 783

 

FI02012566