Helsingin kaupunki

Esityslista

20/2016

1 (1)

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

 

 

 

Sotep/13

 

13.12.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

Oikaisuvaatimus suun terveydenhuollon anestesiapalvelujen hankinnasta

HEL 2016-003234 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää esityslistalla esitetyin perustein hylätä Medicomp Oy:n oikaisuvaatimuksen virastopäällikön päätöksestä 1.11.2016 § 163 suun terveydenhuollon anestesiapalvelujen hankinnassa. Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole sellaisia oikeudellisia syitä, joiden perusteella se tulisi hyväksyä.

Esittelijän perustelut

Virastopäällikkö päätti suun terveydenhuollon anestesiapalvelujen hankinnan 1.11.2016 § 163.

Hankintaan saatiin yhteensä kolme tarjousta. Valituksi palveluntuottajaksi tuli EMA Group Oy tarjouspyynnössä esitettyjen valintaperusteiden perusteella.

Oikaisuvaatimus

Medicomp Oy on tehnyt päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen  23.11.2016 (liite 3).

Oikaisuvaatimuksessaan Medicomp Oy vaatii, että

1. valitun palveluntuottajan EMA Group Oy:n tarjous tulee hylätä potilasturvallisuutta vaarantavana

2. EMA Group Oy:n tarjouksessaan liikesalaisuuksiksi määrittelemät asiakirjat tulee saattaa julkisiksi.

Medicomp Oy katsoo, että potilasturvallisuus vaarantuu tilanteessa, jossa yksi anestesialääkäri hoitaa potilaita samanaikaisesti kolmessa hoitohuoneessa. Perusteluissaan oikaisuvaatimuksen tekijä esittää lisäksi, että tilaaja tavoittelee säästöjä järjestämällä anestesiahoitoa tulevaisuudessa samanaikaisesti kolmessa hoitohuoneessa aiemmin käytetyn 1-2 hoitohuoneen sijaan.

Oikaisuvaatimuksessaan Medicomp Oy on ilmoittanut lähettäneensä oikaisuvaatimuksensa tiedoksi myös Valviralle. Valviralta Medicomp Oy pyytää ennakoivana vaaratilanneilmoituksena vastauksia esittämiinsä kysymyksiin oikaisuvaatimuksen kohteena olevasta hankinnasta.

EMA Group Oy:n lausuma

Tarjouskilpailun perusteella valituksi tullut palveluntuottaja EMA Group Oy on antanut lausuntonsa 2.12.2016 (liite 4) oikaisuvaatimukseen.

Lausunnossaan EMA Group Oy katsoo, että potilasturvallisuus ei vaarannu tilanteissa, joissa potilaista hoidetaan samanaikaisesti kolmessa hoitohuoneessa. Perusteluissaan EMA Group Oy toteaa, että anestesialääkärin hoitamien hoitohuoneiden määrään ei liity sitovaa lainsäädäntöä. Anestesialääkärin on oltava paikalla hoidon aloituksessa, seurattava anestesian etenemistä ja oltava mukana hoidon lopetuksessa. Lisäksi EMA Group Oy toteaa, että henkilökuntamitoitus on suunniteltu toteutettavan siten, että jokaisessa hoitohuoneessa toimii kokenut ja erityis- ja hätätilanteisiin koulutettu anestesiahoitaja ja heräämötilassa heräämöhoitaja.

Anestesiatoiminta voidaan toteuttaa turvallisesti mm. hyvällä yhteistyöllä, ennakkosuunnittelulla ja potilaiden esihaastatteluun liittyvällä riskiarviolla ja anestesiakelpoisuuden varmistamisella. Kolmessa hoitohuoneessa anestesiaa toteutettaessa huomioidaan potilaiden riskiluokka hoitoaikojen suunnittelussa siten, että samanaikaisesti ei hoideta useassa huoneessa erityisryhmiin kuuluvia potilaita tai lapsipotilaita.

Tarjouspyyntöasiakirjat

Tarjouspyynnössä (liite 1) ja tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelukuvauksessa (liite 2) on ollut määriteltynä palvelun sisältö ja hankinnan kohde.

Palveluntuottajalta on edellytetty, että se tuottaa palvelut huolellisesti, harkiten ja sellaisella ammattitaidolla, mitä voidaan kohtuudella olettaa ammattimaiselta ja kokeneelta palveluntuottajalta.

Palveluntuottaja vastaa henkilökuntansa ja mahdollisen alihankkijansa lakisääteisestä ja muusta pätevyydestä, myös henkilökunnan vaihtuessa.

Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 10.10.2016 klo 12 mennessä. Tulleisiin kysymyksiin vastattiin 13.10.2016. Anestesiapalvelujen potilasturvallisuuteen liittyviä lisätietokysymyksiä ei esitetty.

Henkilöstövaatimukset tarjouspyyntöasiakirjoissa

Palvelukokonaisuus toteutetaan ryhmällä, jonka muodostavat vähintään yksi Suomessa laillistettu lääkäri, jolla on anestesiologian erikoislääkärin tutkinto ja tarpeellinen määrä Suomessa laillistettuja sairaanhoitajia, joilla on opintoja anestesiahoidosta. Tarpeellisella määrällä anestesiahoitajia on tarkoitettu vähintään yhtä hoitajaa jokaista anestesiahuonetta kohden. Anestesialääkäriltä ja vähintään yhdeltä anestesiatiimin sairaanhoitajalta vaaditaan lisäksi vähintään kahden vuoden kokemusta tarjouspyynnön mukaisten anestesiapalvelujen antamisesta viimeisen viiden vuoden ajalta.

Lisäksi tarjoajilta on pyydetty suunnitelmat henkilökunnan kokoonpanosta tarjouspyynnön mukaisessa toiminnassa yhdessä, kahdessa ja kolmessa hoitohuoneessa.

Kolmesta tarjouksensa jättäneestä tarjoajasta kaksi oli suunnitellut palveluun yhden anestesialääkärin kaikkiin mahdollisin toimintamalleihin.

Palveluntuottajan vastuusta tarjouspyynnön eri asiakirjoista koottuna

Palveluntuottaja vastaa potilaiden anestesiakelpoisuudesta sekä anestesiaprosessiin liittyvistä laitteista ja tarvikkeista. Palveluntuottaja on vastuussa potilaiden informoimisesta etukäteen, jotta anestesiahoidossa voidaan edetä suunnitellusti (sisältää mm. syömättömyyden varmistamisen, saapumisajan sopimisen ja saattajan saapumisen sopimisen ja varmistamisen sekä kirjallisen ohjeistuksen). Palveluntuottaja vastaa potilaista ja potilaiden valvonnasta heräämössä sekä kotiuttamisesta ja kaikesta anestesiaan liittyvästä jälkiseurannasta. Palveluntuottaja vastaa anestesiapotilaista myös mahdollisen palohälytyksen tai muun hätätilanteen aikana. Tätä varten palveluntuottaja laatii pelastussuunnitelman toimipisteittäin yhdessä tilaajan kanssa, ja se hyväksytetään sosiaali- ja terveysviraston turvallisuuspäälliköllä.

Lisäksi on vaadittu erikseen nimeämään lääketieteellisestä palvelusta vastaava henkilö, jolta vaaditaan kokemusta terveydenhuollon valvontatehtävistä ja palveluntuottajana toimimisesta.

Henkilökuntamitoitukset palveluntuotannossa

Anestesiapalvelujen hankinnassa on hankinnan kohteena ollut anestesiapalvelujen kokonaisuus siten, että valittu palveluntuottaja vastaa anestesian kuuluvasta palvelusta kokonaisuudessaan. Palveluntuottaja on määritellyt palvelukuvauksen (liite 2) ja tarjouspyynnön (liite 1) perusteella sen, millaisella henkilökuntamäärällä palveluntuottaja tuottaa hankittavan palvelun.

Suun terveydenhuolto on selvittänyt, onko anestesiapalvelun osalta olemassa määräyksiä tai suosituksia henkilökuntarakenteesta ja / tai henkilökunnan mitoituksesta. Valviran lakimies on vahvistanut 29.11.2016, että tällaisia mitoituksia ei ole määritelty.

Tilaajan on voitava luottaa siihen, että palveluntuottajan henkilöstömitoitus on kaikilta osin turvallinen, sillä palveluntuottaja vastaa anestesiahoidosta kokonaisuudessaan. Tarjouspyynnössä ei ole määritelty henkilöstömitoitusta muutoin kuin minimivaatimuksien kautta. Edellä olevan perusteella suun terveydenhuolto katsoo, että oikaisuvaatimus on perusteeton.

Liikesalaisuudet ja  asiakirjojen julkisuus

Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyyn asiakirjajulkisuutta koskevaan vaatimukseen sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että kyseistä vaatimusta tulee käsitellä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain tarkoittamana tietopyyntönä (JulkL 21.5.1999/621).

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä ei ole aikaisemmin esittänyt tietopyyntöä.

Julkisuuslain 1 § julkisuusperiaatteesta säädetään, että viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei tässä tai muussa laissa erikseen toisin säädetä.

Julkisuuslain 11 §:n mukaan asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Asianosaisella, hänen edustajallaan ja avustajallaan ei ole edellä tarkoitettua oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liike- tai ammattisalaisuutta koskeviin tietoihin (JulkL 11 § 6 mom) muutoin kuin silloin, kun kyseessä on tieto tarjousten vertailussa käytetystä hinnasta ja muusta tekijästä. Hinnan määräytymisperuste tai muu tarkempi määrittelytapa, jota ei ole suoraan käytetty vertailuperusteena, voi olla tarjoajan salassa pidettävä tieto liike- ja ammattisalaisuutena.

JulkL:n 11 § 6 mom viitaten sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että EMA Group Oy:n tarjouksessaan liikesalaisuuksiksi määrittelemä asiakirjat eivät ole vaikuttaneet suoraan vertailuun, joten ne ovat EMA Group Oy:n liikesalaisuuksia.

EMA Group Oy toteaa lausunnossaan, että tarjouksessa liikesalaisuuksiksi määritellyt tiedot voidaan hankintayksikön harkinnan mukaan julkaista niiltä osin, kuin ne eivät sisällä henkilöiden nimi- tai muita henkilötietoja.

Esittelijä

va. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834

eeva.rantala(a)hel.fi

Matti Aukia, hankinnoista vastaava hammaslääkäri, puhelin: 040 6720539

matti.aukia(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1. Tarjouspyyntö

2

Liite 2.  Anestesiapalvelut palvelukuvaus

3

Liite 3. Medicomp Oy hankintaoikaisuvaatimus 23 11 2016

4

Liite 4. EMA Group Oy:n vastine oikaisuvaatimukseen 2 12 2016

5

Liite 5. Anestesiatilastot 2012-2015

6

Liite 6. Hygieniasuunnitelma

7

Liite 7. Anestesiahammashoidon nykyprosessi

8

Liite 8.  Kielitaidon osoittaminen

9

Liite 9. Sopimusluonnos

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankinnat

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Palveluntuottajat

Esitysteksti
Liite 3
Liite 4
Muutoksenhakukielto, hankinnat

Suun terveydenhuolto

Esitysteksti
Liite 3
Liite 4

Hankinta- ja kilpailutus

Esitysteksti
Liite 3
Liite 4

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 6000

Toinen linja 4 A

+358 9 310 5015

0201256-6

FI1880001200052430

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

sosiaalijaterveys@hel.fi

www.hel.fi/sote

+358 9 310 42504

 

FI02012566