Esityslista

Päätöshistoria

Taloushallintopalvelu-liikelaitoksen jk 25.04.2014 § 13

HEL 2014-004186 T 00 03 00

Taloushallintopalvelu-liikelaitoksen johtokunta antoi tarkastuslautakunnalle seuraavan lausunnon vuoden 2013 arviointikertomuksen kohdista: 2.2, 2.7, 3.2, 4.1.2 ja 4.1.3.

Kohta 2.2. Sitovien toiminnallisten tavoitteiden seurannan ja dokumentoinnin puutteet

Tarkastuslautakunta toteaa kertomuksessaan, että ”kaikkien hallintokuntien tulee tallentaa tilinpäätöstyötilaan tilinpäätösohjeistuksen mukaisesti sellaiset dokumentit, joiden perusteella sitovien tavoitteiden toteutuminen voidaan varmentaa koko vuoden ajalta.” Johtokunta toteaa, että Taloushallintopalvelu-liikelaitoksen (Talpan) sitovan tavoitteen: asiakastyytyväisyyskyselyn tulos vähintään > 3,7 saavuttamisen todistavaa dokumentaatiota, Talpan asiakastyytyväisyyskyselyn 2013 – tuloksia (asiakastyytyväisyys 3,73) ei oltu tallennettu tilinpäätöstyötilaan. Talpa kiinnittää jatkossa huomiota tavoitteen toteutumisen todentavan dokumentaation tallentamiseksi tilinpäätöstyötilaan.

Kohta 2.7. Johtopäätökset tavoitteiden toteutumisesta

Tarkastuslautakunta toteaa, että ”tilinpäätöksestä vastaavan kaupunginkanslian ja taloushallintopalvelun tulee varmistaa, että sitovien toiminnallisten tavoitteiden dokumentointi on riittävä.” Johtokunta toteaa, että Talpa pyrkii jatkossa omalta osaltaan, tilinpäätösprosessin suunnittelussa ja toteuttamisessa varmistamaan sen, että virastot ja laitokset ovat dokumentoineet sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutumisen riittävästi ja selkeästi.

Kohta 3.2. Talousarvioraamin ohjausvaikutus ja sitovien taloudellisten tavoitteiden sitovuus

Tarkastuslautakunta toteaa, että ”lauta- ja johtokuntien tulee sitoutua kaupunginhallituksen päättämään talousarvioraamiin ja kaupunginvaltuuston päättämään sitovaan määrärahatasoon. Päätökset viraston talouden tasapainottamiseksi tulee tehdä heti, kun määrärahojen ylittymisriski havaitaan. Lauta- ja johtokuntien tulee raportoida mahdolliset ylitystarpeet ja niiden johdosta aiheutuvat talouden sopeuttamisen toimenpiteet talouden toteutumisennusteiden yhteydessä kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti.” Johtokunta toteaa, että liikelaitoksena Talpalla ei ole raamia. Talousarvioehdotukseen sisällytetään senhetkinen tieto asiakkuuksista ja tuotettavien palvelujen määristä. Palvelut hinnoitellaan omakustannushintaan, hintojen korottamisessa noudatetaan talousarvioehdotuksen laatimisohjeita ja hintojen muutokset käydään läpi kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston kanssa. Talpan tulot ja menot toteutuivat talousarviosta poikkeavasti riippuen asiakkuuksissa ja palvelujen lukumäärissä tapahtuvista muutoksista.

Kohta 4.1.2. Hankinta- ja kilpailuttamisosaaminen palveluhankinnoissa

Tarkastuslautakunta toteaa, että ”hankintaprosessin sujuvoittamiseksi hallintokuntien tulee olla yhteydessä hankintakeskukseen jo varhaisessa vaiheessa käynnistäessään merkittäviä palveluhankintoja.” Johtokunta toteaa, että Talpa tekee jatkuvasti yhteistyötä hankintakeskuksen kanssa kaupunkiyhteisten tietojärjestelmien hankintaan sekä kehittämiseen liittyen.

Kohta 4.1.3. Virastojen tietojärjestelmähankkeet

Tarkastuslautakunta toteaa, että ”hallintokuntien tulee arvioida ja seurata tietojärjestelmähankkeidensa kustannuksia ja hyötyjä riippumatta siitä, koetaanko hanke pakolliseksi.” Johtokunta toteaa, ettei Talpalla ole merkittäviä tietojärjestelmiä omassa omistuksessaan. Talpa on omalta osaltaan ollut kehittämässä kaupunkiyhteisiä tietojärjestelmiä, järjestelmien rajapintoja ja yhteensopivuuksia.

Palkanlaskentajärjestelmien osalta pidetään toimittajan kanssa säännöllisesti seurantakokouksia, joissa seurataan toimivuuden lisäksi myös järjestelmäkustannuksia ja poikkeamiin puututaan. Laskentajärjestelmän kustannuksista vastaa ja neuvottelee kaupunginkanslia.

Tuija Kuivalainen

Tuija Kuivalainen, toimitusjohtaja, puhelin: 0931025100

tuija.kuivalainen(a)hel.fi

Päivi I Turpeinen, hallintopäällikkö, puhelin: 310 25220