Helsingin kaupunki

Esityslista

13/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/2

 

31.10.2013

 

 

 

 

 

 

2

Kaupunkipyörähankkeen tilannekatsaus

HEL 2011-010642 T 02 08 02 00

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee merkitä tiedoksi asiasta saadun selvityksen.

Esittelijä

Liikennelaitos -liikelaitoksen –johtokunta teki tammikuussa 2012 päätöksen hankintaneuvottelujen käynnistämisestä JCDecaux’n kanssa kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttamisesta Helsinkiin. Neuvotteluprosessin aikana JCDecaux jatkoi vuonna 2011 antamaansa tarjousta HKL:n pyynnöstä useaan otteeseen, mutta ei jatkanut tarjoustaan enää 15.10.2013 jälkeen.

JCD:n kanssa käydyissä neuvotteluissa käytiin läpi kaupunkipyöräasemien määrää sekä sijoittelua Helsinkiin. Yhdessä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa laadittiin suunnitelma 52 pyöräaseman verkostosta kaupunkipyöräjärjestelmän käynnistämiseksi. Hankintaneuvotteluissa käytiin myös neuvotteluja järjestelmän rahoittamiseen tarvittavien ulkomainosten sijoittamisesta pyöräasemille ja muille mainospaikoille. Katutilasta ja kaupunkikuvasta vastaavat hallintokunnat (HKR, RakVV, KSV) ovat laatineet ulkomainontaan yhteisen tulkinnan kaupunginhallituksen päättämän ulkomainosohjeen perusteella. Tämä ohje ja sen tulkinta, ns. mainoslaitekartta, rajaa ulkomainokset suuresta osasta kantakaupunkia.

Samanaikaisesti kaupunki selvitti myös siitä, voidaanko pyöräasemat varustaa mainoksin ja pyöräasemilla tapahtuvaa mainonta rinnastaa pysäkkikatoksissa olevaan mainontaan. Selvityksen tuloksena oli se, että pyöräasemilla oleva mainonta on rinnastettavissa pysäkkikatosten mainoksiin ja niitä voidaan tietyin poikkeuksin sijoittaa alueille, joissa muu katumainonta on kiellettyä. Suunnitteluista pyöräasemista ja niissä olevista mainoksista laadittiin lista, jossa rajoitettiin mainontaa osassa pyöräasemia.

Jotta kaupunkipyöräjärjestelmä voidaan Helsinkiin hankkia, on hankintakuvio mietittävä uudelta pohjalta. Nyt käyty tarjouskilpailu pohjautui vuonna 2008 laadittuun hankesuunnitelmaan. Tämä suunnitelma on monilta osin vanhentunut ja kaipaa päivittämistä. Toisaalta nyt käydyn hankintaneuvottelun yhteydessä on Helsingin kaupunkipyöräsuunnitelmat tarkentuneet huomattavasti mm. pyöräasemien sijoittelun osalta.

Uudelleen harkittavaksi kaupunkipyöräjärjestelmän hankesuunnitelmaan tulee useita eri seikkoja liittyen pyöräjärjestelmän hankintaan, operointiin ja rahoitukseen. Aiemmin muita kuin kokonaan ulkomainosyhtiöiden pyörittämiä pyöräjärjestelmiä ei ole harkittu. Kuitenkin viimeisten viiden vuoden aikana on markkinoille tullut useita eri konsepteilla toimivia pyöräjärjestelmien toimittajia ja operoijia. Hankesuunnitelman päivityksessä tulee selvittää mahdollisuudet pyöräjärjestelmän ja operoinnin hankkimiseen erillisinä hankintoina. Myös pyöräjärjestelmän rahoittaminen mainos-, sponsori- ja käyttäjärahoituksella sekä kaupungin subventio-osuuden määrä tulee tarkastella uudestaan. Kaupungin oman tuotannon osuus pyöräjärjestelmässä tulee myös harkita.

Hankesuunnitelma tulee myös laatia siinä määrin täydellisten liikennesuunnitelmien pohjalta, että pyöräjärjestelmä voidaan kilpailuttaa suoraan vähintään 150 pyöräaseman ja 1500 pyörän järjestelmänä ja siihen pitää varata optiot laajentumiseen projektialueille (Jätkäsaari, Kalasatama jne.) Tältä osin suunnitelma vaatii myös liikennesuunnittelun tarkentamista yhdessä KSV:n kanssa.

Käytännössä pyöräjärjestelmän hankkiminen kesäksi 2014 on em. suunnitteluun ja hankintaan liittyvistä syistä mahdotonta.

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Artturi Lähdetie, projektipäällikkö, puhelin: 310 35245

artturi.lahdetie(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

800013-1351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 34980

 

FI02012566