Helsingin kaupunki

Esityslista

4/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/4

 

21.3.2013

 

 

 

 

 

 

4

Kulunvalvontajärjestelmän hankesuunnitelmasta päättäminen

HEL 2013-000688 T 10 06 00

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee hyväksyä uuden kulunvalvontajärjestelmän hankesuunnitelman niin, että hankkeen enimmäishinta ilman arvonlisäveroa on 1.525.000,00 euroa.

Esittelijä

Nykyinen kulunvalvontajärjestelmä on teknisen elinkaarensa loppupäässä ja on uusittava kokonaisuudessaan. Kulunvalvontajärjestelmää laajennetaan jatkuvasti, mm. nykyisen järjestelmän rajoitettu kulkuryhmäominaisuus ei vastaa nykypäivän käytettävyys- ja turvallisuusvaatimuksia.

Nykyisellä kulunvalvontajärjestelmällä on noin 5500 käyttäjää, käyttäjien määrä on jatkuvassa kasvussa. Uusi järjestelmä on käyttäjämäärältään ja kulkuryhmiltään rajoittamaton. Kulkuryhmiä voidaan järjestelmässä joustavasti luoda olemassa olevien ja järjestelmän ylläpitäjän tarpeita vastaavasti. Järjestelmään voidaan lisäksi kytkeä ja lisätä myös metron tulevat laajennukset HKL:n tarpeiden mukaisesti.

Järjestelmässä ovat käyttäjinä tällä hetkellä koko HKL:n henkilöstö, pääkaupunkiseudun liikennöitsijöiden kuljettajat, HSL:n matkalipuntarkastajat, tekninen huolto- ja kunnossapitohenkilöstö, vuosisopimusurakoitsijat, vuosisopimussuunnittelijat ja tavaran toimittajat sekä osa edellä mainittujen toimistohenkilökunnasta.

Liityntärajapintoja muihin järjestelmiin ovat mm. työajanseuranta, huolto- ja kunnossapidon seuranta linja-autojen ja raitiovaunujen huollossa.

Näkyvin uudistus tulee olemaan ovissa vaihtuvat lukijat ja käyttäjien henkilökohtaiset tunnisteet.

Länsimetron kulunvalvontajärjestelmähankkeen toteutukseen HKL antaa asiantuntija-apua nykymetrossa käytössä olevasta järjestelmästä sekä teknisestä laitemäärittelystä. Länsimetron kulunvalvontajärjestelmää koskevassa suunnittelussa ja sen perusteella tehtävässä hankinnassa tullaan ottamaan huomioon, että HKL:n kulunvalvontajärjestelmä ja Länsimetron kulunvalvontajärjestelmä ovat mahdollisimman hyvin yhteensopivat sekä käytön että yhteisesti suoritettavan huollon sekä kunnossapidon kannalta.

Työajanseurantajärjestelmä

Työajanseurantajärjestelmän kehittämisestä on HKL:ssä käynnissä oma kehitysprojekti, sen lähtökohta on, että nykyinen järjestelmä säilyy. Vanhat Flexim-päätteet (14 kpl) uusitaan ja jo uusitut (44 kpl) päivitetään. Arvio kustannuksista 100 000 € (alv 0 %).

Työajanseurantajärjestelmänpäätteisiin asennettavien lukijoiden vaihto ja ohjelman päivitys sisällytetään kulunvalvontahankkeeseen ja se toteutetaan kulunvalvontaprojektin päätyttyä, 12/2013 mennessä.

Lukitusjärjestelmä

Lukitusjärjestelmä ei sisälly tähän hankesuunnitelmaan. HKL-Infrapalvelut on neuvotellut Sveco/Länsimetron kanssa siitä, että HKL:n tuleva, uusi lukitusjärjestelmä ja Länsimetron lukitusjärjestelmä toteutetaan yhteisen tarjouskilpailun perusteella. HKL:n turvallisuuspalvelut (turvallisuuspäällikkö) tulee määrittelemään lukitusjärjestelmähankkeen turvallisuustasomääritykset ennen hankinnan aloitusta.

Aikataulu

Kulunvalvontajärjestelmän uusintatyö on aloitettu vuonna 2010 ja se valmistuu vuoden 2013 elokuun loppuun mennessä

Rahoitussuunnitelma

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 1,52 milj. euroa. Hanke on rahoitettu ja tullaan rahoittamaan vuosien 2010 - 2013 investointimäärärahoilla.

Hankkeeseen on käytetty tähän mennessä 821.803,00 euroa (3/2013), joka jakaantuu seuraavasti (alv 0 %):

Urakkasummasta maksetut + muutos- ja lisätytöt

487 917,68 €

Projektin konsulttityöt

182 595,06 €

Sähkötyöt

120 195,33 €

Tilaajan erillishankinnat

31 095,93 €

 

 

Yhteensä

 821 803,00 €

 

Hankkeen kokonaiskustannukset

Hankkeen kustannusennuste (alv 0 %) on tilanteessa 3/2013 seuraava:

Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön

1 525 000 euron (alv 0 %) investointi aiheuttaa 20 vuoden poistoajalla tasapoistoin 76 250 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % pääoma-arvosta eli alkuvaiheessa 1 525 euroa/vuosi.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen ja joukkoliikenteen infraa koskevan sopimuksen perusteella HKL laskuttaa 50 % investoinnin poistoista HSL:ltä. Loppuosa poistoista eli 38 125 euroa/vuosi jää kaupungin maksettavaksi. Kaupunki maksaa ko. summan infratukena HKL:lle.

HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % hankkeen laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) HSL:ltä. HKL palauttaa tämän ns. infran korkotulon kaupungille. Infran korkotulo on yhteensä noin 0,4 milj. euroa.

Vastaavasti kaupunki maksaa infratukena HKL:lle investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset korkokulut. Todelliset korkokulut ovat yhteensä noin 0,4 milj. euroa (korkokanta 4 % ja laina-aika 20 vuotta).

Hankkeen toteutus ei edellytä lisähenkilöiden palkkaamista.

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Pekka Korpela, sähköjärjestelmäpäällikkö, puhelin: 310 35007

pekka.korpela(a)hel.fi

Otteet

Ote

 

Hankinta

 

Kirjanpitäjä

 

Taloussuunnitelija

 

Projekti-insinööri

 

Turvallisuuspäällikkö

 

Valvomoinsinööri

 

Sopimussihteerit

 

Sähköjärjestelmäpäällikkö

 

Yksikön sihteeri

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

800013-1351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 34980

 

FI02012566