Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2013 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/4 | |
| 21.3.2013 |
| |
|
|
|
4
Kulunvalvontajärjestelmän hankesuunnitelmasta päättäminen
HEL 2013-000688 T 10 06 00
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee hyväksyä uuden kulunvalvontajärjestelmän hankesuunnitelman niin, että hankkeen enimmäishinta ilman arvonlisäveroa on 1.525.000,00 euroa.
Esittelijä
Nykyinen kulunvalvontajärjestelmä on teknisen elinkaarensa loppupäässä ja on uusittava kokonaisuudessaan. Kulunvalvontajärjestelmää laajennetaan jatkuvasti, mm. nykyisen järjestelmän rajoitettu kulkuryhmäominaisuus ei vastaa nykypäivän käytettävyys- ja turvallisuusvaatimuksia.
Nykyisellä kulunvalvontajärjestelmällä on noin 5500 käyttäjää, käyttäjien määrä on jatkuvassa kasvussa. Uusi järjestelmä on käyttäjämäärältään ja kulkuryhmiltään rajoittamaton. Kulkuryhmiä voidaan järjestelmässä joustavasti luoda olemassa olevien ja järjestelmän ylläpitäjän tarpeita vastaavasti. Järjestelmään voidaan lisäksi kytkeä ja lisätä myös metron tulevat laajennukset HKL:n tarpeiden mukaisesti.
Järjestelmässä ovat käyttäjinä tällä hetkellä koko HKL:n henkilöstö, pääkaupunkiseudun liikennöitsijöiden kuljettajat, HSL:n matkalipuntarkastajat, tekninen huolto- ja kunnossapitohenkilöstö, vuosisopimusurakoitsijat, vuosisopimussuunnittelijat ja tavaran toimittajat sekä osa edellä mainittujen toimistohenkilökunnasta.
Liityntärajapintoja muihin järjestelmiin ovat mm. työajanseuranta, huolto- ja kunnossapidon seuranta linja-autojen ja raitiovaunujen huollossa.
Näkyvin uudistus tulee olemaan ovissa vaihtuvat lukijat ja käyttäjien henkilökohtaiset tunnisteet.
Länsimetron kulunvalvontajärjestelmähankkeen toteutukseen HKL antaa asiantuntija-apua nykymetrossa käytössä olevasta järjestelmästä sekä teknisestä laitemäärittelystä. Länsimetron kulunvalvontajärjestelmää koskevassa suunnittelussa ja sen perusteella tehtävässä hankinnassa tullaan ottamaan huomioon, että HKL:n kulunvalvontajärjestelmä ja Länsimetron kulunvalvontajärjestelmä ovat mahdollisimman hyvin yhteensopivat sekä käytön että yhteisesti suoritettavan huollon sekä kunnossapidon kannalta.
Työajanseurantajärjestelmä
Työajanseurantajärjestelmän kehittämisestä on HKL:ssä käynnissä oma kehitysprojekti, sen lähtökohta on, että nykyinen järjestelmä säilyy. Vanhat Flexim-päätteet (14 kpl) uusitaan ja jo uusitut (44 kpl) päivitetään. Arvio kustannuksista 100 000 € (alv 0 %).
Työajanseurantajärjestelmänpäätteisiin asennettavien lukijoiden vaihto ja ohjelman päivitys sisällytetään kulunvalvontahankkeeseen ja se toteutetaan kulunvalvontaprojektin päätyttyä, 12/2013 mennessä.
Lukitusjärjestelmä
Lukitusjärjestelmä ei sisälly tähän hankesuunnitelmaan. HKL-Infrapalvelut on neuvotellut Sveco/Länsimetron kanssa siitä, että HKL:n tuleva, uusi lukitusjärjestelmä ja Länsimetron lukitusjärjestelmä toteutetaan yhteisen tarjouskilpailun perusteella. HKL:n turvallisuuspalvelut (turvallisuuspäällikkö) tulee määrittelemään lukitusjärjestelmähankkeen turvallisuustasomääritykset ennen hankinnan aloitusta.
Aikataulu
Kulunvalvontajärjestelmän uusintatyö on aloitettu vuonna 2010 ja se valmistuu vuoden 2013 elokuun loppuun mennessä
Rahoitussuunnitelma
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 1,52 milj. euroa. Hanke on rahoitettu ja tullaan rahoittamaan vuosien 2010 - 2013 investointimäärärahoilla.
Hankkeeseen on käytetty tähän mennessä 821.803,00 euroa (3/2013), joka jakaantuu seuraavasti (alv 0 %):
Urakkasummasta maksetut + muutos- ja lisätytöt | 487 917,68 € |
Projektin konsulttityöt | 182 595,06 € |
Sähkötyöt | 120 195,33 € |
Tilaajan erillishankinnat | 31 095,93 € |
|
|
Yhteensä | 821 803,00 € |
Hankkeen kokonaiskustannukset
Hankkeen kustannusennuste (alv 0 %) on tilanteessa 3/2013 seuraava:
Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön
1 525 000 euron (alv 0 %) investointi aiheuttaa 20 vuoden poistoajalla tasapoistoin 76 250 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % pääoma-arvosta eli alkuvaiheessa 1 525 euroa/vuosi.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen ja joukkoliikenteen infraa koskevan sopimuksen perusteella HKL laskuttaa 50 % investoinnin poistoista HSL:ltä. Loppuosa poistoista eli 38 125 euroa/vuosi jää kaupungin maksettavaksi. Kaupunki maksaa ko. summan infratukena HKL:lle.
HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % hankkeen laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) HSL:ltä. HKL palauttaa tämän ns. infran korkotulon kaupungille. Infran korkotulo on yhteensä noin 0,4 milj. euroa.
Vastaavasti kaupunki maksaa infratukena HKL:lle investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset korkokulut. Todelliset korkokulut ovat yhteensä noin 0,4 milj. euroa (korkokanta 4 % ja laina-aika 20 vuotta).
Hankkeen toteutus ei edellytä lisähenkilöiden palkkaamista.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Pekka Korpela, sähköjärjestelmäpäällikkö, puhelin: 310 35007
pekka.korpela(a)hel.fi
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
Kirjanpitäjä |
|
Taloussuunnitelija |
|
Projekti-insinööri |
|
Turvallisuuspäällikkö |
|
Valvomoinsinööri |
|
Sopimussihteerit |
|
Sähköjärjestelmäpäällikkö |
|
Yksikön sihteeri |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 34980 |
| FI02012566 |
|
|