Helsingin kaupunki | Esityslista | 4/2017 | 1 (1) |
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
| |
|
| Kupo/Kultj/3 | |
| 18.04.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Taiteen perusopetuksen kehittämisavustukset vuodelle 2017
HEL 2017-004308 T 02 05 01 00
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää myöntää taiteen perusopetuksen kehittämisavustuksia vuodelle 2017 seuraavasti (summat euroa):
Hakija | 2017 | 2018 | 2019 |
Helsingin Taiteilijaseura ry | 45 000 | 45 000 | 45 000 |
Helsinkimissio ry (Resonaarin musiikkikoulu) | 26 000 | 26 000 | 26 000 |
Kallion musiikkikoulun kannatusyhdistys ry | 32 000 | 32 000 | 32 000 |
Käpylän musiikkiopiston kannatusyhdistys ry | 23 000 | 23 000 | 23 000 |
Meri-Helsingin musiikkiopiston kannatusyhdistys ry | 78 000 | 78 000 | 78 000 |
Pohjois-Helsingin bändikoulu | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
Taito Etelä-Suomi ry | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Teatteriosuuskunta ILMI Ö | 16 000 | 16 000 | 16 000 |
Vuosaaren musiikkikoulun Tuki Ry | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Yhteensä: | 300 000 | 300 000 | 300 000 |
Helsingin Taiteilijaseura ry:n avustus kohdennetaan Kannelmäen peruskoulun ja muiden Kaarelan koulujen kanssa yhteistyössä tehtävään matalan kynnyksen taidekasvatuskokeiluihin.
Helsinkimissio ry:n (Resonaarin musiikkikoulu) avustus kohdennetaan matalan kynnyksen opetuskokeiluihin, joiden avulla kehitetään uusia toimintamalleja ja pedagogiikkaa erilaisille oppijoille suunnattuun taiteen perusopetukseen.
Kallion musiikkikoulun kannatusyhdistys ry:n avustus kohdennetaan Rytmimajakka-hankkeen toteuttamiseen yhteistyössä Meri-Helsingin musiikkiopiston, Pohjois-Helsingin Bändikoulun ja Vuosaaren musiikkikoulun kanssa. Rytmimajakka on matalan kynnyksen yhtye- ja ryhmäopetustoimintaa, joka suunnataan lapsille ja nuorille, jotka eivät muuten päätyisi taiteen perusopetuksen oppilaiksi.
Käpylän musiikkiopiston kannatusyhdistys ry:n avustus kohdennetaan kansanmusiikin työpajojen järjestämiseen Koskelan ala-asteen ykkösluokkalaisille ja erityisesti koulun maahanmuuttajataustaisille oppilaille.
Meri Helsingin musiikkiopiston kannatusyhdistys ry:n avustus kohdennetaan Rytmimajakka-hankkeen toteuttamiseen yhteistyössä Kallion musiikkikoulun, Pohjois-Helsingin Bändikoulun ja Vuosaaren musiikkikoulun kanssa. Rytmimajakka on matalan kynnyksen yhtye- ja ryhmäopetustoimintaa, joka suunnataan lapsille ja nuorille, jotka eivät muuten päätyisi taiteen perusopetuksen oppilaiksi.
Pohjois-Helsingin bändikoulun avustus kohdennetaan Rytmimajakka-hankkeen toteuttamiseen yhteistyössä Kallion musiikkikoulun, Meri-Helsingin musiikkiopiston ja Vuosaaren musiikkikoulun kanssa. Rytmimajakka on matalan kynnyksen yhtye- ja ryhmäopetustoimintaa, joka suunnataan lapsille ja nuorille, jotka eivät muuten päätyisi taiteen perusopetuksen oppilaiksi.
Taito Etelä-Suomi ry:n avustus kohdennetaan uuden käsityön taiteen perusopetuksen toimintakonseptin luomiseen, mikä vahvistaa peruskoulujen ja taiteen perusopetuksen yhteistyötä. Kehittämishanke suunnataan Pohjois- ja Itä-Helsingin alueiden peruskouluihin.
Teatteriosuuskunta ILMI Ö:n avustus kohdennetaan teatterikurssien toteuttamiseen helsinkiläisillä yläasteilla. Projektin yhteistyökouluja ovat Helsingin yhteislyseo, Kallahden peruskoulu, Kannelmäen peruskoulu sekä Puistolan peruskoulu.
Vuosaaren musiikkikoulun tuki ry:n avustus kohdennetaan Rytmimajakka-hankkeen toteuttamiseen yhteistyössä Kallion musiikkikoulun, Meri-Helsingin musiikkiopiston ja Pohjois-Helsingin bändikoulun kanssa. Rytmimajakka on matalan kynnyksen yhtye- ja ryhmäopetustoimintaa, joka suunnataan lapsille ja nuorille, jotka eivät muuten päätyisi taiteen perusopetuksen oppilaiksi.
Seuraaville hakijoille ei myönnetä taiteen perusopetuksen kehittämisavustusta:
Helsingin kuvataidekoulu
International School of Music Finlandin kannatusyhdistys ry
Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki
Lauttasaaren musiikkiopiston kannatusyhdistys ry
Modernin tanssin kannatusyhdistys ry (Helsingin tanssiopisto)
Musiikkiteatteri-ilmaisun koulu Musti
Pakilan musiikkiopistoyhdistys ry
Pohjois-Helsingin kuvataidekoulun kannatusyhdistys ry
Pukinmäen taidetalo-yhdistys ry
Suomen Taidetanssin Tuki Ry
Taideosuuskunta Apinatarha / Kinetic Orchestra
Töölön musiikkikoulun kannatusyhdistys ry
Hakemuksia tuli paljon suhteessa määrärahaan. Edellä mainituille hankkeille ei voida myöntää avustusta määrärahan vähyyden johdosta. Hankkeiden sisällöt eivät myöskään vastanneet täysimääräisesti taiteen perusopetuksen kehittämisavustuksilla haettavia tavoitteita. Esityksen valmistelussa on huomioitu alueellisen saavutettavuuden, eri ikäryhmien, toimintasisältöjen ja taiteenlajien välinen tasapaino sekä hankkeiden vaikuttavuus suhteessa myönnettävän avustuksen määrään.
Lautakunta päättää lisäksi valtuuttaa kulttuuripolitiikan osastopäällikön allekirjoittamaan taiteen perusopetuksen kehittämisavustusten hankkeiden toteutuksesta tehtävät yhteistyösopimukset. Kolmivuotiset sopimukset vahvistetaan lautakunnassa vuosittain, mikäli niille kaupungin budjetissa varattuun määrärahaan ei tule muutoksia ja hankkeelle asetetut tavoitteet saavutetaan.
Esittelijän perustelut
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta varasi kokouksessaan 13.12.2016 § 131 taiteen perusopetuksen kehittämiseen 300 000 euroa. Avustuksella vahvistetaan taiteen perusopetuksen alueellista saatavuutta, mahdollistetaan uudenlaisten toimintamallien ja opetusmenetelmien kokeilua sekä toimijoiden välistä yhteistyötä. Avustettavat kehittämishankkeet voivat olla esimerkiksi matalan kynnyksen taidekasvatuskokeiluja, oppilaitoksen osaamisen kehittämistä tukevaa toimintaa, monitaiteisen opetuksen testaamista tai kulttuurisen moninaisuuden huomioivaa opetusta. Avustuksella tavoitellaan 600–700 uuden oppilaan tavoittamista Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistarpeet Helsingissä -selvityksessä ilmenneille matalan osallistumisen alueille. Kehittämishankkeet voivat olla 1–3-vuotisia.
Määräaikaan mennessä hakemuksia tuli yhteensä 20, joista 9 esitetään myönnettävän avustusta.
Taiteen perusopetuksen kehittämisavustuksien käsittelyssä on huomioitu seuraavat arvointiperusteet:
Toiminnallinen laatu ja toteutus
lupa taiteen perusopetuksen järjestämiseen
toiminnallista ammattimaisuutta
miten yhtenäisen kokonaisuuden tavoitteet, suunnitelma sekä toteutus luovat
miten toteuttamiskelpoista ja realistista hakemuksessa esitetty toiminta on miten toiminnassa hyödynnetään ja vahvistetaan verkostomaisia ja yhteisöllisiä toimintatapoja
miten tarpeellinen avustus on toiminnan toteuttamisen kannalta
miten monipuolista resursointi on
millaisia ovat hankkeen taloudelliset riskit
Toiminnan vaikuttavuus
miten toiminta täydentää taiteen perusopetuksen tarjontaa tai tuo esiin sellaisia sisältöjä, joita muuten ei kaupungissa toteudu
miten toiminta vahvistaa sitä, että taiteen perusopetuksen tarjonta ilmentää moniäänistä ja moninaista Helsinkiä
hankkeen kiinnostavuutta ja vaikuttavuutta taiteen perusopetuksen kentässä
hankkeen uutta luovaa potentiaalia
hankkeen tai toiminnan pedagogisia tavoitteita sekä sitä, miten nämä näkyvät suunnitellussa toiminnassa
Saavutettavuus ja saatavuus
miten toiminta tehdään osallistujien näkökulmasta sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti saavutettavammaksi
miten toiminta laajentaa taiteen perusopetuksen osallistujapohjaa sekä rohkaisee laajempaan keskusteluun taiteesta
miten opetuksen kohderyhmä(t) on määritelty sekä millaisilla toimenpiteillä erilaiset kohderyhmät pyritään tavoittamaan
miten toiminta toteutuu alueellisesti
Jokaisen hankkeen kohdalla on arvioitu sitä, miten hyvin hanke täyttää asetetut arviointiperusteet ottaen huomioon avustuksiin käytettävät rajalliset resurssit. Esityksen valmistelussa on huomioitu alueellisen saavutettavuuden, eri ikäryhmien, toimintasisältöjen ja taiteenlajien välinen tasapaino sekä hankkeiden vaikuttavuus suhteessa myönnettävän avustuksen määrään.
Hankkeiden toteutuksesta laaditaan sopimukset tekijöiden kanssa, joihin kirjataan myös raportointivelvollisuus. Avustus maksetaan kahdessa erässä: ensimmäinen erä (80 % myönnetystä avustuksesta) heti sopimusten allekirjoituksen jälkeen ja toinen erä raportin toimittamisen jälkeen. Hankkeiden toteutuksesta laaditaan sopimukset tekijöiden kanssa, joihin kirjataan myös raportointivelvollisuus.
Tarkemmat hankekuvaukset ovat liitteenä olevassa tiivistelmässä. Hakemukset kokonaisuudessaan ovat nähtävillä lautakunnan kokouksessa ja sitä ennen asian valmistelijalla.
Esittelijä
kulttuurijohtaja
Stuba Nikula
Lisätiedot
Petteri Räisänen, projektisuunnittelija, puhelin: 310 79564
petteri.j.raisanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Taiteen perusopetuksen kehittämisavustukset 2017, hankekuvaukset |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Oikaisuvaatimusohje, kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
Tiedoksi
Talous- ja suunnitteluosasto
Taloushallintopalvelu-liikelaitos
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 4710 | Kalevankatu 6 | +358 9 3101060 | 0201256-6 | FI3380001500500542 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuuri@hel.fi | http://www.hel.fi/kulttuuri | +358 9 31037009 |
| FI02012566 |
|
| |||