Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2017

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/4

 

28.02.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Maaherrantien alustava liikennesuunnitelma (a-asia)

HEL 2016-013367 T 08 00 00

Hankenumero 2241_3

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6619-0 mukaisen Maaherrantien alustavan liikennesuunnitelman sekä Raide-Jokerin alustavan liikennesuunnitelman paaluvälillä 30 000–31 000.

Tiivistelmä

Suunnitelma on Raide-Jokerin liikennesuunnitelman osa paaluvälillä 30 000–31 000 ja se sisältää asemakaavamuutoksen 12440 mukaiset liikennejärjestelyt korttelin 28044 ympäristössä.

Alustavassa liikennesuunnitelmassa on tehty Raide-Jokerin hankesuunnitelmaan nähden muutoksia liikenteen ohjauksen selkeyttämiseksi, liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen suunniteltu seudullinen poikittainen pikaraitiotie. Raide-Jokerin pituus on noin 25 km, josta noin 16 km sijoittuu Helsingin alueelle ja 9 km Espooseen. Linjalle on suunniteltu 33 pysäkkiparia. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2016 Raide-Jokerin hankesuunnitelman.

Maaherrantie, Jokiniementie ja Otto Brandtin tie ovat paikallisia kokoojakatuja. Arkivuorokauden keskimääräiset liikennemäärät: Maaherrantie 1 600 ajon./vrk, Jokiniementie 3 700 ajon./vrk Ja Otto Brandtin tie 2 000 ajon./vrk. Maaherrantietä pitkin kulkee runkobussilinjan 550 liikenne. Maaherrantie on joukkoliikennekatu Veräjän liittymästä itään.

Pääradan varressa kulkee suosittu pyöräilyn pääreitti ja Maaherrantien varressa kulkee merkittävä pyöräily-yhteys Pihlajamäen ja Viikin suuntaan. Molemmat yhteydet on esitetty kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymässä baanojen verkkosuunnitelmassa.

Liikennesuunnitelma ja sen vaikutukset

Maaherrantie muutetaan joukkoliikennekaduksi myös Veräjän länsipuolisella osuudella. Tällä taataan pikaraitiotielle häiriötön kulku, sillä kadulle ei ole mahdollista järjestää erillisiä kaistoja autoille tilanpuutteen vuoksi. Autoliikenne Veräjälaaksosta Oulunkyläntielle ohjataan kulkemaan Jokiniementien ja Kirkkoherrantien kautta. Uuden tontin 28044/1 ajoyhteys toteutetaan Veräjän kautta. Ajoyhteys risteää raitiotietä ja risteys valo-ohjataan.

Raitiotie kulkee omalla ajoväylällä koko Maaherrantien osuuden. Alueen länsipäässä raitiotie rakennetaan nurmipintaisena puistoalueelle. Raitiotien raidealue tulee vähäisiltä osin ulottumaan tonttien 28006/2 ja 28009/13 puolelle. Maaherrantien katualuetta tullaan laajentamaan myöhemmin, Maaherrantien eteläpuolisten tonttien täydennysrakentamiskaavojen yhteydessä ja katualueen ylitys ratkaistaan tässä vaiheessa kaupungin ja tontinomistajien välisin sopimuksin. Suunnitelman osuudelle tulee kaksi pysäkkiä. Oulunkylän aseman pysäkki tulee olemaan vilkas vaihtopysäkki ja se toimii myös Raide-Jokerin ajantasauspysäkkinä. Toinen pysäkki sijoittuu Maaherrantien ja Otto Brandtin tien risteykseen ja se palvelee Veräjälaakson ja Veräjämäen pohjoisosan asukkaita.

Pyöräily-yhteydet radan varressa ja Maaherrantiellä parannetaan vastaamaan baanojen suunnitteluohjeiden vaatimuksia. Pyöräliikenne baanoilla on kaksisuuntaista. Oulunkyläntien pyörätiet muutetaan yksisuuntaisiksi. Mäkitorpantien ja Maaherrantien väliselle osuudelle rakennetaan kolmitasopyörätiet.

Suunnitelma-alueelle rakennetaan neljät uudet liikennevalot: Oulunkyläntielle kohtaan, jossa raitiotie kääntyy Maexmontaninpuistoon, raitiotien jalankulku- ja pyöräily-ylitykseen Oulunkylän asema-aukiolla, raitiotien jalankulku- ja pyöräily-ylitykseen tontin 28044/1 lounaispäädyssä sekä tontin 28044/1 ajoyhteyden kohdalle.

Maaherrantien katkaisu autoliikenteeltä lisää Jokiniementien ja Kirkkoherrantien liikennettä noin 1 300 ajoneuvolla vuorokaudessa. Asemakaavan mahdollistaman uuden rakentamisen korttelissa 28044 arvioidaan synnyttävän henkilöautoliikennettä lähialueen katuverkkoon noin 100 ajoneuvoa vuorokaudessa. Asukkaiden autopaikat sijoitetaan kortteliin ja vierailijoiden autopaikat kadun varteen.

Pyöräily sujuvoituu ja helpottuu baanayhteyksien toteutuessa, mikä lisää pyöräilyn houkuttelevuutta liikkumismuotona kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti. Jalankulun ja pyöräilyn erottelu sekä liikennejärjestelyt lisäävät molempien kulkumuotojen liikenneturvallisuutta.

Vuorovaikutus

Alustava liikennesuunnitelma perustuu Raide-Jokerin hankesuunnitelmaan, jolle järjestettiin laajaa vuorovaikutusta suunnittelutyön aikana vuonna 2015 ja edelleen suunnitelman valmistuttua keväällä 2016. Maaherrantien osuutta on esitelty lisäksi asemakaavan muutoksen valmistelun yhteydessä.

Kustannukset (alv. 0%)

Koko Raide-Jokerin rakentamisen kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa (MAKU-indeksi 110,6, huhtikuu 2015). Rakentamisen kustannusarvio sisältää sekä raitiotien infrastruktuurin rakentamisen että raitiotien edellyttämät muutokset katuympäristöön. Helsingin kaupungin arvioitu osuus rakentamiskustannuksista on 178,5 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttamisen edellytyksenä on 30 % valtion tuki, jolloin Helsingin maksuosuudeksi jäisi 125 miljoonaa euroa.

Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa esitettyjen kustannusten lisäksi kaupungille arvioidaan aiheutuvan noin 200 000 € kustannuksia ilman arvonlisäveroa korttelin 28044 toteuttamiseen liittyvistä katu- ja puistoalueiden muutoksista.

Jatkotoimenpiteet

        Varsinainen liikennesuunnitelma asemakaavaehdotuksen muistutusten ja lausuntojen jälkeen.
 

        HKL-liikelaitoksen Raide-Jokeri-projekti ja rakennusvirasto laativat yhteistyössä katusuunnitelmat. Kadut rakennetaan alueen uuden maankäytön ja pikaraitiotien rakentamisen tahdissa.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Taneli Nissinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37447

taneli.nissinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6619-0

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

HKL-liikelaitos/Ville Lehmuskoski

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

 

 

FI02012566