Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2017 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Akp/3 | |
| 28.2.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Käskynhaltijantien ympäristön asemakaavaehdotus (nro 12445) ja sen asettaminen nähtäville (a-asia)
HEL 2014-015008 T 10 03 03
Ksv 0578_4, karttaruutu 679496, 679497, 680496, 680497
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää
asettaa 28.2.2017 päivätyn asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12445 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaava koskee 28. kaupunginosan (Oulunkylä, Patola) osaa korttelia 28132, korttelia 28133 sekä lähivirkistys-, suojaviher- ja katualueita ja asemakaavan muutos koskee 28. kaupunginosan (Oulunkylä, Patola) korttelin 28140 tontteja 7, 8 ja 9, osaa korttelin 28141 tonttia 1, korttelia 28142, osia korttelin 28169 tonteista 4 ja 5, korttelin 28305 tontteja 2 ja 8, korttelin 28310 tonttia 4 sekä katu-, puisto-, suojaviher- ja liikennealueita (muodostuvat uudet korttelit 28134 ja 28135)
antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkisuunnitteluviraston info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä kaupunkisuunnitteluviraston internet-sivuilla: kohdassa Päätöksenteko
että kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
valtuuttaa kaupunkisuunnitteluviraston tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä
kehottaa kaupunkisuunnitteluvirastoa laskuttamaan hakijalta Kustannukset -liitteen mukaiset asemakaavan laatimis- ja käsittelykustannukset asemakaavan hyväksymisen jälkeen
merkitä tiedoksi laaditun korttelikortin, joka on kaavaselostuksen liitteenä.
Samalla lautakunta esittää kaupunginhallitukselle
asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12445 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkisuunnittelulautakunnassa.
Tiivistelmä
Asemakaava ja asemakaavan muutos koskee Oulunkylän Käskynhaltijantien ja sen ympäristön tontteja sekä katu-, puisto-, suojaviher- ja liikennealueita.
Kaavatyöllä mahdollistetaan Helsingin kaupungin strategian mukaisesti edellytykset pikaraitiotie Raide-Jokerin rakentamiselle Käskynhaltijantielle. Samalla lisätään julkiseen liikenteeseen tukeutuvaa asuntorakentamista tulevan Raide-Jokerin pysäkkien tuntumassa ja parannetaan kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä. Tavoitteena on luoda Käskynhaltijantiestä viihtyisää, tiiviistä ja elävää katuympäristöä, josta Raide-Jokerin pysäkkien kohdalta aukeaa turvalliset viheryhteydet ympäröiville asuinalueille.
Uutta asuntokerrosalaa on 73 140 k-m² ja liiketilaa 2 600 k-m². Asukasmäärän lisäys on n. 1 800.
Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että kaava-alueella Käskynhaltijantie muuttuu tiiviisti rakennetuksi kaduiksi, jonka keskellä kulkee Raide-Jokeri.
Helsingin kaupunki omistaa suunnittelualueen tontit sekä muut alueet lukuun ottamatta Teinintie 8a:n ja 8b:n tontteja 28140/9 ja 8. Kaavamuutos on tehty kaupungin aloitteesta ja Teinintie 8a:n omistajan (aiemmin Teinintie 8) hakemuksen johdosta. Kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu hakijan kanssa.
Kaavatyön aikana on tehty yhteistyötä alueen tontinhaltijoiden kanssa.
Esittelijän perustelut
Kaavaratkaisu on valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja oikeusvaikutteisen yleiskaavan mukainen ja edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista.
Nyt laadittu kaavaratkaisu on Helsingin uuden yleiskaavan tavoitteiden mukainen.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Asemakaava- ja asemakaavan muutosalueella on 3–5-kerroksisia asuinkerrostaloja 1950–2010-luvuilta. Lisäksi alueella on Oulunkylän kirkko ja Teinintie 8a:n ja b:n tonteilla sr-2-merkinnällä suojeltu rakennus ja sr-2-merkinnällä suojellun palaneen rakennuksen kivijalka.
Käskynhaltijantie rajautuu etelä- ja pohjoispuoliltaan pääosin kapeisiin puistoalueisiin ja lännessä Kustaankartanon punatiilisten vanhojen kerrostalojen kokonaisuuteen. Käskynhaltijantien ja Teinintien välissä on leveämpi puistoalue. Tuusulanväylän ja Maapadontien kerrostalotonttien välissä on metsäalue.
Kaava-alue rajautuu Teinintien eteläpuolella pientalotontteihin ja Kivalterintien eteläpuolella kerrostalotontteihin. Alueen pohjoispuolella on idässä pientaloalue ja lännessä Maapadontien pohjoispuolella kerrostaloalue. Alueen itäpuolella on Oulukylän ala-asteen koulu ja Oulunkylän liikuntapuisto. Käskynhaltijantien varrella kaava-alueen koillispuolella on uusi päivittäistavarakauppa.
Alueella on voimassa useita asemakaavoja vuosilta 1953–2012. Asemakaavoissa tontit ovat asuinrakennusten, yleisten rakennusten, kirkkojen tai muiden seurakunnallisten rakennusten ja pysäköinnin tontteja. Lisäksi asemakaavoissa on puisto- ja katu-alueita sekä Tuusulanväylän liikennealuetta. Käskynhaltijantien länsipää ja Tuusulanväylän viereinen viheralue ovat asemakaavoittamattomia.
Suunnittelun vaiheet ja vuorovaikutus
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä seuraavien viranomaistahojen kanssa:
Helen Oy
Helen Sähköverkko Oy
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
Liikennevirasto
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus)
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (TUKES)
Gasum Oy
asuntotuotantotoimisto (ATT)
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos (HKL)
kaupunginmuseo
kiinteistöviraston geotekninen osasto
kiinteistöviraston tilakeskus
kiinteistöviraston tonttiosasto
liikuntavirasto
nuorisoasiainkeskus
opetusvirasto
pelastuslaitos
rakennusvalvontavirasto
rakennusvirasto
sosiaali- ja terveysvirasto
varhaiskasvatusvirasto
ympäristökeskus
Osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävilläolo
Ympäristökeskuksen kannanotto kohdistui mm. Raide-Jokerin melu-, tärinä- ja runkoäänihaittoihin, Tuusulanväylän läheisyydestä johtuvaan melu- ja ilmanlaatuhaittoihin, rakennusten energiatehokkuuteen ja hulevesien käsittelyyn ja viherkertoimen käyttöön. Luontoon liittyvien vaikutusten osalta todettiin, ettei alueella ole varsinaisia arvokkaaksi luokiteltuja luontokohteita, mutta alueella on laajoja puistomaisia viheralueita, joilla on merkittävä vaikutus alueen viihtyvyyteen.
Rakennusviraston kannanotto kohdistui mm. Tuusulanväylän reuna-alueisiin (kaava-alueen ulkopuolella), luontoarvoihin, pikaraitiotien vaatimiin erityisvaatimuksiin ja kustannuksiin.
HKL:n kannanotto kohdistui mm. pikaraitiotien vaatimiin katujärjestelyihin ja melu- ja tärinähaittoihin.
HSY:n kannanotto kohdistui mm. nykyiseen ja rakennettavaan vesihuoltoon.
Kaupunginmuseon kannanotto kohdistui mm. Kustaankartanon ja Teinintie 8a:n rakennukseen.
Opetusviraston kannanotto kohdistui alueen riittämättömiin koulutiloihin.
Kiinteistöviraston tilakeskuksen kannanotossa toivottiin korttelitaloa päiväkoti- ja koulutiloja varten.
HSL:n kannanotto kohdistui mm. bussipysäkkien sijoitteluun.
Tukes toteaa, ettei alueella ole sellaista toimintaa, joka onnettomuustilanteessa aiheuttaisi vaaraa asukkaille.
Muilla viranomaisilla ei ollut huomautettavaa.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa koskevissa viranomaisten kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä mm. siten, että kaavaratkaisun rakennukset on sijoitettu siten, että on mahdollista hyödyntää esim. aurinkoenergiaa. Viheralueet on suunniteltu muodostamaan ympäröivään viherverkostoon liittyviä yhtenäisiä puistoalueita. Linja-autopysäkkien mitoituksessa on huomioitu alueen tiheä bussiliikenne. Kaavaratkaisusta on teetetty meluselvitys, jonka pohjalta kaavakarttaan on mm. merkitty rakennuksiin kohdistuvan liikennemelun enimmäismäärä. Korttelin 28133 pohjoisreunaa on muutettu niin, että tykkitie jää tontin ulkopuolelle puistoalueelle.
Täydennetyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman ja luonnoksen nähtävilläolo
Rakennusviraston kannanotto kohdistui katupuiden ja materiaalien kaavamerkintöihin, katupuiden tilavarauksiin sekä pelastusreitteihin. Jatkosuunnittelun osalta nostettiin esille hulevesien käsittelyn mahdollisuudet puistoissa ja ekologisten yhteyksien ylläpitäminen ja kehittäminen.
Gasum Oy toteaa kannanotossaan mm., että asemakaavan toteuttaminen edellyttää kaasuputken siirtoa.
Sosiaali- ja terveysviraston kannanotto kohdistui Kustaankartanon alueeseen sekä reittien ja pysäkkien esteettömyyteen.
Ympäristökeskuksen kannanotto kohdistui liikennemeluun ja hiukkaspäästöihin sekä hulevesien imeyttämiseen.
Kiinteistövirasto ehdottaa kannanotossaan mm. Käskynhaltijantien pohjoispuoleisen alueen tehostamista.
Kaupunginmuseon kannanotto kohdistui mm. Teinintie 8a:n suojelumerkinnän sisältöön ja historiallisen kauppapaikan merkitsemiseen kaavamuutokseen. Kannanotossa korostettiin myös vehreyden merkitystä Oulunkylälle ominaisena piirteenä ja huomioimista kaavamääräyksissä.
Kiinteistöviraston geotekninen osasto toteaa kannanotossaan, ettei alueella ole esirakentamistarvetta.
HSY:n kannanotto kohdistui mm. kustannusten esittämiseen.
HSL:n kannanotto kohdistui mm. bussilinjoihin ja -pysäkkeihin.
Pelastuslaitos toteaa mm., että pelastusteille ja nostopaikoille tulee varata riittävästi tilaa.
Muilla viranomaisilla ei ollut huomautettavaa.
Luonnosaineistoa koskevissa viranomaisten kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä mm. siten, että alueelle ominaista vehreyttä on katutilassa pyritty huomioimaan katupuuistutusmääräyksellä ja katuun rajautuvien tonttien ja aukioiden istutusmääräyksillä. Kaksi katutilan kannalta oleellista puuriviä on merkitty katualueelle likimääräisenä, jolloin niiden sijaintia voi tarkentaa suunnittelun edetessä. Linja-autopysäkkien mitoituksessa on huomioitu alueen tiheä linja-autoliikenne. Pelastusreittien ja -paikkojen vaikutukset yleisten alueiden käyttöön on otettu huomioon suunnitelmassa.
Lähimpänä Tuusulanväylää ja Käskynhaltijantietä sijaitseville asuinrakennuksille on annettu kaavamääräyksiä, joilla rakennusten sisätilojen ja ulkopihojen melutasot saadaan hyväksyttävälle tasolle. Uudet rakennukset suojaavat melulta olemassa olevia rakennuksia ja niiden piha-alueita, jolloin melutaso laskee lähialueella. Historiallinen 1600-luvun kylänpaikka määräyksineen on lisätty kaavaan.
Vastineet kannanottoihin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Kannanotot sekä vuorovaikutusraportti ovat liitteenä.
Mielipiteet
Osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävilläolo
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa koskevia mielipidekirjeitä saapui 11 kpl. Lisäksi suullisia mielipiteitä on esitetty asukastilaisuudessa ja puhelimitse.
Mielipiteet kohdistuivat mm. rakentamisen määrään, viheralueisiin, erityisesti Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien kulmauksen puistoon, liiketiloihin ja liikenteeseen. Raide-Jokeriin suhtauduttiin pääosin myönteisesti. Mielipiteissä toivottiin nykyisen rakenteen kaltaista väljää rakentamista, mutta myös selvästi nykyistä tehokkaampaa tiivistä kaupunkirakennetta. Pysäköintipaikkoja ehdotettiin rakennettavaksi vähemmän, jotta rakentamisen määrää voitaisiin lisätä.
Mielipiteet on otettu huomioon kaavatyössä mm. siten, että alueen jalankulku- ja pyörätieyhteyksiin on kiinnitetty erityistä huomiota ja yhteydet paranevat huomattavasti. Käskynhaltijantien varren ja olemassa olevien pientalotonttien väliin sijoittuvien uusien asuinrakennuksien kerrosluku on muuta kaava-alueen rakentamista matalampi.
Täydennetyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman ja luonnoksen nähtävilläolo
Luonnosaineistoa koskevia mielipidekirjeitä saapui 18 kpl. Lisäksi suullisia mielipiteitä on esitetty asukastilaisuudessa ja puhelimitse.
Mielipiteet kohdistuivat mm. rakentamisen määrään, liikenteen melu- ja hiukkaspäästöhaittoihin, viheralueisiin, pientalojen eteläpuolelle suunniteltuun rakentamiseen, liiketiloihin ja liikenteeseen. Mielipiteissä toivottiin rakennusten madaltamista, Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien risteyksen kaarevan talon pienentämistä, Kivalterinkujan varrella rakennusten määrän vähentämistä ja kirkon takana kalliolla olevien rakennusten poistamista. Raide-Jokeriin suhtauduttiin pääosin myönteisesti. Suullisissa mielipiteissä toivottiin mm. pientalotonttien eteläpuolelle uusille tonteille näkösuojaa, esim. talousrakennuksia.
Mielipiteet on otettu huomioon kaavatyössä mm. siten, että keskeisesti sijaitsevasta Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien kulmauksen puistosta osa on säilytetty puistona. Nykyinen kävely-yhteys risteysalueelle säilyy uudelleen linjattuna. Kaupan länsipuolelle suunniteltua 8-kerroksista rakennusta on madallettu kerroksella. Kivalterinkujan varrelta on poistettu yhden rakennuksen rakennusala. Kivalterintie 22 edessä olevaa rakennusta on madallettu. Kirkon pohjoispuolen pistetalot on poistettu. Tilalla on puistoa ja viereisten tonttien pysäköintitontti. Tavoitteena on, että korttelin keskiosa on avoin. Kaareva talo Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien risteyksessä on poistettu. Risteysalue on ratkaistu niin, että Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien varren rakennusten väliin jää katuaukio ja puistoa. Käskynhaltijantien varren ja olemassa olevien pientalotonttien välisille tonteille on merkitty talousrakennusten rakennusalat lähelle tonttien rajaa.
Vastineet mielipiteisiin on esitetty vuorovaikutusraportissa.
Mielipidekirjeet sekä vuorovaikutusraportti ovat liitteenä.
Tonttien 28141/1, 28142/1 ja 2, 28305/2 sekä 28140/7 täydentämistä on tutkittu tontinhaltijoiden sekä kiinteistöviraston edustajien kanssa yhteistyössä.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa seuraavasti:
Katu-alueet ja aukiot 7 miljoonaa euroa
Puisto- ja virkistysalueet 1 miljoonaa euroa
Kunnallistekniikka 2,5 miljoonaa euroa
Yhteensä 10,5 miljoonaa euroa
Kaava-alueen katu-alueiden sekä aukioiden töistä on arvioitu aiheutuvan kustannuksia noin 7 miljoonaa euroa. Kustannusarvio sisältää katu-alueiden sekä aukioiden esirakentamis- ja pohjarakennuskustannukset. Puisto- ja virkistysalueiden toteuttamisesta on arvioitu aiheutuvan kustannuksia noin 1 miljoonaa euroa. Kunnallistekniikan kustannukset jakautuvat seuraavasti: Vesihuolto 1,8 miljoonaa euroa, kaukolämmön johtosiirrot 0,4 miljoonaa euroa sekä sähköverkon johtosiirrot 0,3 miljoonaa euroa.
Uutta kaavoitettavaa kerrosalaa kohden kustannuksia aiheutuu noin 140 €/k-m².
Edellä mainittujen lisäksi kaava-alueelle kohdistuvat raitiotien kustannukset ovat noin 4,5 miljoonaa euroa, Raide-Jokerin hankesuunnitelman mukaisesti.
Uudesta kaavoitettavasta kerrosalasta kaupungille on arvioitu kertyvän tonttien rakennusoikeuden myymisestä sekä vuokraamisesta noin 40–45 miljoonaa euroa. Tulot täsmentyvät tonttien luovutuksen sekä vuokrausneuvottelujen yhteydessä.
Jatkotoimenpiteet
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää kaavaehdotuksesta lausunnot seuraavilta tahoilta:
Helen Oy
Helen Sähköverkko Oy
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
Liikennevirasto
Museovirasto
Uudenmaan ELY-keskus
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (TUKES)
Gasum Oy
asuntotuotantotoimisto (ATT)
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos (HKL)
kaupunginmuseo
kiinteistölautakunta/kiinteistövirasto
liikuntalautakunta/liikuntavirasto
nuorisolautakunta/nuorisoasiainkeskus
opetuslautakunta/opetusvirasto
pelastuslautakunta
rakennuslautakunta/rakennusvalvontavirasto
sosiaali- ja terveyslautakunta/sosiaali- ja terveysvirasto
varhaiskasvatuslautakunta/varhaiskasvatusvirasto
yleisten töiden lautakunta/rakennusvirasto
ympäristölautakunta/ympäristökeskus
sekä muut mahdolliset tahot
Kaavaehdotus koskee valtion ylläpitämään kiinteistörekisteriin kuuluvaa aluetta.
Kiinteistövirasto käynnistänee kaupunginhallituksen 9.6.2014 (§ 685) tekemän päätöksen mukaisen maankäyttösopimusmenettelyn yksityisten maanomistajien kanssa.
Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Esittelijä
asemakaavapäällikkö
Olavi Veltheim
Lisätiedot
Sari Ruotsalainen, arkkitehti, puhelin: 310 37373
sari.ruotsalainen(a)hel.fi
Maija Lounamaa, maisema-arkkitehti, puhelin: 310 37258
maija.lounamaa(a)hel.fi
Kari Tenkanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37132
kari.tenkanen(a)hel.fi
Jarkko Nyman, insinööri, teknistaloudellinen suunnittelu, puhelin: 310 37094
jarkko.nyman(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Ilmakuva |
3 | Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12445 kartta, päivätty 28.2.2017 |
4 | Asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12445 selostus, päivätty 28.2.2017 |
5 | Havainnekuva, 28.2.2017 |
6 | Tilastotiedot |
7 | Kustannukset |
8 | Vuorovaikutusraportti 28.2.2017 liitteineen |
9 | Mielipidekirjeet |
10 | Osa päätöshistoriaa |
Muutoksenhaku
| Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Kustannusten osalta | Hallintovalitus, tavallinen tiedoksianto |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakija | Esitysteksti |
Ne mielipiteensä esittäneet, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia/Hyttinen, Villeneuve, Hakola
Kaupunkisuunnitteluvirasto/Koski
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu |
|
| FI02012566 |
|
| |||