Helsingin kaupunki | Esityslista | 38/2016 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/1 | |
| 29.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Pirjontien ja Pirkkolantien alueen alustava liikennesuunnitelma (a-asia)
Pöydälle 22.11.2016
HEL 2016-011583 T 08 00 00
Hankenumero 4002_2
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6657-1 mukaisen Pirjontien ja Pirkkolantien alueen alustavan liikennesuunnitelman.
Tiivistelmä
Suunnitelma on Raide-Jokerin liikennesuunnitelman osa paaluvälillä 19 200 - 20 100 ja sisältää Pirjontien ja Pirkkolantien ympäristön asemakaavamuutoksen 12420 mukaiset liikennejärjestelyt Pirkkolantiellä, Pirjontiellä, Metsäpurontiellä, Lampuotilantiellä ja Maunulantiellä. Pikaraitiotien linjaus ja pysäkkijärjestelyt noudattavat Raide-Jokerin hankesuunnitelmaa.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja nykytilanne
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen suunniteltu seudullinen poikittainen pikaraitiotie. Raide-Jokerin pituus on noin 25 km, josta noin 16 km sijoittuu Helsingin alueelle ja 9 km Espooseen. Linjalle on suunniteltu 33 pysäkkiparia. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2016 Raide-Jokerin hankesuunnitelman.
Pirkkolantie, Pirjontien itäosa ja Pakilantie ovat alueellisia kokoojakatuja, jotka muodostavat suunnittelualueen merkittävimmät katuyhteydet pääväylille ja muihin kaupunginosiin. Alueen länsireunalla oleva Metsäpurontie on paikallinen kokoojakatu. Arkivuorokauden keskimääräiset moottoriajoneuvoliikenteen määrät ovat Pakilantiellä noin 13 000, Pirkkolantiellä noin 6 400, Pirjontien itäosalla noin 8 900, Pirjontien länsiosalla noin 200 ja Metsäpurontiellä noin 2 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Maunulantie on suunnittelualueen vilkasliikenteisin tonttikatu, jonka arkivuorokauden keskimääräinen moottoriajoneuvoliikenteen määrä on noin 1 100 ajoneuvoa vuorokaudessa. Muut tonttikadut ovat suhteellisen vähäliikenteisiä, ja moottoriajoneuvojen vuorokausiliikennemäärät vaihtelevat 100 - 300.
Alueen liikenneyhteydet ovat erinomaiset kaikkiin suuntiin. Pakilantien, Pirjontien ja Pirkkolantien jalankulku- ja pyöräteiden kautta pääsee sujuvasti kaikille ympäröiville alueille. Alueelta kulkee useita bussilinjoja keskustan suuntaan sekä Tuusulanväylän että Hämeenlinnanväylän kautta. Lisäksi aluetta palvelevat poikittaiset bussilinjat, joista tärkein on runkolinja 550.
Moottoriajoneuvoliikenteen pääväylien eli Tuusulanväylän ja Kehä I:n kautta on hyvät yhteydet muihin kaupunginosiin ja koko pääkaupunkiseudulle.
Liikennesuunnitelma
Liikennesuunnitelmassa esitetyt liikennejärjestelyt liittyvät Pirjontien ja Pirkkolantien ympäristön asemakaavamuutokseen (nro 12420).
Pikaraitiotie sijoittuu Pirkkolantien ja Pirjontien eteläreunalle omalle väylälleen, moottoriajoneuvoliikenteelle varataan yksi kaista molempiin suuntiin ja kadun pohjoisreunalla on jalkakäytävä ja korkealuokkainen kaksisuuntainen pyörätie. Raitiotien pysäkit sijoittuvat Metsäpurontien risteyksen länsipuolelle ja Pirjontielle Pakilantien kiertoliittymän viereen. Linja-autopysäkit säilyvät nykyisillä kohdilla.
Nykyinen Pirjontien länsiosan risteys katkaistaan moottoriajoneuvoliikenteeltä Pirkkolantien ja Maunulantien risteyksen kohdalta, jolloin nykyiselle laajalle risteysalueelle syntyy katuaukio, jolla huoltoajo ja tonteille ajo sallitaan Pirjontien länsiosan kautta.
Sekä Pirkkolantien ja Maunulantien että Pirkkolantien ja Metsäpurontien risteykset muutetaan liikennevalo-ohjatuiksi. Metsäpurontien risteyksessä kaistajärjestelyt säilyvät nykyisellään. Maunulantien risteykseen rakennetaan kääntymiskaistat Pirkkolantieltä ja Pirjontieltä Maunulantielle. Kaskitien, Kangastien ja Lehtotien risteykset muutetaan jalkakäytävän ja pyörätien yli ajettaviksi risteyksiksi.
Metsäpurontielle merkitään pyöräkaistat Pirkkolantien ja Metsäpuronkujan väliselle osalle ja nykyinen kapea yhdistetty jalankulku- ja pyörätie kadun itäreunalla osoitetaan jalkakäytäväksi. Maunulantien nykyistä ajorataa kavennetaan Pirkkolantien ja Lampuotilantien välisellä osalla, ja ajoradan itäreunalle osoitetaan viisi lyhytaikaista vieraspysäköintipaikkaa.
Lampuotilantie 41 länsipuolelle rakennetaan kääntöpaikka. Kääntöpaikan ja Maunulantien välillä katu muutetaan jalankulku- ja pyörätieksi, jonka Maunulantien puoleisesta päästä sallitaan tontille ajo kahdenkymmenen metrin matkalla. Kääntöpaikalta Pirkkolantielle johtava puistotie muutetaan kävelytieksi, jota jatketaan raitiotien ja Lampuotilantien asuintonttien väliin rakennettavan Lampuotilanpuiston kautta Metsäpurontielle.
Lampuotilantien itäosan kääntöpaikan katualue muutetaan yhteiseksi tilaksi (shared space), jolla ajorata korotetaan jalkakäytävien tasoon. Ratkaisulla säästetään tilaa ahtaalla kääntöpaikalla ja mahdollistetaan tonttiliittymän rakentaminen korttelin 28209 uudelle tontille 4. Kääntöpaikalle osoitetaan viisi pysäköintipaikkaa lyhytaikaiselle vieraspysäköinnille. Kääntöpaikan ja Pakilantien kiertoliittymän välille rakennetaan eroteltu jalankulku- ja pyörätie.
Liikenteelliset vaikutukset
Pikaraitiotie parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa, sillä sen kapasiteetti on suurempi kuin linja-autoliikenteellä on mahdollista saavuttaa ja lisäksi liikennevaloetuuksilla saavutetaan tasaisemmat vuorovälit kuin muun liikenteen seassa kulkevilla linja-autoilla. Toisaalta liikennevalot aiheuttavat muun liikenteen jonoutumista, mikä pidentää jonkin verran erityisesti autoliikenteen matka-aikoja liikenteen aamu- ja iltahuipputunteina.
Asemakaavamuutoksen 12420 mukainen maankäytön tehostaminen synnyttää lisää liikennettä alueen katuverkkoon ja siirtää liikennettä jonkin verran uusille reiteille. Asemakaavamuutoksen kerrosalojen perustella arvioidaan Pakilantien liikennemäärän kasvavan Pirjontien kiertoliittymän eteläpuolella 400 - 500 ja pohjoispuolella 100 - 200 ajoneuvolla vuorokaudessa. Pirkkolantien liikennemäärän arvioidaan kasvavan 100 - 200 ajoneuvolla vuorokaudessa, Pirjontien itäosan liikenne lisääntyy arviolta 600 - 700 ajoneuvolla vuorokaudessa ja Maunulantien liikennemäärä lisääntyy noin 600 ajoneuvolla vuorokaudessa. Lampuotilantien itäosan liikennemäärä kasvaa noin 60 ajoneuvolla vuorokaudessa.
Linja-autoliikenteen määrä pienenee Pirkkolantiellä, Pirjontien itäosalla ja Pakilantiellä Pirjontien eteläpuolella, kun pikaraitiotie korvaa runkolinjan 550. Raitiotielinjan kaikkia vaikutuksia bussilinjastoon ei ole tiedossa, mutta ainakin runkolinja 550:n 314 vuoroa arkisin, 188 vuoroa lauantaisin ja 186 vuoroa sunnuntaisin poistuvat.
Pirjontien länsiosan risteyksen katkaiseminen moottoriajoneuvoliikenteeltä lisää Lehtotien, Kangastien, Kaskitien ja Viidenrajantien liikennemääriä. Lehtotien liikennemäärän arvioidaan lisääntyvän noin 150 ajoneuvolla vuorokaudessa. Kangastien, Kaskitien ja Viidenrajantien liikennemäärien kasvu arvioidaan pieneksi, yhteensä noin 100 ajoneuvoksi vuorokaudessa.
Pirjontien-Pirkkolantien korkealuokkainen pyörätie parantaa pyöräliikenteen olosuhteita Haagan ja Maunulan välisellä tärkeällä poikittaisreitillä. Jalankulun yhteydet paranevat uusien reittien myötä ja liikennevalo-ohjaus parantaa Pirkkolantien ja Maunulantien risteyksessä jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta.
Kustannukset
Kaava-alueen katu- ja liikennealueiden sekä aukioiden töistä on arvioitu aiheutuvan kustannuksia noin 3,5 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Edellä mainittujen kustannuksien lisäksi kaava-alueelle kohdistuvat raitiotien kustannukset ovat noin 3 miljoonaa euroa, Raide-Jokerin hankesuunnitelman 4/2015 mukaisesti.
Yleisten alueiden kustannusjako Raide-Jokerin ja muiden kustannusten välillä tarkentuu jatkosuunnittelussa.
Jatkotoimenpiteet
Rakennusvirasto laatii alueesta katu- ja puistosuunnitelmat. Kadut rakennetaan alueen uuden maankäytön ja pikaraitiotien rakentamisen tahdissa.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Kari Tenkanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37132
kari.tenkanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Piirustus 6657-1 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu |
|
| FI02012566 |
|
| |||