Helsingin kaupunki | Esityslista | 38/2016 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Akp/4 | |
| 29.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Päätöshistoria
Opetusvirasto Opetustoimen johtaja 19.10.2016
HEL 2015-002627 T 10 03 03
Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä – Raide-Jokeria. Helsingin seudun ensimmäinen pikaraitiotie korvaisi runkolinjan 550 eli niin sanotun Bussi-Jokerin. Bussien kapasiteetti ei riitä kasvavien matkustajamäärien kuljettamiseen tulevaisuudessa. Raide-Jokerin hankesuunnitelma valmistui alkuvuodesta 2016. Raide-Jokerin tekniset asemakaavamuutokset ovat pääosin katualueiden laajennuksia. Niiden tarkoituksena on mahdollistaa hankkeen jatkosuunnittelu ja toteutus. 29 kaupunginosa (Haaga) korttelin 29007 tonttia 2 kortteli, säilytetään (YO/s) merkintä. Kortteli 29007 tontti 2 kaavoitetaan uudestaan samalla merkinnällä (YO/s) uuden katualuemuutoksista johtuvan tontin rajan vuoksi mutta nykyiseen asemakaavaan ei tehdä muita muutoksia. Eliel Saarisen tiellä, Vihdintien ja Isonnevankujan välillä, raitiotie sijoittuu kadun keskelle ajokaistojen väliin. Kadun molemmin puolin ovat kaksisuuntaiset pyörätiet ja jalkakäytävät. Katualuetta on tarkoitus laajentaa koulutontin puolelle nurmialueelle noin puolitoista metriä, 38 metrin matkalta.
Opetusvirasto katsoo että Raide-Jokerin aiheuttamat uudet katujärjestelyt koulutontilla Eliel Saarisen tien ja Loja Saarisen polun risteyksen kohdalla eivät vaikuta tilallisesti koulutontin käyttöön mutta ne eivät saa häiritä koulun toimintaa aiheuttamalla meluhaittaa. On myös huolehdittava lasten turvallisesta liikkumisesta koulun läheisyydessä.
Lisätiedot
Mia Kuokkanen, johtava arkkitehti, puhelin: 310 86291
mia.kuokkanen(a)hel.fi
Pelastuslautakunta 06.09.2016 § 91
HEL 2015-002627 T 10 03 03
Esitys
Pelastuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Raide-Jokerin teknisestä asemakaavasta ja asemakaavojen muutoksista (nro 12400):
Pelastuslautakunta puoltaa asemakaavan muutosehdotuksen hyväksymistä.
Asemakaavan muutosehdotuksessa on huomioitu riittävällä tavalla paloturvallisuuteen liittyvät asiat.
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Lisätiedot
Juha Rintala, vanhempi palotarkastaja, puhelin: 310 31235
juha.rintala(a)hel.fi
Asuntotuotantotoimisto 6.9.2016
HEL 2015-002627 T 10 03 03
Raide-Jokeri parantaa toteutuessaan joukkoliikenteen poikittaisliikenteen kapasiteettiä ja palvelutasoa edistäen siten täydennysrakentamista ja kaupunkirakenteen tiivistymistä. Suunnittelussa tulee huolehtia siitä, että Raide-Jokerin linja ja sen tekniset ratkaisut eivät estä pelastusajoneuvojen nostopaikkojen sijoittamista katualueelle. Muuten rajoitetaan merkittävästi asuinrakennusten suunnittelua ja asuntojen suunnattavuutta hyviin ilmansuuntiin. Mahdollisuus sijoittaa pelastustie kadulle säästää pihatilaa asukkaiden oleskelulle ja viheralueeksi. Raide-Jokerin kiskolinjan ei tulisi sijaita ajoneuvokadun ja asuintontin välissä.
Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa ollut kiertoliittymä asuintontin 29014/3 kohdalla on korvattu kaavassa T-risteyksellä, ratkaisu on tontin kohdalta positiivinen. Asuintontin suunnittelu on käynnissä ja sitä tehdään nykyisten tontinrajojen puitteissa. Jatkosuunnittelussa tulee huomioida, että katualue ei syö alaa tontilta. Mikäli tontin rajat muuttuisivat, aiheuttaisi se aikataulullisen riskin tontin rakennusprojektille.
Lisätiedot
Seidi Kivisyrjä, hankesuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 32331
seidi.kivisyrja(a)att.hel.fi
Kiinteistövirasto 1.9.2016
HEL 2015-002627 T 10 03 03
Raidejokeri lisää oman vaikutusalueensa täydennysrakennuspotentiaalia ja vetovoimaa. Raidejokerin suunnittelussa on lähtökohtaisesti pyrittävä pysymään nykyisen katualueen sisällä, koska kaava-alueen laajentaminen olemassa oleville tonteille aiheuttaa maanhankintaan ja tontinluovutukseen liittyviä koko hankkeen kannalta merkittäviä aikatauluriskejä ja myös kustannuksia.
Lisätiedot
Valtteri Halla, maankäyttöinsinööri, puhelin: 09 310 76184
valtteri.halla(a)hel.fi
Yleisten töiden lautakunta 23.08.2016 § 338
HEL 2015-002627 T 10 03 03
Lausunto
Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunkisuunnitteluvirastolle seuraavan lausunnon:
Teknisessä asemakaavassa ja asemakaavan muutoksissa tulee varata riittävästi tilaa kaikille pikaraitiotien edellyttämille teknisille järjestelmille. Lisäksi tulee varmistaa, että Raide-Jokerin edellyttämät muutokset katuihin, jalankulun ja pyöräilyn reitteihin sekä maanalaiseen infraan mahtuvat muutosalueille. Lopputilanteessa katuympäristössä tarvitaan tilaa, jotta väylien ja reittien kunnossapito on mahdollista ympäri vuoden.
Hulevesien hallinnan ja hulevesijärjestelmien muutostöiden lähtökohtana tulisi olla avo-ojajärjestelmien säilyttäminen siirtotöiden yhteydessä. Viikinojan ekologisen tilan parantaminen tulee olla alueen muutostöiden suunnittelun lähtökohtana. Vesiympäristön hallinta on tärkeää myös Viikintien eteläpuolisten peltojen tärkeän matelija- ja sammakkoeläinkohteen säilymisen turvaamiseksi. Yksi alueelta tavatuista lajeista on viitasammakko.
Viikki-Kivikko-vihersormi Viikintien itäosassa on tärkeä osa alueen ekosysteemipalveluja. Viikintien varrella vanha ratapenkan pensainen ja puustoinen ympäristö mahdollistaa osaltaan viherverkoston kyteytymisen ja toimii ekologisena käytävänä. Kaavamuutostyön ja jatkosuunnittelun yhteydessä tulee varmistaa, että nämä yhteydet löytyvät alueelta jatkossakin. Eläinlajien liikkuminen viheralueelta toiselle edellyttää avointen aleuiden välistä löytyviä puustoisempia ja metsäisempiä saarekkeita ja reittejä. Näin Viikin alue säilyy jatkossakin ekologisena siirtymä- ja elinympäristönä eri lajeille.
Viilarintien ympäristö on tunnistettu yleiskaava 2050 aineiston kaupunkiluonto kartassa kehitettäväksi viheryhteydeksi. Viilarintien eteläpuoli on osittain Metso-aluetta.
Suunnitelmaselostukseen on kirjattu, että pysäkkiympäristöjen osalta pyritään täyttämään esteettömyyden perustason vaatimukset. Uuden liikennejärjestelmän suunnittelun lähtökohtana tulee kuitenkin olla kaikkien käyttäjien huomioiminen ja pysäkkien suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden erikoistason mukaiset suunnitteluratkaisut.
Esittelijä
kaupunginarkkitehti
Jukka Kauto
Lisätiedot
Anni Tirri, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38335
anni.tirri(a)hel.fi
Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38237
olli.haanpera(a)hel.fi
Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857
jere.saarikko(a)hel.fi
Heikki Takainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38448
heikki.takainen(a)hel.fi
Nina Mouhu, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39838
nina.mouhu(a)hel.fi
Silja Hurskainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939
silja.hurskainen(a)hel.fi
Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 15.8.2016
HEL 2015-002627 T 10 03 03
Kaupunkisuunnitteluviraston lausuntopyyntö 27.6.2016
Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt kaupunginmuseon lausuntoa Viikin (36.ko) ja Vartiokylän (45.ko), Raide-Jokerin teknisistä asemakaavoista ja asemakaavan muutoksista nro 12400. Kaupunginmuseo lausuu asiasta kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta.
Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä – Raide-Jokeria, joka on suunniteltu kulkemaan pääosin omalla väylällä erillään muusta liikenteestä. Tekniset asemakaavat ja asemakaavanmuutokset ovat pikaraitiotien vaatimia katualueiden laajennuksia puistoalueille tai tonteille. Asemakaava- ja asemakaavan muutosalueet sijaitsevat Raide-Jokerin linjan varrella Helsingissä Haagassa, Viikissä, Myllypurossa ja Vartiokylässä. Kaavat koskevat 12 pientä ja isoa aluetta. Näiden kohdalla ei sijaitse kiinteitä muinaisjäännöksiä, joten niiden osalta ei ole mitään estettä teknisille asemakaavoille ja asemakaavamuutoksille. Kaavamuutosalueen 8 (Viilarintie pohjoisosa) eteläpäässä Viilarintien ja Kauppamyllyntien risteyksen pohjoispuolella on välittömästi kaava-alueen ulkopuolella 1. maailmansodan aikainen muinaismuistolain perusteella suojellut luola (Tukikohta VI:13) ja sinne johtava lyhyt tie. Tien säilyminen tulee ottaa huomioon suunnittelussa katualuetta laajennettaessa tähän suuntaan.
Kaupunginmuseolla ei ole muuta huomautettava teknisistä asemakaavoista ja asemakaavamuutoksista.
Lisätiedot
Markku Heikkinen, tutkija, puhelin: +358 9 310 71552
markku.heikkinen(a)hel.fi
Ympäristölautakunta 09.08.2016 § 259
HEL 2015-002627 T 10 03 03
Lausunto
Ympäristölautakunta antoi seuraavan lausunnon.
Raide-Jokeri parantaa toteutuessaan kestävien kulkutapojen palvelutasoa ja kapasiteettia. Ympäristölautakunta pitää hyvänä, että pääkaupunkiseudun vilkkaimman joukkoliikennereitin kapasiteettia parannetaan pikaraitioyhteydellä, jonka suunnittelussa on huomioitu myös sujuvat kävely- ja pyöräily-yhteydet.
Raide-Jokerin teknisiä asemakaavoja on yhteensä kaksitoista. Latokartanon kohdalla (tekninen asemakaava nro 7.) kaavoitetaan Raide-Jokeria varten Viikintien eteläpuolinen maa-alue noin 15 metrin leveydeltä Koetilankujan risteyksestä Viilarintien risteykseen entisen junapenkereen paikalle. Alueen eteläpuolella on Vanhankaupunginlahden lintuveden Natura-alue. Ympäristölautakunta pitää tarpeellisena, että Raide-Jokerin melua aiheuttavat rakennustyöt ajoitetaan pesimäajan ulkopuolelle (31.7.-1.4.), jolloin voidaan lieventää Natura-alueen linnustolle kohdistuvia vaikutuksia.
Viilarintien pohjoisosan kaavamuutosalueella (tekninen asemakaava nro 8.) on geologisesti tai geomorfologisesti arvokas kalliokouru, jäätikön sulamisvesien uurtama ns. hiidenkouru, joka jää kaavamuutosalueelle. Kaavaratkaisun myötä on todennäköistä, että kalliokouru jää katualueen alle. Ympäristölautakunta katsoo, että kalliokouru tulisi mahdollisuuksien mukaan säilyttää, mikäli se on raide- ja katuteknisesti mahdollista.
Esittelijä
ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot
Juha Korhonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32080
juha.korhonen(a)hel.fi
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||