Helsingin kaupunki | Esityslista | 38/2016 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/3 | |
| 29.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
3
Patterimäen alustava liikennesuunnitelma (a-asia)
HEL 2016-012370 T 08 00 00
Hankenumero 0563_9
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6616-0 mukaisen Raide-Jokerin alustavan liikennesuunnitelman paaluvälillä 14100–15180.
Tiivistelmä
Patterimäen alustavan liikennesuunnitelmassa on esitetty Raide-Jokerin edellyttämät liikennejärjestelyt paaluvälillä 14100–15180 (piirustus 6616-0). Suunnitelma on tehty Raide-Jokerin hankesuunnitelman pohjalta ja se liittyy Patterimäen asemakaavaehdotukseen nro 12434.
Alustavassa liikennesuunnitelmassa on tehty hankesuunnitelmaan nähden muutoksia liikenteen ohjauksen selkeyttämiseksi, liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen suunniteltu seudullinen poikittainen pikaraitiotie. Raide-Jokerin pituus on noin 25 km, josta noin 16 km sijoittuu Helsingin alueelle ja 9 km Espooseen. Linjalle on suunniteltu 33 pysäkkiparia. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2016 Raide-Jokerin hankesuunnitelman.
Liikennesuunnitelma ja sen vaikutukset
Pitäjänmäentiellä raitiotie sijaitsee kadun keskellä ajoratojen välissä. Raitiotien pysäkkipari sijaitsee Pajamäentien risteyksessä. Kadun keskiosan arvokas tammipuurivi säilytetään mahdollisimman laajasti. Pitäjänmäentien ja Pajamäentien risteys valo-ohjataan samoin kuin Raide-Jokerin Pitäjänmäentien ylitys sen ajaessa Patterimäen tunneliin.
Hankesuunnitelmaan verrattuna alustavassa liikennesuunnitelmassa Pajamäentien ja Pitäjänmäentien liittymää on siirretty etelämmäksi, jotta pohjoisesta Pitäjänmäentieltä Pajamäentielle kääntyville autoille saadaan kääntymiskaista. Oikealle kääntyvät ajoneuvot eivät näin jalankulkijoita ja pyöräilijöitään väistäessään hidasta suoraan meneviä ajoneuvoja. Kääntymiskaistan avulla pienennetään huomattavasti sitä riskiä, että autojonon loppupää jää valojen vaihduttua seisomaan Raide-Jokerin raiteiden päälle.
Pitäjänmäentien pohjoisreunalla olevaa bussipysäkkiä on siirretty hankesuunnitelmaan nähden idemmäksi. Pysäkin sijainti kauempana Pajamäentien risteyksestä mahdollistaa pysäkiltä lähtevän bussin kääntymisen Pajamäentielle. Pajamäentien itäpäässä oleva pysäkkipari poistetaan, koska se sijaitsee hyvin lähellä Pitäjänmäentien pysäkkiparia.
Pitäjänmäentien reunoille toteutetaan yksisuuntaiset kolmitasoiset pyöräliikenteen järjestelyt.
Pitäjänmäentielle on merkitty sekä nykyinen alikulku Kröckelinkujan itäpuolelle että varaus uudelle laajennetulle alikululle siirtolapuutarhan suunnalta Strömberginpuistoon Mätäojan purouoman kohdalle.
Pitäjänmäentien ja Pajamäentien risteyksen valo-ohjaus parantaa risteyksen turvallisuutta. Uuden laajennetun alikulun rakentaminen Mätäojan purouoman viereen parantaa alueen virkistysyhteyksiä. Pitäjänmäentien uudet pyörätiejärjestelyt parantavat ja selkeyttävät nykyisiä polkupyöräliikenteen yhteyksiä.
Vuorovaikutus
Liikennesuunnitelma oli nähtävillä 25.10 - 6.11.2016 Raide-Jokerin verkkosivuilla sekä info- ja näyttelytila Laiturilla muiden Raide-Jokerin liikennesuunnitelmien kanssa. Vuorovaikutusraportti on esityslistan liitteenä.
Kustannukset (alv. 0%)
Koko Raide-Jokerin rakentamisen kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa (MAKU-indeksi 110,6, huhtikuu 2015). Rakentamisen kustannusarvio sisältää sekä raitiotien infrastruktuurin rakentamisen että raitiotien edellyttämät muutokset katuympäristöön. Helsingin kaupungin arvioitu osuus rakentamiskustannuksista on 178,5 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttamisen edellytyksenä on 30 % valtion tuki, jolloin Helsingin maksuosuudeksi jäisi 125 miljoonaa euroa.
Liikennesuunnitelmassa on esitetty Raide-Jokerin tunnelin itäpäässä betonitunneliosuuden pidentäminen 25 metriä Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa esitettyä betonitunnelia pidemmäksi. Betonikannen pidentämisellä varaudutaan alueen tulevaan täydennysrakentamiseen. Betonikannen pidentämisen kustannusarvio on noin 820 000 euroa. Betonikannen pidentämisen kustannukset eivät sisälly Raide-Jokerin hankesuunnitelman pohjalta laskettuihin Raide-Jokerin kustannuksiin.
Liikennesuunnitelmassa on esitetty varaus uudelle mahdolliselle alikululle Pitäjänmäentien ali Mätäojan uoman vierellä. Uusi alikulku korvaisi nykyisen alikulun. Helsingin kaupungin rakennusviraston selvityksen mukaan alikulun kustannusarvio on noin 2,5 Me. Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa nykyisen kevyen liikenteen alikulun uusimiselle nykyiselle sijainnille ja nykyisen kokoisena on varattu 897 000 euroa.
Jatkotoimenpiteet
HKL-liikelaitoksen Raide-Jokeri-projekti ja rakennusvirasto laativat yhteistyössä katusuunnitelmat.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433
taina.toivanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6616-0 |
3 | Vuorovaikutusraportti |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Tiedoksi
Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen
HKL-liikelaitos/Ville Lehmuskoski
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu |
|
| FI02012566 |
|
| |||